reklama

Przejazdy i rozjazdy tramwajowe do remontu. Czy poprawi się komfort jazdy?

Opublikowano:
Autor:

Przejazdy i rozjazdy tramwajowe do remontu. Czy poprawi się komfort jazdy? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiW 2021 roku Gdańsk planuje przeznaczyć na drobne remonty i bieżące utrzymanie infrastruktury tramwajowej dwa razy więcej środków niż rok wcześniej. Sprawdzamy, jakie prace przewidziano do realizacji na ten rok.
reklama

Większość gdańskiej sieci tramwajowej w ciągu ostatnich kilkunastu lat została zmodernizowana. To nie oznacza jednak, że nie trzeba ich utrzymywać. Aby nowe oraz wyremontowane torowiska długo służyły pasażerom, konieczne jest regularne prowadzenie prac utrzymaniowych. Te prowadzone są każdego roku. W tym roku urzędnicy zapowiadają znaczące zwiększenie środków na utrzymanie sieci.

- W tym roku koszty planowanych prac utrzymaniowych, napraw bieżących i remontów infrastruktury tramwajowej wynoszą ponad 18 mln zł. W 2020 roku na ten cel przeznaczono 9 mln zł. W 2019 na ten cel przeznaczono 9,3 mln zł - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego UM w Gdańsku. 

Od października 2019 roku odpowiedzialność za utrzymanie sieci tramwajowej od Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przejęły Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do zadań spółki związanych z utrzymaniem należy między innymi konserwacja, regulacja, uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych, wymiana zużytych elementów oraz naprawa urządzeń torowych. Do nich zaliczają się takie elementy jak: zwrotnice (mechanizmy nastawcze, iglice,  szyny łączące), smarownicze, przyrządy wyrównawcze, odwodnienia i skrzyżowania torowe. 

reklama

- Prace utrzymaniowe wykonywane są cyklicznie na całej sieci tramwajowej - zapewnia Jędrzej Sieliwończyk. 

W tym roku zaplanowano przede wszystkim wymiany pojedynczych zwrotnic, elementów zwrotnic oraz iglic. Te prace będą wykonywane w następujących lokalizacjach:

  • Hucisko, 
  • 3 Maja-Nowe Ogrody, 
  • Unii Europejskiej, 
  • Opera, 
  • Władysława IV, 
  • Pomorska-Chłopska, 
  • Mickiewicza, 
  • pl. Wolności, 
  • pętla Chełm, 
  • Oliwska-Rybołowców. 
Remontowane będą także  przejazdy torowo-drogowe na skrzyżowaniach:

  • Kościuszki-Legionów, 
  • Grunwaldzka-Żołnierzy Wyklętych, 
  • Grunwaldzka-Miszewskiego, 
  • Wały Jagielonskie-Wały Piastowskie, 
  • Hucisko, 
  • Groddecka, 
  • 3. Maja-Nowe Ogrody, 
  • Pomorska-Gospody. 
GAiT powoli przygotowuje się już do wymiany elementów rozjazdów. Przy wspomnianych lokalizacjach zaczynają pojawiać się nowe elementy torów, które oczekują na montaż w odpowiednich warunkach atmosferycznych.

reklama

Oprócz wspomnianych prac zaplanowano również wymianę podkładów w torze biegnącym w ciągu ulicy Podwale Przedmiejskie. Na początku roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły także przetarg na napawanie (uzupełnianie ubytków) szyn i rozjazdów w wybranych lokalizacjach na sieci. Zadanie to pochłonie 1 740 450 zł.

Ograniczenia prędkości na wyremontowanych torach

Część osób związanych z transportem zbiorowym w Gdańsku zwraca uwagę, że prowadzone działania utrzymaniowe są niewystarczające. Dowodem na to mają być ograniczenia prędkości na kilku odcinkach sieci tramwajowej. Wśród nich znajdują się drastyczne ograniczenia nawet do 15 km/h. Taki stan rzeczy ma miejsce np. na al. Hallera, nieopodal stacji benzynowej Lotosu, zlokalizowanej w pobliżu zajezdni autobusowej. Do niedawna podobne ograniczenie obowiązywało na al. Grunwaldzkiej, między przystankami Miszewskiego a Jaśkowa Dolina, na torze w kierunku Oliwy. Z kolei na al. Zwycięstwa w pobliżu przystanku Uniwersytet medyczny pojawiło się ograniczenie do 40 km/h.

reklama

- Ograniczenia prędkości na al. Zwycięstwa na krótkim odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku związane jest działaniami poprawiającymi funkcjonalność izolatora sekcyjnego zamontowanego na sieci trakcyjnej. Ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej za przystankiem Miszewskiego na torze w kierunku Jaśkowej Doliny, spowodowane było stanem technicznym fragmentu toru, przeprowadzone zostały działania naprawcze i ograniczenie zostało zniesione - informuje Jędrzej Sieliwończyk. - Ograniczenie prędkości na al. Hallera między al. Płażyńskiego a przystankiem Kolonia Uroda na torze w kierunku centrum wprowadzono z powodu stanu technicznego fragmentu toru, dokładny termin naprawy nie został jeszcze określony - dodaje.

Według nieoficjalnych informacji ograniczenie na al. Hallera ma związek z wadliwym wykonaniem instalacji podziemnych prowadzących do pobliskich nowo budowanych osiedli. Co ciekawe, problem w tym miejscu występuje przede wszystkim w porze letniej, jednakże ograniczenie obowiązuje przez cały rok. Mimo, że ograniczenie istnieje już od kilku lat, nadal nie wyznaczono terminu jego usunięcia.

reklama

Tramwaje jadą wolniej, by nie hałasować

Ograniczenia pojawiają się także na nowych trasach tramwajowych. Drastyczne zmniejszenie prędkości do 15 km/h istnieje także wzdłuż Al. Havla, pomiędzy przystankami Przemyska a Płocka, na torze w kierunku Łostowic. Oficjalnym powodem zmniejszenia prędkości nie jest jednak zły stan toru.

- Ograniczenie na al. Havla na łuku między przystankami Przemyska a Płocka w kierunku Łostowic ustawiono na wniosek mieszkańców w celu poprawy warunków akustycznych - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk.

To ograniczenie budzi szczególne wątpliwości. W celu zmniejszenia hałasu można zastosować inne, mniej prymitywne rozwiązania, niepowodujące szkody dla pasażerów w postaci ograniczania prędkości na nowej trasie. Można zastosować m.in. smarowanie obrzeży kół tramwajowych np. przez montaż smarownic w torze.

Od lat problemem na sieci są także sezonowe ograniczenia prędkości na łukach, pojawiające się w okresie letnim. Przy wysokich temperaturach metal ulega rozszerzeniu, przez co źle na źle wykonanych torowiskach dochodzi do wyboczeń szyn. Tak jest m.in. na linii na Łostowice, na łuku między przystankami Wilanowska a  Cebertowicza  kierunku centrum oraz na wyremontowanym około dwóch lat temu łuku między przystankami Brama Żuławska a Akademia Muzyczna.  Niestety, do dziś problem nie został rozwiązany. 

Wspomniane ograniczenia prędkości stanowią tylko kilka przykładów, gdyż na całej sieci tramwajowej charakterystycznych kwadratowych znaków informujących motorniczych o konieczności zmniejszenia prędkości jest więcej.

Opera, Hallera, Mickiewicza, czyli problematyczne tory w jezdni

Aktualnie najgorszy stan techniczny prezentują przede wszystkim torowiska znajdujące się w jezdni. Dotyczy to takich lokalizacji jak torowisko w jezdni na ul. Mickiewicza, na al. Hallera oraz skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej i Urzędzie Miejskim. Wszystkie ostatni poważny remont przeszły na początku XXI wieku. Dziś jednak ponownie wymagają generalnego remontu.  Szczególnie na skrzyżowaniach widoczne są w asfalcie ślady po licznych wykolejeniach tramwajów. Przejazd przez wskazane miejsca odbywa się z bardzo niską prędkością, co obniża atrakcyjność tego środka transportu. Miasto Gdańsk przewiduje gruntowne remonty w tych miejscach, ale dopiero za kilka lat. 

- Przebudowa infrastruktury tramwajowej na Węźle Opera oraz przebudowa infrastruktury tramwajowej na skrzyżowaniu ulic 3 Maja – Nowe Ogrody, zostały zaplanowane jako zadania inwestycyjne do realizacji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027 - informuje Jędrzej Sieliwończyk.

W ramach GPKM na lata 2021-2027 planowana jest także modernizacja torowiska na Podwalu Przedmiejskim. Obecnie na fragmencie torowiska obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, które ma zniknąć po wymianie podkładów na przełomie II i III kwartału tego roku. Mimo to odcinek ten jest już mocno wyeksploatowany i w najbliższych latach również będzie wymagał większej modernizacji. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama