Port Gdańsk nie zwalnia tempa. Po dziewięciu miesiącach 2025 roku obsłużył ponad 59 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o ponad jeden procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na szczególną uwagę zasługuje jednak segment kontenerowy, który osiągnął absolutny rekord - ponad dwa miliony TEU (Twenty-foot Equivalent Unit, czyli jednostek pojemności odpowiadających kontenerowi o długości 20 stóp), czyli o blisko 22 procent więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. To wynik, który potwierdza rosnącą rolę Gdańska jako najważniejszego portu kontenerowego w regionie.
Imponujące wzrosty odnotowano także w przeładunkach rudy, które wzrosły aż o 174 procent, oraz w innych ładunkach masowych, których wolumen zwiększył się o ponad osiem procent. Nieco mniejszy ruch zanotowano w sektorze paliw płynnych, jednak mimo niewielkiego spadku to właśnie ten segment wciąż odpowiada za niemal połowę wszystkich towarów obsługiwanych w Porcie Gdańsk.
Zdjęcie: Port Gdańsk
Gdańsk - nowy lider Bałtyku
W ciągu trzech kwartałów do portu zawinęło 2667 statków handlowych - niemal tyle samo co rok wcześniej, ale o znacznie większym tonażu. Wskaźniki finansowe również robią wrażenie: zysk netto portu przekroczył 285 milionów złotych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami środki te zostaną w całości przeznaczone na rozwój infrastruktury – modernizację nabrzeży, rozbudowę terminali oraz usprawnienie dostępu drogowego i kolejowego.
Dynamika wzrostu kontenerów pokazuje, że Gdańsk staje się kluczowym węzłem logistycznym nie tylko dla Polski, ale całego regionu Morza Bałtyckiego. Jego pozycję wzmacnia zarówno geopolityka, jak i globalne zmiany w łańcuchach dostaw, które sprzyjają portom oferującym elastyczność, głębokowodne nabrzeża i sprawne połączenia lądowe.
Przed portem stoją jednak nowe wyzwania. Rosnące wolumeny wymagają dalszych inwestycji w infrastrukturę, automatyzację i technologie przyjazne środowisku. Utrzymanie tempa rozwoju będzie możliwe tylko wtedy, gdy rozwój portu pójdzie w parze z rozbudową zaplecza transportowego.
Jeśli obecne tempo wzrostu się utrzyma, Port Gdańsk może wkrótce nie tylko utrwalić swoją pozycję lidera Bałtyku, ale i dołączyć do grona najważniejszych portów kontenerowych Europy.
Komentarze (0)