reklama

Nowa Warszawska. Tramwaje pojadą dopiero w marcu. Znamy ofertę po otwarciu trasy

Opublikowano:
Autor:

Nowa Warszawska. Tramwaje pojadą dopiero w marcu. Znamy ofertę po otwarciu trasy - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Podczas konferencji prasowej urzędnicy podsumowali budowę nowej tramwajowej trasy na Ujeścisko. Gotowa od listopada trasa Nowa Warszawska do użytku zostanie oddana dopiero na początku marca.
reklama

Aktualizacja, godz. 14.00:

Po godzinie 14.00 w przesłanym komunikacie prasowym Urząd Miejski poinformował o zwiększeniu liczby kursów linii 108. Urzędnicy nie wskazali jednak jak często będzą kursować autobusy tej linii.

Wcześniej informowaliśmy:

Choć budowa linii tramwajowej zwanej Nową Warszawską zakończyła się na przełomie listopada i grudnia, to dopiero w marcu na trasę wyjadą pierwsze tramwaje. Nowa linia tramwajowa zostanie otwarta w sobotę 4 marca. Pokonanie nowego odcinka sieci tramwajowej zajmie pojazdom ok. 5-6 minut.

Trzy linie na Nowej Warszawskiej

Uruchomienie nowej trasy tramwajowej spowoduje zmiany w przebiegu linii tramwajowych. Od 4 marca do pętli Łostowice-Świętokrzyska dojeżdżać będą tramwaje linii 3, 6 i 7. Na pętli nie będą się już pojawiać pojazdy linii 2 i 4.Te dwie linie skierowane zostaną do obsługi nowej trasy. Dodatkowo Nową Warszawską pojadą tramwaje reaktywowanej linii 11. Będzie ona kursować jedynie w dni robocze, podobnie jak linia 4. Oznaczać to będzie, że na nowej trasie zobaczymy w weekendy jedynie tramwaje jednej linii, której częstotliwość ma wynosić 10 minut. To zdecydowanie więcej niż innych linii tramwajowych w weekendy.

W marcu nie zostanie uruchomiona zapowiadana trasa Brętowo PKM - Stogi przez Śródmieście SKM. Jak informują urzędnicy brakuje środków finansowych na takie połączenie. Jak się jednak nieoficjalnie dowiedzieliśmy, pomysł takiej linii jest nadal aktualny i jeżeli znajdą się pieniądze, to zostanie uruchomiona.

Układ linii tramwajowych od 4 marca:

  • Linia 2 - Jelitkowo - Lawendowe Wzgórze
  • Linia 3 - Brzeźno Dom Zdrojowy - Łostowice Świętokrzyska
  • Linia 4 - Jelitkowo - Lawendowe Wzgórze
  • Linia 5 - Oliwa - Nowy Port Oliwska
  • Linia 6 - Jelitkowo - Łostowice Świętokrzyska
  • Linia 7 - Nowy Port Zajezdnia - Łostowice Świętokrzyska
  • Linia 8 - Jelitkowo - Stogi
  • Linia 9 - Strzyża PKM - Stogi Plaża
  • Linia 10 - Brętowo PKM - Nowy Port Zajezdnia
  • Linia 11 - Strzyża PKM - Lawendowe Wzgórze
  • Linia 12 - Zaspa - Ujeścisko

Koniec linii 118

Uruchomienie Nowej Warszawskiej będzie się też wiązać ze zmianami na liniach autobusowych. Od marca ZTM zlikwiduje linią 118 łączącą Dworzec Główny i Ujeścisko. Linia 156 zostanie skrócona do pętli Ujeścisko. Nową trasą mają pojechać także autobusy linii 175, które mają obsługiwać rejon ulicy Cedrowej i Nowej Olchowej. Ta ostatnia zmiana nastąpi po otwarciu ulicy Nowej Olchowej.

W okolicy września planowane jest też uruchomienie nowej linii autobusowej z Zakoniczyna przez ul. Człuchowską w kierunku węzła przesiadkowego Ujeścisko. Będzie to możliwe po przebudowie ulicy Człuchowskiej.

Oferta na próbę

Władze Gdańska podkreślają, że nowa oferta jest pewnego rodzaju próbnym produktem. Jak podkreślają, niewykluczone są jej modyfikacje jesienią, jeżeli pasażerowie będą mieli uwagi do tej przedstawione dziś siatki połączeń.

