Wagony z rodziny 105N woziły gdańszczan po mieście przez 46 lat, od 1975 do 2021 roku. W latach 1989-1997 stanowiły jedyny typ taboru tramwajowego w Gdańsku. Od 2007 roku ich liczba zaczęła się sukcesywnie zmniejszać, wraz z dostawami nowych wagonów z Pesy oraz używanych N8C z Niemiec. Ostatnie składy wycofano wraz z zakończeniem dostaw tramwajów Pesa JazzDuo. Kiedyś można było je spotkać na każdej linii tramwajowej. Po otwarciu tras na Chełm, czy Piecki-Migowo, możliwości ich eksploatacji zaczęły się zmniejszać.
Z przyczyn technicznych stopiątki nie mogły kursować na stromych trasach na Chełm i Piecki-Migowo, na które z biegiem lat kierowano coraz więcej linii. Pod koniec eksploatacji teoretycznie mogły jeździć tylko na “płaskich” liniach 5, 8 i 9. Linię 9 obsługiwała jednak zajezdnia Wrzeszcz, która już od kilku lat nie miała na stanie takich pojazdów, więc w praktyce od 2018 roku tramwaje Konstalu kursowały tylko na “piątce” i “ósemce”.
Ostatnie kursy w dniu 4 marca 2021 roku tramwaje 105Na i 105Nch wykonały na linii 8. W ostatnich miesiącach eksploatacji jeździły już tylko na tej linii i tylko w składach trzywagonowych. Od momentu wycofania z regularnego ruchu tramwaje 105N i 105Nch można spotkać tylko w wakacyjne weekendy na linii 8 oraz na liniach specjalnych, uruchamianych z różnych okazji.
Jedną z takich okazji jest rocznica wycofania wysokopodłogowców z regularnego ruchu. W niedzielę (10 marca) dwuwagonowy skład 105Nch w historycznym, czerwonym malowaniu, pojedzie bezpłatnie z pasażerami z Brzeźna Domu Zdrojowego do pętli Siedlce przez Operę Bałtycką i Dworzec Główny. Zaplanowano 5 kursów na Siedlce oraz 5 kursów do Brzeźna, w godzinach 11:00-18:00. Szczegółowy rozkład jazdy znajduje się pod artykułem.
Obecnie park taborowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów liczy 139 tramwajów, w tym:
60 niskowejściowych tramwajów N8C z obniżoną podłogą w środkowym członie,
- 2 niskowejściowe tramwaje 114Na z obniżoną podłogą w środkowym członie,
- 3 niskopodłogowe bombardiery NGT6,
- 4 niskopodłogowe NGd99,
- 35 w 100% niskopodłogowych wagonów 120NaG Swing,
- 45 w 100% niskopodłogowych wagonów 128NG JazzDuo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.