Węzeł przesiadkowy "Ujeścisko" otwarto w czerwcu 2020 roku. Od początku umożliwiał przesiadki z autobusów na tramwaje linii 12, które zaczęły tu dojeżdżać po nowej alei Adamowicza. Początkowo znaczenie węzła nie było duże, gdyż służyło przesiadkom tylko na jedną linię tramwajową.
Od marca 2023 roku jego znaczenie wzrosło. Wraz z otwarciem trasy Nowa Warszawska, zaczęły go obsługiwać linie 2, 4 i 11. Od strony obsługi tramwajowej, oferta stała się dużo bogatsza. z Ujeściska można dojechać tramwajem nie tylko na Piecki-Migowo i Siedlce, ale także krótszą trasą do centrum przez Chełm, na Przymorze, Zaspę, do Jelitkowa oraz do Wrzeszcza. Za rozwojem oferty tramwajowej jak dotąd nie poszedł rozwój oferty dowozowej do tramwajów autobusami. Niezmiennie węzeł “Ujeścisko” obsługują tylko 3 codzienne linie: 115, 120, 174 oraz dwie kursujące tylko w dni robocze: 118 i 156. Dowożą do węzła pasażerów z Szadółek, Kowal, Kokoszek, Matarni, lotniska i osiedli na ulicy Stężyckiej, a także z Otomina i Starej Piły.
Od strony autobusowej “Ujeścisko” jest jednak znacznie mniej dociążone węzeł “Łostowice Świętokrzyska”. Na ten funkcjonujący od 2012 roku węzeł pasażerów na linie tramwajowe dowozi aż 13 linii autobusowych, w tym 10 linii codziennych. Linie te dowożą pasażerów do tramwajów w zasadzie z całego szeroko rozumianego południa Gdańska, a także z Kowal i Jankowa.
Więcej tramwajów, mniej autobusów
Zapytaliśmy ZTM Gdańsk o plany zwiększenia oferty dowozowej do transportu szynowe także na węzeł Ujeścisko, którego potencjał wydaje się dziś nie w pełni wykorzystany.Organizator gdańskiego transportu publicznego wskazuje przede wszystkim na plany dalszego rozwoju sieci tramwajowej, kosztem autobusów.
- Po zbudowaniu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz oraz trasy do nowego węzła integracyjnego o roboczej nazwie „Kowale” liczba linii tramwajowych i łączna liczba kursów realizowanych przez węzeł Ujeścisko zwiększą się - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Dagmara Szajda z ZTM Gdańsk.
Według ZTM w przyszłości na Ujeścisku może odbywać się więcej przesiadek z tramwaju na tramwaj, niż z autobusu na tramwaj.
- Uruchomienie trasy tramwajowej z „Kowal” może zmniejszyć liczbę przesiadek z autobusów na tramwaje – np. podróż tramwajem z ul. Jaworzniaków będzie szybsza niż autobusem przez zakorkowane ulice Przywidzką i Jabłoniową. Węzeł jednak cały czas będzie potrzebny dla przesiadek do/z autobusów z kierunku zachodniego, czyli ulic Jabłoniowej, Lubowidzkiej, Stężyckiej) oraz ruchu lokalnego - dodaje Dagmara Szajda.
Węzeł Ujeścisko w przyszłości stanie się jednym z najważniejszych miejsc na sieci tramwajowej. Obok niego powstanie bowiem trzecia zajezdnia tramwajowa.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.