reklama

Ulica Ogarna. Ciasny chodnik przez miejsca parkingowe. Nadejdzie zmiana? [NASZA INTERWENCJA]

Opublikowano:
Autor:

Ulica Ogarna. Ciasny chodnik przez miejsca parkingowe. Nadejdzie zmiana? [NASZA INTERWENCJA] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Gdańsk Poruszanie się pieszo po ulicy Ogarnej nie jest łatwe dla wszystkich pieszych. Chodnikami na wąskiej ulicy ciężko przejść np. rodzicom z dziećmi w wózkach, gdyż chodnik miejscami jest zawężony na rzecz miejsc parkingowych. Czy ulicą w sercu Gdańska będzie można swobodnie przejść pieszo?
reklama

Ulica Ogarna znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie równolegle położonej ulicy Długiej - najsłynniejszego gdańskiego deptaka. Obie ulice są jednak całkiem różne od siebie. Na Długiej, gdzie ruch pieszych jest nieograniczony, w sezonie letnim z powodu tłoku nieraz ciężko jest przejść. Ulicą Ogarną, choć odwiedzaną przez pieszych nieporównywalnie rzadziej, także nie jest łatwo przejść. Przekonała się o tym niedawno jedna z naszych czytelniczek.

Niedawno zwróciła się do nas pani Monika, która często spaceruje ze swoim dzieckiem w wózku po Głównym Mieście. Chcąc uniknąć weekendowych tłumów na ul. Długiej, postanowiła wybrać się alternatywną drogą, czyli ulicą Ogarną. Niestety jest to ulica mało przyjazna pieszym, o dość szerokiej jezdni i wąskich chodnikach. Na odcinku do ulicy Pocztowej jezdnia pełni funkcję deptaku, jednak dalej w kierunku Motławy trzeba iść chodnikiem. Tu zaczyna się problem, bo na chodnikach wyznaczone są miejsca postojowe w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Teoretycznie minimalna szerokość chodnika 1,5 metra jest zachowana, jednak w praktyce w niektórych miejscach piesi, mijając się lub np. idąc z wózkiem, muszą pokonywać wyniesione kratki osłaniające okienka piwniczne. To znacznie utrudnia ruch i powoduje dyskomfort, a u niektórych nawet lęk przed wpadnięciem do środka.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy nie dało się wyznaczyć miejsc postojowych inaczej, tak aby pozostawić pieszym więcej miejsca, szczególnie że jezdnia w tym miejscu, jak na ulicę jednokierunkową, jest dość szeroka. Po nagłośnieniu przez nas sprawy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przyznał, iż tak być nie powinno.

- Wskazany przypadek wynika z błędu wykonawcy odtwarzającego oznakowanie poziome - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu, w przedmiotowej lokalizacji powinno odbywać się parkowanie pojazdów w połowie na jezdni, w połowie na chodniku. Świadczy o tym znak pionowy D-18 „parking" wskazujący ww. sposób parkowania - dodaje.

Parkować, czy nie parkować?

Co ciekawe, przykładów niepoprawnego wyznaczenia miejsc postojowych na ul. Ogarnej jest więcej. Na wysokości banku Pekao, na chodniku ustawione są słupki uniemożliwiające wjazd pojazdów, ale jednocześnie na wysokości tych słupków widoczna jest niedawno odświeżona linia wyznaczająca miejsca postojowe. Słupki sugerują, że mimo wszystko parkować tam nie można, ale odmalowana linia może niektórych ambitniejszych kierowców zachęcić do zaparkowania w tym miejscu mimo stojących słupków. Dodatkową zachętą jest także stojący przed słupkami znak, który sugeruje, iż płatny parking rozpoczyna się już na wysokości słupków. To jednak także okazało się pomyłką w oznakowaniu.

- Wykonanie oznakowania poziomego w tym miejscu jest wynikiem błędu wykonawcy oznakowania poziomego. Oznakowanie to zostanie możliwie szybko poprawione - obiecuje Magdalena Kiljan. 

GZDiZ podkreśla, że przy wyznaczaniu miejsc parkingowych, bierze takie kryteria, jak:

  • parametry drogi umożliwiające zapewnienie min. 2 m szerokości pasa postojowego dla pojazdów (szerokość jezdni, chodników, liczba zjazdów), 
  • natężenie ruchu kołowego i pieszego na danej ulicy
  • warunki widoczności i bezpieczeństwa ruchu drogowego
  • dotychczasowy sposób parkowania pojazdów,
  • wnioski mieszkańców i Rad Dzielnic.

Bliżej rewolucji na Ogarnej

Problem parkowania na chodniku ul. Ogarnej prawdopodobnie zostanie wyeliminowany w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Miasto przymierza się bowiem do zapowiadanej od lat gruntownej modernizacji ulicy. Przetarg może ruszyć za niecały rok.

- Obecnie opracowywana jest aktualizacja dokumentacji projektowej. Po uzyskaniu decyzji administracyjnej zezwalającej na realizację robót ogłoszony zostanie przetarg na roboty budowlane. Wstępnie planowany termin ogłoszenia to I kwartał 2022 r. - informuje w rozmowie z Pulsem Gdańska Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która będzie realizowała inwestycję. 

Zakres modernizacji obejmie praktycznie całą długość ulicy Ogarnej. Na kształt ulicy po modernizacji duży wpływ będzie miał Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. 

- Opracowanie obejmuje przebudowę ul. Ogarnej na odcinku od ul. Garbary do Krowiej Bramy, polegającą na wykonaniu jezdni z istniejącej kostki kamiennej rzędowej (wymóg PWKZ), przebudowie istniejących chodników oraz zatok postojowych, oświetlenia, monitoringu, małej architektury i zieleni. Cały projekt jest konsultowany z PWKZ - wyjaśnia nam Aneta Niezgoda. 

Istniejąca kamienna kostka decyzją konserwatora najprawdopodobniej nie będzie szlifowana, co negatywnie odbije się na komforcie poruszania się ulicą po jej modernizacji.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama