Nowoczesna jednostka klasy ASD Tug 2111
"Argo" powstał w chińskiej stoczni Damen Shipyards Changde według sprawdzonego projektu ASD Tug 2111. To kompaktowy, lecz wyjątkowo silny holownik typu azymutalnego, przeznaczony do pracy w portach o dużym natężeniu ruchu. Jednostka dysponuje siłą uciągu na pętli (bollard pull) wynoszącą 50 ton, co pozwala jej skutecznie asystować największym statkom wpływającym do Gdańska.
Projekt ASD Tug 2111 charakteryzuje się wysoką manewrowością i stabilnością. Dzięki dwóm azymutalnym pędnikom napędzanym silnikami o dużej mocy holownik może obracać się w miejscu, co znacznie zwiększa jego efektywność przy manewrach w ograniczonej przestrzeni portowej.
Nowa jednostka spełnia normy klasy przeciwpożarowej FiFi 1 (Fire Fighting 1), co oznacza, że może brać udział w akcjach gaśniczych na wodzie. "Argo" został także wyposażony w pakiet zimowy, umożliwiający pracę w warunkach obniżonych temperatur oraz przy występowaniu lodu w akwenie portowym.
Wzmocnienie potencjału operacyjnego portu
WUŻ, jako główny operator usług holowniczych w Porcie Gdańsk, stale inwestuje w unowocześnianie swojej floty. Wprowadzenie "Argo" ma strategiczne znaczenie - zwiększa bezpieczeństwo i efektywność manewrowania dużych jednostek, w tym statków LNG i kontenerowców o dużym zanurzeniu.
Nowy holownik wpisuje się również w szerszy program modernizacji floty WUŻ, obejmujący jednostki dostosowane do obsługi najnowocześniejszych terminali portowych, m.in. terminalu LNG w Porcie Północnym.
Budowa i dostarczenie "Argo" to efekt wieloletniej współpracy między polską firmą a grupą Damen Shipyards. Holownik został przekazany WUŻ 23 października 2025 r. w Rotterdamie, a następnie przypłynął do Gdańska pod własną banderą. To już ósma jednostka Damen w gdańskiej flocie, co podkreśla zaufanie do technologii holenderskiego producenta.
Komentarze (0)