Wielu z nich twierdzi, że proponowane zmiany mogą sprawić, że nocne podróże — dotąd dla wielu najwygodniejsza pora dnia — staną się pełne utrudnień i gwałtownych spowolnień. Choć część środowiska transportowego ocenia projekt pozytywnie, kierowcy samochodów osobowych widzą w nim zapowiedź problemów, które mogą znacząco wpłynąć na komfort jazdy po głównych trasach kraju.
Nocne wyprzedzanie ciężarówek – nowe przepisy drogowe budzą emocje
Obowiązujący od 2023 roku zakaz wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku znacząco ograniczył możliwości manewrowania pojazdów kategorii N2, N3 i zestawów powyżej 7 metrów. Regulacja ta miała zapewnić większą płynność ruchu, jednak od początku budziła silne kontrowersje — głównie wśród kierowców zawodowych.
Teraz Ministerstwo Infrastruktury proponuje częściowe luzowanie tych ograniczeń. Według projektu ciężarówki będą mogły wyprzedzać, ale wyłącznie między 23:00 a 5:00. To jednak dokładnie ten fragment reformy wywołał lawinę sprzeciwu ze strony kierowców osobówek, którzy liczą na spokojną nocną jazdę bez gwałtownych manewrów ze strony TIR-ów.
Rzeczniczka resortu, Anna Szumańska, wyjaśnia:
– Ministerstwo Infrastruktury planuje nowelizację przepisów zabraniających wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe (kategorie N2 i N3) na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach ruchu. – Rozważane jest dopuszczenie możliwości wyprzedzania przez te pojazdy w godzinach nocnych (23:00–5:00). Zmiana przepisów w zakresie regulującego te kwestie art. 24 ustawy – Prawo o ruchu drogowym jest przewidywana w ramach projektu ustawy, którego celem będzie m.in. wprowadzenie rozwiązań wychodzących naprzeciw oczekiwaniom branży transportowej, w tym w zakresie programu pilotażowego dla określonych pojazdów nienormatywnych – podkreśla.
Kierowcy osobówek uważają, że to oni zapłacą za tę decyzję największą cenę.
Sprzeciw kierowców i ostrzeżenia MSWiA – ryzyko pozostaje wysokie
Protesty zwykłych kierowców wynikają przede wszystkim z obaw o bezpieczeństwo. Ich zdaniem dopuszczenie wyprzedzania ciężarówek w warunkach nocnych zwiększy ryzyko nagłych manewrów i utrudni ocenę sytuacji na drodze. Na ciemnych odcinkach trasy kierowcy mogą nie być w stanie odpowiednio wcześnie dostrzec, że ciężarówka zaczyna wyprzedzać — a to w opinii wielu może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
W swoich uwagach podobne zastrzeżenia zgłasza MSWiA.
– Mimo zmniejszonego ruchu w nocy nadal istnieją zagrożenia wynikające z wyprzedzania się dużych samochodów ciężarowych na drogach o dużej prędkości dopuszczalnej. Podczas jazdy w warunkach nocnych prawidłowa ocena odległości i prędkości pojazdu nadjeżdżającego z tyłu, gdy kierujący za pomocą lusterek wstecznych może obserwować tylko światła tego pojazdu, jest znacznie utrudniona. To sprawia, że zagrożenie bezpieczeństwa, mimo mniejszego ruchu, nie jest mniejsze – ostrzega resort.
Zwykli kierowcy podkreślają również, że zmęczenie nocą obniża czas reakcji, co czyni niespodziewane wyjechanie ciężarówki na lewy pas jeszcze bardziej dotkliwym.
Nowe przepisy drogowe a praktyki europejskie – wzór z Niemiec i jego ograniczenia
Ministerstwo Infrastruktury broni się argumentem, że proponowane zmiany są zgodne z europejskimi standardami. W wielu państwach, m.in. w Niemczech, obowiązują przedziały czasowe, w których ciężarówki mają zakaz wyprzedzania. Jest to uzależnione od natężenia ruchu oraz regionalnych warunków.
– Przykładem są wyłączenia zakazu wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe w Niemczech, gdzie w zależności od landu są wyznaczone w ciągu dnia określone przedziały czasowe obowiązywania tego zakazu, co wiąże się z natężeniem ruchu w tych porach – wskazuje resort.
Z kolei branża transportowa zauważa, że polska wersja przepisu pozbawia zarządców dróg elastyczności w dostosowywaniu organizacji ruchu. Na tę różnicę zwraca uwagę Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”:
„Zmiany zbliżone są do rozwiązań niemieckich, ale niestety są mniej elastyczne. W Niemczech zakaz wyprzedzania na autostradowych jezdniach posiadających jedynie dwa pasy ruchu wprowadzany jest za pomocą znaków drogowych. Tam, gdzie wprowadzenie takiego zakazu spowodowałoby więcej szkód niż korzyści, po prostu rezygnuje się z odpowiedniego oznakowania. W Polsce nie będzie to możliwe, gdyż resort planuje zmiany w prawie o ruchu drogowym. Tym samym nie będzie można dostosowywać organizacji ruchu do faktycznych potrzeb.”
Mandaty i punkty – surowe sankcje dla kierowców
Nawet jeśli część zakazu zostanie zniesiona, kary za jego złamanie pozostaną dotkliwe. Zgodnie z art. 92b Kodeksu wykroczeń:
„Kto, prowadząc pojazd mechaniczny, nie stosuje się do zakazu wyprzedzania określonego ustawą lub znakiem drogowym, podlega karze grzywny nie niższej niż 1000 złotych.”
Do mandatu dochodzą również punkty karne:
- 8 punktów za naruszenie zakazu ogólnego,
- 15 punktów za złamanie zakazu wynikającego ze znaku B-26,
- 2000 zł za recydywę.
W praktyce oznacza to, że kierowcy ryzykują dotarcie do limitu 24 punktów w zaledwie kilka wykroczeń.
Wyjątki od zakazu – kiedy wyprzedzanie TIR-ów pozostaje legalne
Istnieją jednak okoliczności, w których ciężarówki mogą wyprzedzać niezależnie od nowelizacji. Dotyczy to sytuacji, gdy:
- droga posiada co najmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku,
- poprzedzający pojazd jedzie o minimum 10 km/h wolniej,
- pojazd wykonuje prace porządkowe lub remontowe.
Policja przypomina również zasady bezpiecznego wyprzedzania — w tym konieczność upewnienia się, że nikt nie rozpoczął manewru oraz zakaz wyprzedzania na wzniesieniach, zakrętach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej.
Limity prędkości i taryfikator 2025 – kluczowe informacje dla kierowców
Limity prędkości pozostają jasne:
- 140 km/h na autostradach,
- 120 km/h na drogach ekspresowych o dwóch jezdniach,
- 100 km/h na ekspresówkach jednojezdniowych.
Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t mogą jechać maksymalnie 80 km/h, co jest stałym ograniczeniem na wszystkich drogach szybkiego ruchu.
Mandaty za przekroczenie prędkości wahają się od 50 zł do 2500 zł (5000 zł w przypadku recydywy), a liczba punktów karnych od 1 do 15.
Komentarze (0)