Tegoroczne badania ruchu to pierwsze takie przedsięwzięcie od 2016 roku. Przez ostatnie 6 lat miasto rozwinęło się tak mocno, że konieczna okazała się aktualizacja danych. Dzięki badaniom będzie można określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji transportowych w Gdańsku oraz umożliwi Komisji Europejskiej wsparcie finansowe tych projektów.
Wywiady z mieszkańcami i liczenie pasażerów
Zakończył się kluczowy element projektu, czyli przeprowadzanie wywiadów z mieszkańcami Gdańska i sąsiednich gmin. Wywiady przeprowadzane były w losowo wybranych mieszkaniach z osobami w wieku co najmniej sześciu lat. Respondenci odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu. W samym Gdańsku przeprowadzono 10 000 wywiadów, w sąsiednich gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) – w sumie 5 000. Im większa liczba zebranych informacji, tym większa wiarygodność badania.Ankieterzy rozmawiali z mieszkańcami także o węzłach integracyjnych oraz stacjach i przystankach kolejowych. Pasażerowie byli pytani o cel przejazdu, sposób i czas dotarcia na dworzec oraz dalszą podróż po wyjściu z pociągu lub autobusu. Wywiady, razem z wynikami badań prowadzonych w gospodarstwach domowych, będą stanowiły podstawę do kalibracji modelu transportowego Gdańska.
Obserwatorzy nie tylko przeprowadzali wywiady, ale także liczyli pasażerów w pojazdach transportu zbiorowego. Pomiary odbywały się w porannym i popołudniowym szczycie, między godziną 6 a 10 oraz między 14 a 18. Na najważniejszych przystankach pomiary prowadzono całą dobę. Liczenie pasażerów w pojazdach odbywało się w 132 punktach.
Monitoring ruchu drogowego
Badania ruchu nie obejmują tylko transportu zbiorowego. Pomiary dotyczyły także ruchu drogowego. W 286 punktach pomiarowych, zlokalizowanych głównie na skrzyżowaniach, kamery rejestrowały ruch pojazdów. Badania prowadzono w porannym i popołudniowym szczycie, a w wybranych lokalizacjach przez całą dobę. Pomiary kamerowe objęły też ruch tranzytowy na wszystkich drogach dojazdowych do Trójmiasta oraz ruch rowerowy, ruch hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego.W ramach pomiaru tranzytu, w ciągu jednej doby rejestrowane były wszystkie samochody wjeżdżające i wyjeżdżające z wyznaczonego obszaru. System wideo-detekcji analizował tablice rejestracyjne, co umożliwiło określenie m.in. udziału ruchu tranzytowego na poszczególnych drogach oraz czasu przejazdu pomiędzy różnymi punktami obszaru. Za pomocą kamer prowadzone były także pomiary na węzłach integracyjnych oraz dworcach i przystankach. Urządzenia zamontowane w 35 punktach liczyły pasażerów wsiadających i wysiadających z autobusów miejskich oraz regionalnych, tramwajów i pociągów.
Kiedy wyniki badań?
Cały projekt Gdańskich Badań ruchu 2022 powinien potrwać 14 miesięcy. Zakończył się dopiero pierwszy etap badań, polegający na zbieraniu danych. Jesienią tego roku odbędą się jeszcze badania uzupełniające, obejmujące wywiady i pomiar generacji ruchu na gdańskim lotnisku, w centrach handlowych oraz kompleksach biurowych.Gotowy transportowy model symulacyjny Gdańska powinien zostać opracowany w marcu 2023 roku. Urzędnicy z Biura Rozwoju Gdańska oczekują, że końcowy raport z badań ukaże się w kwietniu 2023 roku. Model pozwoli na racjonalne planowanie rozwoju transportu w Gdańsku, z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.