reklama

Dworzec Główny kontra Dworzec PKS. Którą trasą tramwaje jadą szybciej?

Opublikowano:
Autor:

Dworzec Główny kontra Dworzec PKS. Którą trasą tramwaje jadą szybciej? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Pasażerowie podróżujący tramwajem z Wrzeszcza w stronę Chełmu i Łostowic mają możliwość wybrania dwóch wariantów przez dworzec PKP lub PKS. Którą trasą szybciej dojedziemy do celu? Sprawdzamy oba warianty teoretycznie i praktycznie.
reklama

Podróżując z kierunku Wrzeszcza i Aniołków w stronę Chełmu i Łostowic pasażerowie mają do wyboru dwa warianty trasy. Część tramwajów (kursujących tylko w dni robocze) omija bowiem Dworzec Główny i wykorzystują torowisko wzdłuż ulicy 3 Maja.

Trasa z pominięciem Dworca Głównego cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych, którzy pokonują trasę "tranzytem" czyli nie muszą przesiadać się w śródmieściu na inny tramwaj lub autobus. Zdaniem wielu jest to bowiem trasa szybsza, a dodatkowo tramwajami linii 4 i 11 (zawieszonej na początku pandemii koronariwusa) zazwyczaj podróżuje mniej osób.

Czy jednak poczucie pasażerów, że podróż jest szybsza ma pokrycie w rzeczywistości? Odpowiedź należy rozważyć w dwóch płaszczyznach - teoretycznej i praktycznej.

Jak wygląda teoria?

W obu wariantach tramwaje zatrzymują się na przystankach Brama Oliwska i Pohulanka. Pomiędzy nimi zawsze występują trzy przystanki.

Linie 4 i 11 Linie 2 i 6
Brama Oliwska Brama Oliwska
Dworzec PKS Dworzec Główny
Nowe Ogrody Brama Wyżynna
Węzeł Groddecka Śródmieście SKM
Pohulanka Pohulanka
Ważnym elementem, który należy wziąć pod uwagę przy analizie jest liczba sygnalizacji świetlnych. To one często powodują, że tramwaje tracą cenne minuty. W trasie przez Dworzec Główny tramwaje mogą aż 6 razy zatrzymać się na czerwonym świetle. W przypadku gdy tramwaj jedzie koło dworca PKS potencjalnie może zatrzymać się cztery razy na czerwonym świetle.

Jak tłumaczy Sebastian Zomkowski w rozmowie z Pulsem Gdańska to właśnie sygnalizacja świetlna ma bardzo duży wpływ na czas przejazdu.

- Na dłuższym odcinku o większej liczbie sygnalizacji  czas jazdy może być... krótszy. Na etapie weryfikacji może się okazać, że nie ma stałości wariancji w czasie, tzn. występuje bardzo duże zróżnicowanie zmiennej wyjaśnianej - mówi Zomkowski.

I to własnie dlatego rozkładowy czas przejazdu na obu wariantach jest identyczny.

- Motorniczy ma wtedy większą swobodę sterowania czasem. W przypadku przyspieszenia motorniczy ma obowiązek wyrównania - mówi nam dyrektor ZTM Gdańsk.

W praktyce bywa różnie

Z naszych obserwacji wynika, że czas przejazdu przez Dworzec PKS jest faktycznie krótszy. Zaoszczędzony czas motorniczowie przeznaczają zazwyczaj na nadrobienie opóźnień. Bardzo często tramwaj linii 4 lub 11, meldujący się na Bramie Oliwskiej za tramwajem linii 2 lub 6, do przystanku Pohulanka dojeżdża pierwszy. W niektórych kursach prowadzący pojazdy muszę na Węźle Groddeka oczekiwać nawet 3 minuty. Wszystko po to, aby nie wyruszyć w dalszą podróż z przyspieszeniem.

Jak zapewnia dyrektor ZTM, każdy odcinek sieci tramwajowej jest objęty kontrolą i weryfikacją czasów przejazdu.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama