reklama

Tramwajowy zastój. Te same wozy remontowane od lat

Opublikowano:
Autor:

Tramwajowy zastój. Te same wozy remontowane od lat - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiNie najlepiej rysuje się perspektywa unowocześniania tramwajowej floty GAiT w 2024 roku. Zakupów nowych pojazdów nie będzie, remont przejdzie zaledwie kilka wozów. Remont pięciu tramwajów zapowiadany jest już czwarty rok z rzędu, a żaden jeszcze nie nie został ukończony.
reklama

Tylko dziewięć tramwajów ma być wyremontowanych w niedawno rozpoczętym 2024 roku. Ilostan pojazdów szynowych Gdańskich Autobusów i Tramwajów nie zwiększy się, gdyż nie ma w planach zakupów nowych wagonów. Liczba wozów nie ulegnie też zmniejszeniu, gdyż przewoźnik nie planuje kasować żadnych tramwajów.

Stare, ale pojeżdżą jeszcze wiele lat

W tym roku remont przejdą kolejne 4 tramwaje N8C. Ich modernizacje trwają systematycznie od 2018 roku.

- Do końca 2023 roku zmodernizowanych zostało łącznie już 46 tramwajów N8C. W 2024 roku zaplanowano modernizacje 4 tramwajów DÜWAG - N8C. W kolejnych latach zmodernizowanych zostaną pozostałe - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT. 

W ramach modernizacji pojazdy te zyskują m.in. nowe systemy napędowe, sterowania i systemy elektryczne, które umożliwiają eksploatację niemieckich wagonów przez kolejnych kilkanaście lat. Tramwaje zyskują także m.in. system klimatyzacji, nową powłokę lakierniczą oraz odnowione zostanie wnętrze. W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są w szereg rozwiązań udogodnień w podróży w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in. w ładowarki USB, ratujące życie defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD z informacjami o trasie przejazdu.

reklama

- Pasażerowie otrzymują w ten sposób komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje - komentuje przedstawicielka GAiT.

Oprócz kompleksowych modernizacji niemieckich tramwajów GAiT doposaża remontowane kilka lat temu pojazdy w klimatyzację. 

- Niezależnie prowadzona jest modernizacja systemu ogrzewania i chłodzenia w tramwajach N8C, w tym roku modernizację systemu przejedzie 16 tramwajów. Ponadto, w klimatyzację przedziału pasażerskiego doposażane są tramwaje, które we wcześniejszych latach w ramach modernizacji, nie zostały w nią doposażone. W tym roku klimatyzacja zamontowana zostanie w 5 tramwajach, a w kolejnym roku w pozostałych 4 - wylicza Anna Dobrowolska.

Pierwotne plany przewoźnika z 2018 roku zakładały wyremontowanie wszystkich 62 tramwajów N8C do 2024 roku.

reklama

Remontują i wyremontować nie mogą

O ile remonty tramwajów N8C postępują, tak w miejscu utknęły modernizacje trzech tramwajów NGT6 i dwóch pierwszych gdańskich niskowejściowców 114Na. Ich remont GAiT zapowiada co roku od 2021 roku, ale ani w ani jednym pojeździe nie zakończono prac. 

[news:1476935]

O przeciągającym się remoncie tramwajów NGT6 pisaliśmy już wielokrotnie. Remont pierwszego tramwaju miał się zakończyć w maju ubiegłego roku, ale jak dotąd wagon nie wyjechał na trasę. Modernizująca tramwaje firma 4iB co rusz boryka się z kłopotami. Termin modernizacji uległ znaczącemu wydłużeniu. 

- Modernizacja 3 posiadanych przez nas tramwajów NGT6, obejmująca m.in.: modernizację układów napędowych i sterowania oraz systemu informacji pasażerskiej, montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych, remont nadwozia i podwozia, odnowienie wnętrza pojazdu, nową powłokę lakierniczą, wyposażenie w rozwiązania przekładające na komfort jazdy pasażerów, zgodnie z umową zakończyć ma się do września 2024 r. - mówi Anna Dobrowolska.

reklama

We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy, że po kilkukrotnej zmianie terminu, pierwszy wyremontowany Bombardier wyjedzie na tory do końca stycznia tego roku. Obecnie przewoźnik nie wskazuje ani na jakim dokładnie są etapie, ani kiedy wróci do ruchu z pasażerami. 

- Prace modernizacyjne przy jednym z pojazdów są zaawansowane, prace przy kolejnym rozpoczynają się - komentuje zdawkowo rzeczniczka przewoźnika. 

Ta sama firma, która remontuje tramwaje N8C i jak dotąd nieskutecznie próbuje modernizować dużo bardziej zaawansowane technologicznie wagony NGT6, modernizuje także pierwsze gdańskie częściowo niskopodłogowe tramwaje - dwa wagony 114Na kursujące po Gdańsku od 1997 roku. Kolejny już remont tych wozów ma się zakończyć, według aktualnych deklaracji, dopiero w listopadzie. 

reklama

- Zgodnie z zawartą z wykonawcą umową do listopada 2024 roku planowane jest przeprowadzenie kompleksowej modernizacji posiadanych przez nas dwóch tramwajów 114Na - mówi Anna Dobrowolska. 

Podobnie, jak w przypadku tramwajów N8C, modernizacja obejmuje m.in.: układy napędowe i sterowania, elektronikę pokładową, remont części mechanicznych, montaż klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Odnawiane jest wnętrze pojazdu. Pojazdy zyskują nową powłokę lakierniczą i jak tramwaje N8C wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort jazdy pasażerów.

Jeden wagon 114Na ostatni remont bez modernizacji napędu przeszedł w 2013 roku, a drugi w 2017 roku. Pojazd o numerze 1502 zachował jak najbardziej oryginalny wygląd z 1997 roku, gdyż w przyszłości jako pierwszy gdański współczesny niskopodłogowiec ma zostać pojazdem historycznym.

GAiT nie informuje o przerwanej w 2023 roku modernizacji tramwajów Pesa Swing. Do tej pory wyremontowano 15 z 35 tramwajów tego typu. Na przełomie lat 2022/2023 wiceprezydent Piotr Borawski poinformował, że w miejskiej kasie zabrakło pieniędzy na remont i 10 Swingów zostanie przełożony o rok. GAiT pytany o plany remontowe, nie poinformował nas jednak o kontynuacji remontów tych ponad 13-14 pojazdów. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama