Lata pustych obietnic
Choć w ostatnim czasie władze Gdańska wielokrotnie zapewniały, że zrównoważona mobilność jest dla nich priorytetem, to na próżno szukać działań w kierunku usprawnienia ruchu rowerowego. Kluczowe i wyczekiwane przez rowerzystów inwestycje nadal czekają na realizację w urzędniczej zamrażarce. Jedną z nich jest właśnie budowa trasy rowerowej na Chełm wzdłuż Armii Krajowej. To właśnie na nią oddało głos kilka tysięcy gdańszczan w Budżecie Obywatelskim 2020, mimo czego urzędnicy bez zgody autorów projektu, zmienili kształt inwestycji.[news:1243557]
Autorzy pomysłu, zrzeszeni w "Rowerowej Metropolii" nie ukrywają swojego żalu, bo liczyli, że władze miasta "przejmą pałeczkę". Tak się jednak nie stało i w 2023 roku ponownie zgłosili do Budżetu Obywatelskiego II etap trasy - od ulicy Rogaczewskiego, do alei Sikorskiego na Chełmie. Projekt wygrał, jednak samo dopuszczenie go do głosowania było sporym wyzwaniem, bo nie chcieli tego urzędnicy.
Brakuje odwagi?
Komfortowa trasa rowerowa na Chełm jest wyczekiwana nie tylko przez mieszkańców tej dzielnicy, ale i osób zamieszkujących bardziej oddalone tereny, np. Ujeścisko, Jasień, Kowale, czy Szadółki. Mimo istnienia alternatyw wzdłuż ulicy Cienistej, czy Łostowickiej, to właśnie droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej byłaby najkrótsza i posiadała najmniejsze nachylenie.
Tak autorzy projektu do Budżetu Obywatelskiego promowali głosowanie na II etap trasy w 2023 roku, mat. roweremnachelm.ole.home.pl
Wnioskowana trasa nie zmniejszyłaby także przepustowości alei Armii Krajowej. Rozwiązanie drogi rowerowej w jezdni przyjęło się na Jana z Kolna i od czasu jej otwarcia nie doszło do ani jednej niebezpiecznej sytuacji. Tak, jak wspominaliśmy, mimo protestów zmotoryzowanych, projekt nowej trasy na Chełm wygrywa w każdym możliwym głosowaniu.
Zgodnie z założeniami Budżetu Obywatelskiego, projekty, które wygrywają jesienią danego roku, powinny być realizowane w ciągu 12 miesięcy. Właśnie dlatego mieszkańcy w 2023 roku głosują na "Budżet Obywatelski 2024".
"Trwają prace koncepcyjne"
Zapytaliśmy urzędników o to, na jakim etapie jest budowa trasy na Chełm. Praktycznie, wystarczyłoby fizyczne odseparowanie skrajnego prawego pasa jezdni Armii Krajowej i dopuszczenie na nim ruchu rowerowego wraz z odpowiednim oznakowaniem. Z wymijających odpowiedzi wynika jednak, że dopiero trwają prace koncepcyjne, które nie wiadomo kiedy się zakończą.
- Trasa w ciągu ul Armii Krajowej jest podzielona na 3 główne odcinki. Obecnie trwa analiza, w jakim zakresie zostanie ostatecznie zlecona do wykonania. Budżet obywatelski będzie częścią realizowanego zadania. Trwają prace koncepcyjne dotyczące przebiegu pierwszego odcinka trasy od strony Śródmieścia oraz drugiego odcinka od ul. Rogaczewskiego do Sikorskiego. Trzeci odcinek zakłada budowę wydzielonej trasy rowerowej na odcinku od Sikorskiego do Łostowickiej -mówi w rozmowie z Pulsem Gdańska Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeszcze w lipcu zeszłego roku, przedstawiciele magistratu zapewniali, że odcinek od ulicy Rogaczewskiego do alei Sikorskiego ma zostać zrealizowany do końca 2025 roku. Teraz ciężko jednak wskazać konkretny termin, bo będzie zależał on od wybranej koncepcji. Jedno jest pewne, na trasę jeszcze trochę poczekamy.
[news:1519307]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.