- Cały ten układ, który proponujemy, jest pewnego rodzaju testem, w jaki sposób pasażerowi będą korzystać z tego nowego układu zarówno tramwajów, jak i autobusów. Kilka miesięcy po otwarciu zarówno Zarząd Transportu Miejskiego, jak mieszkańcy zweryfikują jej funkcjonowanie i będziemy skłonni jesienią dokonać ewentualnych zmian, czy to pod względem częstotliwości, czy też zmian dotyczących przebiegu linii. Będziemy w stanie dostosować siatkę połączeń do potrzeb pasażerów - mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. 

Co ze Starym Chełmem i ulicą Wilanowską?

Na zmianach bardzo zyska Ujeścisko i Jasień (osiedle Lawendowe Wzgórze). Zmiany niewątpliwie ułatwią pasażerom dojazd m.in. do centrum miasta. Najwięcej stracą natomiast mieszkańcy Starego Chełmu, któremu do dyspozycji pozostanie tylko linia 108. W miniony poniedziałek (16 stycznia) kolejny raz zmniejszono jej częstotliwość.

- Będziemy musieli obserwować potoki na Starym Chełmie. Tam główną linią będzie linia 108. Obserwujemy, jak ta linia pracuje. Zapełnienia na niej wynoszą obecnie zaledwie 20%, stąd nasze ostatnie decyzje dotyczące zmian jej częstotliwości. Jeżeli jednak będzie taka potrzeba i mieszkańcy Starego Chełmu po zamknięciu linii 118 stwierdzą, że częstotliwość linii 108 jest niewystarczająca, będziemy w stanie wzmocnić także tę linię, by zapewnić komfort pasażerom - zapewnia Piotr Borawski.

Do zapowiedzianej zmiany na Starym Chełmie krytycznie odniósł się przedstawiciel opozycji w radzie miasta. 

- Jako radny z tego okręgu, ale również mieszkaniec i pasażer komunikacji korzystający m.in. z autobusów na przystanku Zaroślak uważam takie działania za skandaliczne. Niemal w centrum miasta, a wykluczeni komunikacyjnie. Dzielnice rewitalizowane, a zarazem odcinane od "krwioobiegu" komunikacyjnego. Te osiedla są zamieszkane głównie przez osoby starsze, w jaki sposób mają się przedostać do sklepu, do urzędu czy pocztę? - pyta radny PiS Przemysław Majewski. - Niech władze miasta nie będą zdziwione, rosnącą liczbą samochodów i parkowaniem "gdzie się da" jeśli w taki sposób traktuje się mieszkańców Gdańska - dodaje.

Radny w złożył w tej sprawie interpelację do prezydent Dulkiewicz.

Warto zauważyć, że po likwidacji linii 118 mocno pogorszy się oferta także dla mieszkańców okolic ulicy Wilanowskiej. Do dyspozycji pozostanie im tylko linia 262 do Wrzeszcza, kursująca tylko w godzinach szczytu. W weekendy okoliczni mieszkańcy będą mieli do dyspozycji tylko tramwaj, którego trasa dla wielu mieszkańców przebiega jednak znacznie dalej.

Wiceprezydent Borawski nie wyklucza powrotu linii o numerze 118 w przyszłości, lecz na pewno będzie to linia o innej trasie niż obecnie. 

Dlaczego tak późno?

Jak tłumaczy wiceprezydent Piotr Grzelak odpowiedzialny w naszym mieście za inwestycję, trasę Nowa Warszawska uda się uruchomić wcześniej, niż planowali urzędnicy. Początkowo zakładali, że otwarcie nastąpi dopiero na przełomie marca i kwietnia. 

- Teraz trwają prace dokumentacyjne, ponieważ nie możemy dopuścić ruchu tramwajów, jeżeli nie będzie pozwolenia na użytkowanie. Kilkadziesiąt protokołów odbiorów trafiło do ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej i w momencie potwierdzenia przyjęcia tych dokumentów możemy składać wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Ten organ będzie miał 2 tygodnie na niezgłoszenie sprzeciwu - mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Jeżeli sprzeciw nie zostanie zgłoszony, nastąpi pozwolenie na użytkowanie - dodaje. 

Otwarcie trasy jednak i tak nastąpi dość późno. Od zakończenia budowy do uruchomienia linii miną 3 miesiące. W przypadku alei Pawła Adamowicza tramwaje z pasażerami pojechały nieco ponad miesiąc po pierwszym technicznym przejeździe tramwaju. Na Nowej Warszawskiej pierwszy testowy tramwaj pojechał 16 grudnia 2022 roku. Warto podkreślić, że inwestycja była jedną z nielicznych dużych inwestycji, którą udało się wybudować zgodnie z założonym harmonogramem. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama