Argumentem za likwidacją linii 118 według ZTM-u było pokrywanie się z nowo otwieraną trasą tramwajową, choć autobus obsługiwał także oddalone od tramwaju okolice ulicy Wilanowskiej oraz Stary Chełm. W zamian powstała linia 208, której trasa, zgodnie z tokiem rozumowania ZTM, tak samo pokrywa się z linią tramwajową, tylko że tą na Łostowice. Autobusy kursują z pętli Łostowice Świętokrzyska aleją Havla, ulicą Wilanowską i dalej po trasie dawnej 118 aż do centrum. Dodatkowo nowa linia dojeżdża dalej niż na Wały Piastowskie.
ZTM: spełniamy postulaty rad dzielnic
Część pasażerów zastanawia się, dlaczego linię 118 zastąpiono bardzo podobną linią, omijającą jedynie Ujeścisko. Z ekonomicznego punktu widzenia zastanawia natomiast skierowanie linii aż do Muzeum II Wojny Światowej. Jest to już czwarta linia obsługująca muzeum i rejon ulicy Wałowej, mimo że napełnienie pojazdów dotychczasowych trzech linii nie było, delikatnie mówiąc, wysokie.Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy, że linia 208 jest spełnieniem postulatów rad dzielnic.
- Skierowanie autobusów linii 208 do pętli Muzeum II Wojny Światowej to realizacja postulatów mieszkańców, seniorów z południowych dzielnic i Chełmu (umożliwienie dojazdu do dużej specjalistycznej przychodni przy ul. Wałowej). Najbliższą pętlą jest właśnie Muzeum II Wojny Światowej. Sama linia 208 powstała wskutek wydzielenia z pierwotnego rozkładu jazdy linii 108 kursów i skierowania ich przez ul. Wilanowską. Wynika to z postulatów mieszkańców pozyskania połączenia z węzłem Łostowice Świętokrzyska i relacji międzyosiedlowej Wilanowska-Chełm (postulat również Rady Dzielnicy Chełm). Po czasie adaptacji zostaną przeprowadzone badania: czy należy utrzymać połączenie w dotychczasowym kształcie, czy zmodyfikować – mówi dla portalu Puls Gdańska Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Wsłuchując się w głos radnych z dzielnicy Chełm, ZTM jednocześnie zignorował postulaty radnych z Ujeściska-Łostowic, którzy byli przeciwni likwidacji linii 118.
Uboższy substytut
Linia 208 spełnia się jako substytut dla mieszkańców starego Chełmu i okolic ulicy Wilanowskiej, choć jej rozkład jazdy jest uboższy. Zlikwidowana linia 118 pokonywała w dzień roboczy 985,6 wozokilometra (wszystkie kursy razem). Obecna linia 208 pokonuje ich 521,1. Dużą różnicę w wykonywanej pracy przewozowej ZTM tłumaczy wysokimi kosztami.
- Z uwagi na drastyczny wzrost kosztów w 2023 r. w stosunku do 2022 r. paliwa (o 48,9%) oraz energii elektrycznej (o 76,7%), jak i z powodu znaczącego ubytku środków finansowych w budżecie Miasta Gdańska wskutek decyzji rządu (w latach 2019-2023 na poziomie 872,3 mln zł.), obecnie nie ma możliwości przeznaczenia większej kwoty na poszerzenie oferty przewozowej – tłumaczy Zomkowski.
Pozostaje pytanie, czy zagospodarowane na linii 208 kosztowne wozokilometry są zagospodarowane właściwie. Przypomnijmy, że każdy kurs tej linii wykonywany jest do Muzeum II Wojny Światowej, gdzie na końcowym odcinku trasy napełnienia pojazdów nie są duże. ZTM tłumaczy to zapewnieniem dostępu do placówki medycznej. Co ciekawe, dojechać do przychodni można nawet w weekendy, chociaż placówka jest wtedy nieczynna, a obsługę ulicy Wałowej i Muzeum II Wojny Światowej zapewnia wtedy linia 130, która kursuje znacznie częściej niż linia 208.
Sama linia 118 prawdopodobnie wróci do siatki połączeń we wrześniu tego roku. Jej trasa będzie miała jednak niewiele wspólnego z tą dotychczasową. ZTM planuje uruchomienie połączenia pętli Ujeścisko z Zakoniczynem przez ulicę Człuchowską. Warunkiem stworzenia nowego połączenia jest jednak zakończenie remontu wyeksploatowanej ulicy Człuchowskiej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.