Gdańskie lotnisko wykonało w ubiegłym roku aż 56 839 operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii portu. Przez cały rok jedynie trzech pilotów zdecydowało się na niezrealizowanie lądowania ze względu na mgłę. Sytuacja ta nie była związana bezpośrednio z dostosowaniem lotniska, lecz wyłącznie z brakiem odpowiedniego wyposażenia samolotów. W tym samym czasie na gdańskim lotnisku lądowało jednak wiele innych maszyn.
Jeden z najnowocześniejszych systemów działa w Gdańsku
Gdańskie lotnisko zawdzięcza swój sukces specjalistycznemu systemowi ILS (Instrument Landing System), który umożliwia wykonywanie operacji lotniczych nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach pogodowych.
— Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III. Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł – powiedział Jarosław Trzoska kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk.
Obecnie jedynym wyzwaniem dla załogi i pracowników lotniska są zakłócenia sygnału GPS, a nie warunki pogodowe.
Warto dodać, że z systemu ILS kategorii III korzystają obecnie największe europejskie lotniska. System ten umożliwia wykonywanie manewrów nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych.
— Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera — informuje lotnisko.
System kosztował miliony
Wdrożenie systemu ILS wiązało się z dużymi kosztami, z których większość pokryło samo lotnisko.
— Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 miliona złotych. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat III i 340 tys. zł na transpondery multilateracji. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor) — informuje Agnieszka Michaiłow z Gdańskiego Portu Lotniczego.
Sam system składa się z anten, oświetlenia nawigacyjnego, źródeł informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności.
Prace nad uruchomieniem systemu trwały cztery lata, a został on wdrożony w styczniu 2021 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.