Fala ma być zintegrowanym systemem poboru opłat za przewozy transportem zbiorowym wraz z jednolitą informacją pasażerską na obszarze całego województwa pomorskiego. System ma za zadanie usprawnić i ułatwić mieszkańcom oraz turystom poruszanie się po całym regionie.
- Fala służy dalszej integracji komunikacyjnej całego obszaru województwa pomorskiego, po to, aby mieszkańcy mając tego typu ofertę wybierali sprawny transport publiczny. Z kolei cyfryzacja procesu związanego z biletami, przysłuży się też dobrej organizacji przewoźników, aby mieli wiedzę na jakich trasach najwięcej pasażerów podróżuje i w ten sposób mogli układać ofertę pod wymogi klienta – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
System FALA ma zawierać informacje o taryfach biletowych, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów. Dzięki temu pomoże pasażerowi zaplanować podróż oraz pobierze najkorzystniejszą ofertę biletową.
Przejazd w praktyce
Aby system mógł działać we wszystkich autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych zainstalowane zostaną specjalne czytniki. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do „meldowania się” w nim poprzez zbliżenie identyfikatora, np. swojej karty lub smartfonu do kasownika albo skorzystanie z aplikacji. Po zakończeniu podróży ponownie będzie musiał przyłożyć kartę lub smartfon do czytnika, aby zakończyć podróż. Dzięki informacji o początku i końcu podróży system wybierze najtańszy możliwy bilet oczywiście z uwzględnieniem ulg ustawowych oraz handlowych. Jeżeli podróż odbędzie się np. koleją i autobusem – nadal zapłacimy więc za dwa przejazdy.Nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa.
Ostateczny harmonogram realizacji zadania zostanie przyjęty w ciągu miesiąca od dnia podpisania umowy. Wiadomo jednak, że pasażerowie będą mogli korzystać z pierwszych funkcjonalności systemu Fala już w połowie przyszłego roku.
Model znany od lat
Model poboru opłaty na podstawie „meldowania się” przy wejściu i wyjściu z pojazdu jest znany od lat. Z powodzeniem od 2014 roku funkcjonuje między innymi w Poznaniu.Problemem we wdrożeniu FALI może być przekonanie pasażerów do przykładania karty przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu. Samorządowa spółka InnoBaltica, która została powołana do realizacji FALI, wzoruje się m.in. na aplikacji Smile stworzonej dla stolicy Austrii kilka lat temu. W Wiedniu aplikacja i system nie przyjął się. Rozwiązanie jest bardzo nisko oceniane przez pasażerów i niewiele osób z niego korzysta.
W dobie rosnącej świadomości ochrony własnych danych osobowych, pasażerowie mogą nie chcieć aby system zapisywał dane o ich codziennych podróżach. Będzie to potężny zbiór danych o podróżach mieszkańców Pomorza. Na ich podstawie będzie można lepiej planować rozkłady jazdy oraz optymalizować ofertę dla pasażerów. W przypadku wycieku danych, mogą one być jednak bardzo cenne dla oszustów i złodziei – pokażą bowiem przyzwyczajenia oraz codzienną rutynę pasażerów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.