660 stacji i 4100 rowerów
Przy samym starcie projektu nie obyło się bez opóźnień. System, który miał wystartować w listopadzie 2018 r., ruszył po prawie półrocznym opóźnieniu w marcu następnego roku. Zainteresowanie mieszkańców przerosło operatora systemu, który przez cały okres funkcjonowania systemu miał problemy ze sprawnym serwisowaniem jednośladów oraz wymianą baterii. Ze względu na opóźnienia w dostawach nowych rowerów oraz bieżącą eksploatacją tych, które były już na miejscu, Obszar Metropolitalny Gdańsk- Gdynia- Sopot rozwiązał umowę z firmą NB Tricity odpowiedzialną za funkcjonowanie systemu. W październiku tego roku miną dwa lata, odkąd Mevo nie funkcjonuje. Od tamtego czasu OMGGS pracuje nad przywróceniem systemu. Obecnie potencjalni operatorzy są zachęcani do składania ofert w przetargu na ośmioletnią obsługę systemu Mevo 2.0. W jego flotę ma wchodzić łącznie 4100 rowerów, z których 1000 będzie tradycyjnych, a 3100 elektrycznych (w tym ok. 1000 z systemu Mevo 1.0).
W Gdańsku 374 stacji
Z naszych wyliczeń wynika, iż na terenie Gdańska znajdują się w tej chwili 374 stacje Mevo. Od chwili startu systemu nie zmieniono lokalizacji żadnej z nich.
Na etapie planowania systemu odbył się pełen audyt stacji i na ten moment nie ma zmian w lokalizacjach. Natomiast zgodnie z zapisami przetargowymi w trakcie realizacji projektu możemy przenosić stacje i przypadek każdej stacji będzie rozpatrywany indywidualnie - mówi Joanna Bieganowska z Biura Prezydenta w rozmowie z portalem Puls Gdańska.
Podczas funkcjonowania pierwszej odsłony systemu mieszkańcy wielokrotnie postulowali montaż dodatkowych stacji np. w okolicach Jasienia czy Ujeściska. Ukończenie budowy al. Pawła Adamowicza wyposażonej w bogatą infrastrukturę rowerową jest dobrym pretekstem do budowy nowych stacji, jednak na razie urzędnicy nie planują nic w tym zakresie. W takiej samej sytuacji znaleźli się mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej, którzy na terenie swojej dzielnicy, pomimo obowiązującej strefy systemu, nie mają do dyspozycji żadnej stacji rowerowej. Warto zaznaczyć, że miejsc, w których występuje bardzo niskie zagęszczenie stacji, znajdziemy na mapie Gdańska znacznie więcej.
Porównanie zagęszczenia stacji Mevo na Przymorzu (po lewej) i Jasieniu (po prawej). Warto zaznaczyć, iż w drugiej lokalizacji z roku na rok przybywa osiedli mieszkaniowych, a tym samym nowych mieszkańców Gdańska.
Mieszkanki i mieszkańcy Gdańska zwracają również uwagę na umiejscowienie stacji w przestrzeni miejskiej. W wielu przypadkach legalny dojazd do stacji jest niemożliwy, a podróż trzeba kontynuować po chodniku. Również przy wielu stacjach znajdują się krawężniki, które powinny zostać "ścięte", aby umożliwić bezpieczny wjazd lub wyjazd ze stacji. Na razie miasto nie przewiduje zmian w lokalizacjach stacji oraz ich najbliższym otoczeniu. W zeszłym miesiącu analizowaliśmy założenia Mevo 2.0. Do tego tematu będziemy powracać na łamach Pulsu Gdańska.
[news:1127278]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.