Od pewnego czasu w niektórych gdańskich tramwajach, wyposażonych w boczne wyświetlacze prezentujące przebieg trasy, pojawiły się nowe informacje dla pasażerów. Do tej pory w pojazdach wyposażonych w takie wyświetlacze, prezentowano jedynie numer linii i trasę przejazdu ze wszystkimi przystankami na trasie, a także aktualną pozycją pojazdu na schemacie.
W innych miastach, np. w Warszawie, na takich wyświetlaczach umieszcza się znacznie więcej informacji. Pasażerowie mogą na przykład zobaczyć, ile czasu zostało do osiągnięcia poszczególnych przystanków lub dowiedzieć się, które przystanki na trasie są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
[news:1198958]
Gdański przewoźnik zaczyna powoli doganiać inne polskie miasta. W zmodernizowanych tramwajach Pesa Swing oraz w kilku zmodernizowanych w ostatnich miesiącach tramwajach N8C na bocznych wyświetlaczach z trasą przejazdu pojawiła się informacja o czasie przejazdu z aktualnego przystanku do wszystkich kolejnych przystanków aż do końca trasy. Jest to ułatwienie m.in. dla osób, które nie podróżują daną linią na co dzień i nie wiedzą dokładnie, ile czasu powinna im zająć podróż z punktu A do punktu B.
Nowa funkcjonalność w praktyce. Na wyświetlaczu widzimy rozkładowy czas przejazdu z aktualnego przystanku (Budapesztańska) do pozostałych przystanków na trasie przejazdu.
Nowa funkcjonalność na razie widoczna jest w pojazdach zmodernizowanych w ciągu kilku minionych miesięcy. Przewoźnik obiecuje, że docelowo pojawi się ona we wszystkich pojazdach wyposażonych w wewnętrzne, boczne wyświetlacze.
- Czas przejazdu pomiędzy przystankami jest nową funkcjonalnością związaną z najnowszą wersją oprogramowania tablic. Funkcjonalność ta wdrażana będzie sukcesywnie w pojazdach, które posiadają wewnętrzne tablice LCD – tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W boczne wyświetlacze, zwane też potocznie koralikami, wyposażonych jest większość autobusów Mercedes Citaro C2, używane Mercedesy Citaro z Berlina, 30 tramwajów Pesa JazzDuo, modernizowane Pesy Swing, a także modernizowane wagony N8C.
W pojeździe dowiesz się o możliwych przesiadkach
Prawdziwa rewolucja w informowaniu pasażerów jednak dopiero nadejdzie. GAiT pracuje nad uruchomieniem kolejnej funkcji w swoich pojazdach. W przyszłym roku pokładowe wyświetlacze w autobusach i tramwajach zaczną informować pasażerów o możliwych przesiadkach na inne linie na poszczególnych przystankach.
- Pracujemy obecnie nad uruchomieniem nowej funkcji, tj. informacji o przesiadkach. W 2023 roku chcielibyśmy rozpocząć sukcesywne wdrażanie tej funkcji w naszych pojazdach wyposażonych w ekrany LCD – potwierdza Anna Dobrowolska.
Według nieoficjalnych informacji, system miałby informować nie tylko o przesiadkach na inne autobusy i tramwaje, ale także na pociągi. Funkcjonalność jest już testowana w jednym z autobusów Mercedes Citaro sprowadzonych z Berlina.
Warto podkreślić, że informacje o przesiadkach w pojazdach nie są niczym nowym. Takie funkcjonalności od dawna są znane w wielu polskich i europejskich miastach, a także u niektórych przewoźników kolejowych. Od kilku lat podobne rozwiązanie funkcjonuje w Tarnowie, gdzie przez wiele lat prezesem tamtejszego MPK był Jerzy Wiatr, obecny wiceprezes GAiT.
[news:1324217]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.