We flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów znajduje się sześć zabytkowych, elektrycznych pojazdów szynowych: N, Bergmann, Ring, 105N oraz dwa tramwaje typu 102Na. Przewoźnik może się też pochwalić dwoma czynnymi zabytkowymi autobusami: Ikarusem 260 oraz Jelczem 043 z przyczepką.
Pojazdy te pojawiają się na torach i ulicach Gdańska jako atrakcje podczas różnego rodzaju wydarzeń m.in. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Dnia Dziecka czy Dnia Zrównoważonego Transportu. W 2019 roku Zarząd Transportu Miejskiego, we współpracy z GAiT-em, jeden z zabytkowych tramwajów włączył do obsługi liniowych połączeń. Tramwaj typu 102Na wykonywał weekendowe zadania linii 8, był nawet specjalnie oznaczony w rozkładzie. Co roku w grudniu mieszkańcy mogą też podziwiać udekorowaną lamkami N-kę, która już na stałe wpisała się w świąteczny krajobraz miasta. Jest to też jeden z przypadków, kiedy mimo pandemii, zabytkowy pojazd pojawił się w minionym roku na gdańskich torach.
[news:1115651]
Jak zapewnia rzecznik GAiT, mimo niższej eksploatacji w minionym roku, dla spółki pojazdy zabytkowe są bardzo ważne.
- Pojazdy te stanowią ważny element historii gdańskiej komunikacji, który warto i należy pielęgnować. Mają one ogromną wartość historyczną i będą na tej wartości zyskiwać. To ostatni moment, kiedy można takie pojazdy pozyskać, bo bezpowrotnie znikają one już z ulic miast. Do floty planowane jest także włączenie autobusu Jelcz PR110M i tramwaju 105Na, czyli jednego z tramwajów, które obecnie sukcesywnie wycofywane są z ruchu i zastępowane przez najnowsze tramwaje Pesa Jazz Duo. Pojazdy te, podobnie jak Konstal 102Na, stanowią ważny rozdział gdańskiej komunikacji - mówi nam Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Jest plan na remonty
Zabytkowe pojazdy należące do GAiT nie są jednak w najlepszej kondycji technicznej. Stosunkowo często zdarza się, że zaplanowane przejazdy historycznych pojazdów odwoływano lub przewoźnik uruchamiał inny pojazd niż zapowiadano. W 2019 roku podczas finału WOŚP miały kursować 3 z 5 posiadanych wówczas pojazdów, jednak na tory wyjechały jedynie dwa. Natomiast podczas ubiegłorocznego otwarcia trasy tramwajowej na Stogi zamiast Bergmanna ostatecznie uroczystość uświetnił Ring.Wczoraj zaprezentowaliśmy Państwu plany inwestycji taborowych samorządowego przewoźnika. Gdańskie Autobusy i Tramwaje planują jednak w tym roku nie tylko inwestycje w tabor liniowy, ale również z swoje zabytkowe pojazdy.
[news:1130489]
- Planowane są remonty pojazdów historycznych, dokładniej tramwajów 102Na,105N i Bergmann oraz autobusów Neoplan - wylicza Anna Dobrowolska.
Wśród remontowanych w tym roku tramwajów ma być "najnowszy" zabytkowy tramwaj we flocie przewoźnika. Przekazany miejskiej firmie w formie darowizny złoty tramwaj Konstal 102Na w ciągu dwóch lat ani razu nie wyjechał z pasażerami na gdańskie tory.
- Pojazd ten przeznaczony jest do remontu i włączenia do floty pojazdów historycznych GAiT. Docelowo tramwajowi przywrócona zostanie wewnętrzna i zewnętrzna kolorystyka, stosowana w i na gdańskich tramwajach pasażerskich w latach 80. XX wieku. Prace remontowe planowane są na ten rok. Przed przystąpieniem do prac określony zostanie dokładny ich zakres i koszt - mówi nam rzecznik GAiT.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.