Mieszkańcy Sztokholmu z miejskiego roweru mieli skorzystać 1 kwietnia 2022 roku. Uruchomienie systemu, jednak z wieloma problemami nastąpiło dopiero 10 maja. City Bike Global, na samym początku dostawało niemalże 100 skarg dziennie od użytkowników. Za ponadmiesięczne opóźnienie, operator został zobligowany do zapłacenia kary w wysokości 5 milionów szwedzkich koron.
Szwedzkie Mevo i wybuchające baterie
Stockholm eBikes, czyli system roweru miejskiego funkcjonujący w stolicy Szwecji, co do zasady przypomina nasze Mevo. Różnice dotyczą przede wszystkich stawek za korzystanie, wyglądu i funkcjonalności strony internetowej wraz z aplikacją, czy chociażby zasad korzystania z rowerów. Oba systemy łączy jeden operator - City Bike Global oraz model roweru, z którego pomorscy użytkownicy skorzystają być może jeszcze w maju.
Rowery elektryczne Mevo producenta Vaimoo są tej samej konstrukcji co jednoślady jeżdżące w Sztokholmie
Szwedzki system również funkcjonuje przez cały rok. Po pierwszym sezonie zimowym wielu użytkowników i ekspertów ma jednak mieszane uczucia. Prawdopodobnie zimowa aura nie sprzyjała włoskim elektrykom, przez co miało dochodzić nawet do zapalania się akumulatorów. Problem był tak poważny, że system w grudniu 2022 roku nawet zawieszono, a 1000 rowerów zabrano z ulic Sztokholmu.
- Nie można wykluczyć ryzyka, że może to dotknąć więcej rowerów, dlatego system zostaje wstrzymany, a firma odbiera rowery. Dla nas jest całkowicie niedopuszczalne, aby po ulicach Sztokholmu jeździły rowery, które stwarzają zagrożenie pożarem - mówił Lars Strömgen ze szwedzkiej rady transportu w gazecie Svenska Dagbladet.
Mieszkańcy Sztokholmu nie kryją swojego niezadowolenia z tego, jak funkcjonuje tamtejszy system. Na forach obśmiewają wykonawcę i zadają retoryczne pytanie - Jak można było nie domyśleć się, że zimą w Szwecji będzie zimno?
[news:1257274]
Ta poważna awaria to nie jedyny mankament Stockholm eBikes. Tak jak wspominaliśmy, operator już na starcie miał wiele innych problemów. W rowerach wspomaganie elektryczne często nie działało, czemu winne było mało wytrzymałe połączenia silnika z komputerem pokładowym. Aplikacja się zacinała, a duża część floty stała na stacjach i nie dało się jej wypożyczyć. Brzmi znajomo? Z bardzo podobnymi problemami zmagano się w Mevo 1.0.
Milionowe kary niezapłacone. Miasto nie zrywa umowy
Mimo, że system jako tako funkcjonuje, to na City Bike Global nałożono bardzo wysokie kary za same opóźnienia w starcie jak i poważną awarię o której wspominaliśmy wyżej. Miasto Sztokholm złożyło pozew do tamtejszego sądu rejonowego. Od operatora zażądano 16,9 miliona koron.
- Kary rosną, a dostawca nie płaci. Jednocześnie z drugiej strony czerpane są duże wpływy z reklam. Wielomilionowe sumy. Umowa nie jest dotrzymywana, mieszkańcy Sztokholmu są wielkimi przegranymi, a mimo to miasto nie inicjuje procesu unieważnienia tej umowy - czytamy na Twitterze wiceprezydenta Sztokholmu, Dennisa Wedina.
Wedin twierdzi też, że umowa nie jest rozwiązywana z powodów politycznych i za wszelką cenę chce się utrzymać funkcjonowanie trefnego systemu.
- Partia Zielonych chroni swój prestiżowy projekt. Do tego wszystkiego wkrótce chcą go rozszerzyć. Więcej gablot reklamowych i większy dochód - mimo niezapłaconych kar - komentuje Dennis Wedin.
Mevo 2.0. Trwają wewnętrzne testy
Na łamach Pulsu Gdańska publikowaliśmy już trzy testy rowerów, które będą funkcjonowały w ramach Mevo 2.0.[news:1406993]
[news:1419061]
[news:1420101]
Teraz przyszedł czas na wewnętrzne testy, które dotyczą przede wszystkim systemów IT, czy funkcjonowania aplikacji. Eksperci sprawdzają też, czy lokalizacje stacji są poprawne. W dużym skrócie są to pierwsze testy Mevo w praktycznym działaniu. Jeśli testy przejdą pomyślnie, to pierwsi mieszkańcy z Mevo 2.0 skorzystają w maju.
[news:1280568]
[news:1422120]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.