reklama

Nie będzie kolei do Brzeźna. Co w zamian?

Opublikowano:
Autor:

Nie będzie kolei do Brzeźna. Co w zamian? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Niestety propozycja władz Gdańska dotycząca odbudowy przystanków kolejowych na dawnej trasie SKM do Brzeźna nie uzyskała akceptacji po konsultacjach publicznych krajowego programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych. Miasto ma plan alternatywny dla rozwoju transportu szynowego w tej okolicy. Jego realizacja to jednak kwestia wielu lat.
reklama

Kilka miesięcy temu podczas kampanii wyborczej prezydent RP Andrzej Duda ogłosił krajowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020/2025. W ramach tego programu rząd planował wybudować na terenie naszego miasta następujące przystanki:

  • Gdańsk Osowa Północ (Kukawka)
  • Gdańsk Osowa (rejon Barniewic)
  • Gdańsk Park Maszynowa
  • Gdańsk Nowe Szkoty
  • Gdańsk Zaspa Towarowa
  • Gdańsk Brzeźno
Miasto Gdańsk także włączyło się w zapowiedziany program i zgłosiło także swoje propozycje przystanków:

  • Gdańsk Karczemki
  • Gdańsk Firoga
Niestety, po konsultacjach społecznych do dalszych prac zakwalifikowały się tylko dwie lokalizacje. Władze Gdańska nie ukrywają rozżalenia taką decyzją. 

- Trzeba powiedzieć dzisiaj ze smutkiem, że efekt tych konsultacji jest prawie żaden z uwagi na to, że w Gdańsku zostaną zbudowane tylko dwa przystanki: Gdańsk Osowa Północ (Kukawka) i Gdańsk Park Maszynowa. Tylko te dwie lokalizacje ostały się w tym programie, który w tej chwili jest kwalifikowany już do realizacji - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Zamiast kolei więcej tras tramwajowych

Wobec niepowodzenia projektu odbudowy przystanków kolejowych na dawnej trasie SKM do Brzeźna, władze Gdańska chcą zrealizować inny plan, dotyczący zwiększenia obsługi transportowej Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu z wykorzystaniem tramwajów. 

- Myśląc o połączeniu ulicy Marynarki Polskiej z al. Hallera w nowych planach zagospodarowania przestrzennego przewidzieliśmy realizację linii tramwajowych. Jest to kilka wariantów, zarówno Nowej Muzycznej, jak i w ulicach, które nie mają swojej roboczej nazwy - mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. 

Już dziś wiadomo, że koncepcja takiego połączenia jest dopiero pewną wizją, której będzie trzeba nadać odpowiedni kształt. W najbliższych latach nie ma szans na stworzenie tego połączenia, jednakże prowadzone będą prace w kierunku stworzenia koncepcji takiego przedsięwzięcia.

- Przystępujemy do analiz mających stwierdzić, który z tych wariantów będzie najsensowniejszy. Trzeba zbadać zarówno kwestie środowiskowe, jak i kwestie ekonomiczne oraz gruntowe, nieruchomościowe itd. - mówi Aleksandra Dulkiewicz.  - Jest to kwestia kilku ładnych lat do momentu przejazdu pierwszego tramwaju, bo tyle trwa przygotowanie i projektowanie inwestycji. Liczymy szerokie wsparcie z UE - dodaje.

Władze Gdańska zaznaczają jednocześnie, że ten plan będzie musiał poczekać, aż zakończone zostaną inne, zaplanowane już wcześniej do realizacji projekty, takie jak np. tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Miasto planuje jednak zabiegać o dofinansowanie unijne, aby móc zrealizować także koncepcję połączenia tramwajowego alei Hallera z ulicą Marynarki Polskiej. 

W najbliższym czasie będą prowadzone starania nad uzyskaniem koncepcji przebiegu wspomnianej trasy tramwajowej. 

- Myślę, że do końca kadencji gotowa będzie koncepcja wskazująca kierunki projektowania. Realnie patrząc, w perspektywie dwóch lat to jest możliwe - informuje prezydent Dulkiewicz.

Będzie autobus przez Letnicę

Szybciej niż tramwaju, mieszkańcy Letnicy doczekają się prawdopodobnie autobusu do nowych osiedli mieszkaniowych budowanych w tej dzielnicy. 

- Po zakończeniu kolejnych elementów rozwoju Letnicy uruchomiona będzie nowa linia autobusowa koło nowych budynków. Są już zaplanowane i budowane nowe przystanki - mówi gdański radny Cezary Śpiewak-Dowbór.

Dokładny termin uruchomienia linii autobusowej nie jest jeszcze znany. Sam radny wskazuje, że nie będzie to jednak rozwiązanie w pełni satysfakcjonujące i potrzebny jest rozwój transportu szynowego w tej okolicy.

Nie czekając na perspektywę budowy nowego odcinka torów, dojazd transportem zbiorowym z obszaru, gdzie niegdyś kursowały kolejki SKM, tj. Nowego Portu, Brzeźna i Letnicy, można poprawić już teraz, lepiej wykorzystując istniejące trasy tramwajowe. Oferta tramwajowa na trasie z centrum do Nowego Portu przez Letnicę i do Brzeźna jest uboższa niż do innych dzielnic. Ze Śródmieścia do Brzeźna funkcjonuje tylko jedna linia tramwajowa nr 3 o częstotliwości co 10 minut w szczycie oraz co 20 minut poza szczytem i weekendy. Do Nowego Portu kursują natomiast przez cały dzień z częstotliwością co 10 minut w dni robocze i co 20 minut w weekendy tramwaje linii nr 10. Linia ta wzmacniana w godzinach szczytu stosunkowo niewielką liczbą kursów linii nr 7. Na przeszkodzie do poprawy oferty na tych trasach stoją jednak pieniądze. 

- Jeżeli będzie taka potrzeba i będą na to środki, to komunikacja będzie zwiększana wraz z rozwojem zabudowy mieszkaniowej tych dzielnic - informuje prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Potencjalne warianty przebiegu nowych tras tramwajowych/fot. UM Gdańsk

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama