reklama

Torowisko przy Urzędzie Miejskim w fatalnym stanie. Podczas awarii tramwaje jeżdżą naokoło

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Transport miejski Każdy użytkownik skrzyżowania ulic Hucisko, Nowe Ogrody i 3 Maja zauważył, że znajdujące się w tym miejscu torowisko oraz jezdnia znajdują się w fatalnym stanie technicznym. Efektem jest nie tylko niski komfort podróży podczas pokonywania tego odcinka, ale także problemy przy wyznaczaniu tras objazdowych w przypadku awarii tramwajów. Sprawdzamy, czy remont ważnego dla sieci tramwajowej węzła znajduje się w planach miejskich urzędników.
reklama

Wielu mieszkańców dziwi fatalny stan skrzyżowania ulic Hucisko, Nowe Ogrody i 3 Maja, które znajduje się tuż pod oknami Urzędu Miejskiego. Wyremontowane na początku XXI wieku skrzyżowanie dziś budzi lęk kierowców przed uszkodzeniem samochodów i obawy motorniczych o bezpieczne przejechanie przez wyeksploatowane skrzyżowania torów. W ostatnim czasie okazało się, że w przypadku awarii tramwajów, są problemy z wyznaczaniem tras objazdowych.

Do niedawna, w przypadku braku możliwości przejazdu tramwajem przez Dworzec Główny, pojazdy jadące w kierunku Siedlec i z powrotem kierowano łącznikiem torowym łączącym torowisko na ul. Nowe Ogrody z torowiskiem na ul. 3 Maja. Tramwaje jechały zatem przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny. Modyfikacja trasy była niewielka i dotyczyła tylko dwóch przystanków. Rozwiązanie to nie generowało również większych opóźnień. Ostatni raz tramwaje pojechały łącznikiem 11 listopada ubiegłego roku. 

Objazdy i dzielenie relacji zamiast łącznika

Podczas kolejnych wstrzymań ruchu tramwaje już nie korzystały z łącznika, lecz kierowano je na dość karkołomne objazdy. 21 grudnia 2020 roku wykoleił się tramwaj 105Na zjeżdżający z węzła Hucisko na torze w kierunku Dworca Głównego. Tramwaje linii 10 i 12, zamiast skierować wspomnianym łącznikiem Nowe Ogrody - 3 Maja, skierowano na Hucisko, następnie Bramę Wyżynną, Śródmieście SKM, Węzeł Groddecka i dopiero w kierunku Dworca PKS. Była to znacznie dłuższa trasa, powodująca duże opóźnienia tramwajów linii 10 i 12. Jeszcze bardziej karykaturalne rozwiązanie wprowadzono 18 stycznia 2021 roku, podczas wykolejenia tramwaju N8C na ul. Hucisko na torze w kierunku Wałów Jagiellońskich. Ponownie nie skorzystano z łącznika torowego kierującego tramwaje z ul. Nowe Ogrody prosto na ul. 3 Maja, lecz podzielono relacje tramwajów. W przypadku linii nr 12 tramwaje kursowały na odcinkach Oliwa - Śródmieście SKM i Lawendowe Wzgórze - Siedlce, co było gigantycznym utrudnieniem dla pasażerów. między Siedlcami a centrum uruchomiono komunikację zastępczą. Podróż z dworca na Morenę zamiast bezpośrednio, odbywała się z przesiadkami.

Nieoficjalnie, w ostatnim czasie nie decydowano się na korzystanie ze wspomnianego łącznika torowego z powodu jego złego stanu technicznego. Podczas objazdów miało dochodzić na nim do wykolejeń. Urząd Miejski oficjalnie nie wskazuje przyczyn, dlaczego podczas ostatnich objazdów łącznik nie jest wykorzystywany. 

- Celem tymczasowej organizacji ruchu jest zapewnienie ciągłości ruchu tramwajowego. Decyzje odnośnie organizacji ruchu uzależnione są od bieżącej sytuacji na torach. W każdej takiej sytuacji wybierane są najlepsze, tj. możliwie najbardziej efektywne rozwiązania, które zapewniają ciągłość ruchu tramwajowego, jak najbardziej korzystne / dogodne dla pasażerów - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego UM w Gdańsku. 

Ze stanowiskiem magistratu ciężko się jednak zgodzić. Zmuszanie pasażerów do przesiadek lub okrążania Forum Gdańsk budzi wątpliwości, czy są to rozwiązania jak najbardziej efektywne.

Remont jest potrzebny

Urzędnicy przyznają , że stan skrzyżowania ulic Nowe Ogrody, Hucisko i 3 Maja wymaga napraw, a w szczególności znajdujące się na nim elementy infrastruktury tramwajowej. Na kompleksowy remont pasażerowie obecnie liczyć nie mogą, jednakże w tym miejscu mają być przeprowadzone mniejsze prace naprawcze. 

- Na tę chwilę, nie ma takiego zadania inwestycyjnego w budżecie miasta. W przypadku podjęcia decyzji o realizacji zadania obejmującego przebudowę samego Węzła Hucisko, projektowanie i realizacja mogą odbyć się w okresie od 3 do 5 lat, w zależności od ostatecznego zakresu ingerencji. Będziemy jednak starali się przeanalizować temat i znaleźć takie możliwe rozwiązania do wprowadzenia, w okresie znacznie krótszym, będące mniej inwestycyjne, a bardziej organizacyjne, które mają szansę poprawić przepustowości tego węzła. Wiosną przeprowadzone zostaną prace naprawcze rozjazdów, w ramach tych prac m.in. napawane będą szyny oraz wymieniane będą elementy zwrotnic - informuje Jędrzej Sieliwończyk.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama