reklama

Ile może potrwać remont tramwaju? Ponad półtora roku. W tle problem z hamulcami

Opublikowano:
Autor:

Ile może potrwać remont tramwaju? Ponad półtora roku. W tle problem z hamulcami - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiKupiony w 2007 roku do obsługi trasy na Chełm tramwaj NGT6 po 14 latach pracy skierowano do remontu. Wykonawca, znany dotychczas z remontu znacznie starszych konstrukcji, co rusz napotyka problemy. Pojazd miał wrócić pod koniec lata, ale już teraz wiemy, że odnowionego „bombardiera” nie doczekamy się w tym roku.
reklama

O problemach firmy 4iB z modernizacją tramwaju NGT6 informowaliśmy już w maju, kiedy minął jego pierwotny termin modernizacji. Wówczas opóźnienie w modernizacji Gdańskie Autobusy i Tramwaje tłumaczyły problemem z kompatybilnością sterowników hamulcowych, a więc części kluczowego dla bezpieczeństwa pasażerów układu hamulcowego.

- Znalezione zostało już rozwiązanie tego problemu, natomiast wymagało ono zamówienia nowych komponentów. I tak, termin realizacji umowy wydłużony został dla pierwszego tramwaju do 15 miesięcy od dnia podpisania umowy – wyjaśniała nam w maju tego roku Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.

[news:1437641]

15 miesięcy od podpisanej w maju 2022 roku umowy minęło w sierpniu tego roku. Tramwaju nadal nie ma na torach. Jak tłumaczy właściciel pojazdu, ponownie wystąpił problem z hamulcami.

reklama

- W trakcie prowadzonych prac, otrzymaliśmy informację o zaprzestaniu produkcji elementów systemu hamulcowego, dokładniej zaworów ograniczających ciśnienie, z których korzystamy. Tym samym zaistniała konieczność zamiany tych elementów na te nowej generacji, a to wymaga szeregu dodatkowych czynności, w tym m.in. przeprojektowania instalacji układu hamulca postojowego. Stąd konieczność dodatkowego czasu na przeprowadzenie tych prac i konieczność wydłużenia czasu realizacji umowy – tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska.

Modernizacja tramwaju, o ile nie wystąpią kolejne nieprzewidziane okoliczności, zakończy się w przyszłym roku.

- Zaistniała sytuacja, czyli zaprzestanie produkcji komponentów, z których korzystamy, nie mogła być obiektywnie przewidziana przez wykonawcę. Pierwszy zmodernizowany tramwaj NGT6 pojawi się ponownie na torach najpóźniej w styczniu przyszłego roku – zapewnia przedstawicielka GAiT.

reklama

Dla porównania podczas modernizacji tramwajów 120NaG Swing wykonawca (firma SAATZ, specjalizująca się w remontach tramwajów niskopodłogowych) na generalny remont jednego pojazdu miał 90 dni. W ciągu 12 miesięcy musiał wyremontować 10 takich tramwajów. Firmie 4iB, znanej dotychczas z modernizacji wiekowych tramwajów N8C, remont jednego nowoczesnego „bombardiera” zając miało 11 miesięcy, choć przewidziano szereg dodatkowych prac, m.in. montaż klimatyzacji. 

Ostateczny czas remontu jednego pojazdu wyniesie 20 miesięcy, o ile nie nastąpią kolejne nieprzewidziane trudności. Warto przypomnieć, że na modernizację u tego samego wykonawcy czekają pozostałe dwa tramwaje NGT6. W kolejce do modernizacji w tej samej firmie czekają jeszcze dwa najstarsze gdańskie niskopodłogowce typu 114Na, które od kilku miesięcy stoją w zajezdni. Ponadto 4iB nieustannie od kilku lat modernizuje kolejne tramwaje typu N8C.

reklama

Modernizacje nie zawsze udane

Do tej pory tramwaje NGT6 wyprodukowane przez Bombardiera są przez część motorniczych uważane za najlepsze tramwaje we flocie GAiT – cechują się solidnym wykonaniem i niską awaryjnością. Pasażerowie docenić je mogą za bardzo dużą liczbę miejsc siedzących. Czy trwająca modernizacja nie popsuje ich ogólnie pozytywnego odbioru?

Historia gdańskich tramwajów pokazuje, że modernizacja może także zaszkodzić. Przykładem są cztery tramwaje NGd99, które można poznać po charakterystycznym przedwojennym, białym malowaniu. W trakcie modernizacji pojazdów zmniejszono szerokość części drzwi, a sam mechanizm wymieniono na bardzo powolny. Ciasne wyjścia w połączeniu z powoli otwierającymi i zamykającymi się drzwiami sprawiły, że pojazdy te przestały się nadawać do linii z dużymi potokami pasażerów.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama