reklama

Pasażerowie linii 3, 7 i 10 narzekają na stan tramwajów. Kiedy poprawa?

Opublikowano:
Autor:

Pasażerowie linii 3, 7 i 10 narzekają na stan tramwajów. Kiedy poprawa? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiPasażerowie części linii tramwajowych w Gdańsku skarżą się na nie najlepsze warunki podróży. Problem dotyczy głównie linii 3, 5, 7 i 10, które obsługuje wyłącznie lub w większości zajezdnia Nowy Port, nieposiadająca na stanie nowoczesnych wagonów. Czy pasażerowie z Brzeźna i Nowego Portu doczekają się lepszych warunków podróży?
reklama

Linie do Brzeźna i Nowego Portu dyskryminowane?

Pasażerowie części linii tramwajowych, takich jak 3, 5, 7 oraz 10 uskarżają się na gorsze warunki podróży względem innych linii tramwajowych w mieście. Na wymienionych liniach kursują bowiem przede wszystkim lub wyłącznie blisko czterdziestoletnie, zmodernizowane między 2009 a 2012 rokiem używane tramwaje typu N8C. Na linii nr 3, łączącej Brzeźno z Chełmem tylko maksymalnie dwa tramwaje to nowoczesne, całkiem niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy Pesa Swing. Pasażerowie linii nr 7 łączącej Nowy Port z Łostowicami mogą spotkać tylko jeden taki pojazd, a na linii 10 łączącej Nowy Port z Brętowem można spotkać wyłącznie stare N8C.

Ponieważ niemieckie tramwaje kursujące na tych liniach nie mają klimatyzacji, podróż jest szczególnie uciążliwa latem. Na linii 5 z kolei kursują jeszcze mniej komfortowe, mocno wyeksploatowane wysokopodłogowe tramwaje rodziny 105Na.

reklama

Zajezdnia Nowy Port tramwajowym muzem

Przyczyną takiej sytuacji jest podział obsługi zadań między zajezdniami. Z uwagi na układ topograficzny sieci tramwajowej Gdańska. Linie 3 i 7 są obsługiwane w zdecydowanej większości przez zajezdnię Nowy Port, a linia 10 wyłącznie przez Nowy Port. Jest to jedna z dwóch gdańskich zajezdni. Stacjonują w niej najstarsze gdańskie tramwaje typu 105Na oraz N8C. Ten drugi typ tramwajów stacjonuje także w zajezdni Wrzeszcz. Różnica polega jednak na tym, że tamtejsze wagony z reguły są utrzymywane w lepszym stanie.

Część wrzeszczańskich N8C posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, w części przeprowadzane są remonty polegające na wymianie napędu, oświetlenia, a także odświeżenia wnętrza przez m.in. wymianę zużytych obić foteli oraz montaż ładowarek USB. W zajezdni Nowy Port takich tramwajów jednak nie ma. Zakład posiada tramwaje w znacznie gorszym stanie wizualnym, bez żadnych udogodnień. W większości pojazdów pasażerów odstrasza mocno wyeksploatowana tapicerka foteli.

reklama

Co ciekawe, tramwaje N8C z zajezdni Nowy Port są kierowane wspomnianych remontów, lecz po przeprowadzanych remontach nie wracają do nich z powrotem. Obsługują wówczas linie przydzielone zajezdni Wrzeszcz, zaś do Nowego Portu Gdańskie Autobusy i Tramwaje kierują inne, mocno wyeksploatowane wagony N8C. W ten sposób stan nowoporckich tramwajów nie ulega poprawie.

GAiT: Ma być lepiej

Przedstawiciele GAiT nie zdradzają przyczyn takiej polityki gospodarowania taborem, jednakże obiecują rychłą poprawę stanu wagonów z Nowego Portu.

- Do zajezdni w Nowym Porcie docelowo trafią wszystkie zmodernizowane tramwaje N8C. Znacząca poprawa będzie odczuwalna już w drugiej połowie marca. Wówczas do zajezdni w Nowym Porcie trafi duża partia zmodernizowanych tramwajów N8C. W lipcu, gdy rozpoczną się dostawy tramwajów PESA Jazz Duo z drugiej transzy zamówienia, do Nowego Portu przeniesione zostaną kolejne zmodernizowane N8C. Zastąpią one na trasach wagony 105Na, które wycofane zostaną z ruchu. Do zajezdni w Nowym Porcie trafią także tramwaje 114Na – tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

reklama

Jeśli zapowiedź przewoźnika zostanie zrealizowana, stan tramwajów na liniach 3, 5, 7 i 10 powinien się znacząco poprawić pod względem estetyki. Nadal jednak zdecydowana większość tramwajów nie będzie miała klimatyzacji.

Ciekawostką jest plan skierowania do Nowego Portu tramwajów 114Na. Byłyby to pierwsze tramwaje w Nowym Porcie wyprodukowane po 1989 roku. Wagony 114Na to pierwsze niskopodłogowe tramwaje, jakie pojawiły się w Gdańsku. Wyprodukowane w 1997 roku 2 egzemplarze jednak również nie posiadają klimatyzacji i mają dość małą przestrzeń niskopodłogową, zlokalizowaną tylko w środkowym członie.

 

Jeden z dwóch tramwajów 114Na z 1996 roku

reklama

Postępuje wymiana zużytych obić siedzeń

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdają sobie sprawę ze złego stanu siedzeń w większości nowych oraz starszych tramwajów i obiecują rychłą poprawę w tym zakresie zarówno w tramwajach z Wrzeszcza jak i z Nowego Portu.

- Obecnie nową tapicerkę siedzisk zyskało 11 tramwajów - w tym 4 tramwaje PESA Swing i 7 tramwajów N8C. Niezależnie od trwającej modernizacji N8C, które zasilą zajezdnię Nowy Port i w związku z wydłużającą się dostawą nowych tramwajów PESA Jazz Duo, aktualnie wymieniana jest także tapicerka w tramwajach 105Na. Do tej pory wymieniona została ona w dwóch wagonach, do końca lutego pojawi się w następnych dwóch wagonach 105Na. W najbliższych miesiącach sukcesywnie nową tapicerkę zyskiwać będą kolejne pojazdy. Pamiętać przy tym należy, że docelowo zmodernizowane N8C z nową tapicerką zasilą flotę tramwajową z Nowego Portu – zapewnia Anna Dobrowolska.

 


W niektórych tramwajach tapicerka była w katastrofalnym stanie

Dobrą informacją dla pasażerów linii 5 i 8 jest także zapowiedź nieodległego wycofania najbardziej wyeksploatowanych, całkowicie wysokopodłogowych tramwajów rodziny 105Na. GAiT obiecuje, że znikną one z tras do końca 2020 roku, wraz z końcem dostaw nowych tramwajów Pesa JazzDuo.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama