Czarna dziura
Na najbardziej newralgicznym i ruchliwym odcinku Kołobrzeskiej, rowerzyści od lat nie mogą doprosić się przyjaznej infrastruktury rowerowej. Od ulicy Chłopskiej do alei Grunwaldzkiej, legalna jazda jednośladem przyprawia o zawrót głowy - dziurawa nawierzchnia jezdni i wzmożony ruch samochodowy powodują, że wiele osób wybiera alternatywne trasy. Można wybrać też podróż chodnikiem, jednak ten jest wąski, zastawiony samochodami i również w nie najlepszym stanie. Jak temu zaradzić? Zapowiedzi padły już ponad 10 lat temu, w strategii STeR - to właśnie droga dla rowerów wzdłuż Kołobrzeskiej miała być bezwzględnym priorytetem.
Charakter Kołobrzeskiej nie zachęca do bezpiecznej jazdy jezdnią
Obietnicy nie udało się jednak dotrzymać i jest jeszcze gorzej niż było. Przez ostatnią dekadę, okolica zmieniła się dynamicznie. Poza studentami Uniwersytetu Gdańskiego, z ulicy Kołobrzeskiej korzystają również pracownicy biurowców. Ostatnim powodem opóźnień miały być przeciągające się uzgodnienia i decyzje terenowe.
[news:1132586]
Będą pasy rowerowe
Zapytaliśmy urzędników, w jakiej więc formie powstanie zapowiadana szumnie trasa i ile trzeba będzie czekać na jej realizację. W deklaracjach padają stwierdzenia o "jednokierunkowych drogach rowerowych" co mogłoby oznaczać rozwiązanie znane na przykład z alei Legionów, gdzie niekoniecznie się sprawdza.Wiadomo już jednak, że nowa infrastruktura powstanie w formie pasów ruchu dla rowerów. Kształt nowej trasy na Kołobrzeskiej będzie przypominał więc do złudzenia rozwiązania zastosowane na alei Jana Pawła II.
Pas rowerowy na al. Jana Pawła II. Podobne zostaną wykonane na Przymorzu
Środowiska rowerowe w większości bojkotują to rozwiązanie. Dlaczego? Wszystko rozbiega się o charakter ulicy. Przy sporym natężeniu ruchu rowerowego i samochodowego oraz jezdni dwupasmowej, proponowane rozwiązanie może nie być dostosowane do oczekiwanej przepustowości oraz powodować konflikty i niebezpieczne sytuacje.
- Dobrze zrobione pasy rowerowe są bezpieczne, ale do tego musi być mały ruch. Na takiej ulicy jak Kołobrzeska, gdzie są dwa pasy potrzeba infrastruktury oddzielającej pasy rowerowe od ulicy choćby przez montaż słupków. Szczególnie, że tam często jeżdżą autobusy, a pasy mają zostać zwężone - komentuje Justyna.
- To jest po prostu kolejne typowo gdańskie wywalanie pieniędzy w błoto i nic więcej. Pasy jednokierunkowe warto na jakimś zadupiu zrobić, ale nie na Kołobrzeskiej, która ma inną specyfikę i bardzo duże natężenie potoków pieszych i rowerowo-hulajnogowych - podkreśla Kamil.
Nie da się ukryć, że dla rowerzystów najwygodniejszą opcją byłaby co najmniej jedna dwukierunkowa droga rowerowa wzdłuż tej ulicy. Ta musiałaby jednak powstać kosztem pasa ruchu, na co nie chcą zgodzić się urzędnicy. Wariant jednokierunkowy tylko doraźnie poprawi sytuacje.
Projekt już gotowy
Postanowiliśmy już po raz kolejny zweryfikować postępy przy budowie zapowiadanej trasy rowerowej. Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku poinformował nas, że projektant wystąpił już o uzyskanie niezbędnych do budowy decyzji.
- Dokumentacja jest ukończona. Projektant wystąpił o uzyskanie decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop.,red.). Projekt przewiduje budowę dwóch jednokierunkowych dróg rowerowych kosztem zawężenia obu jezdni - tłumaczy urzędnik.
Na trasie jest również kilka newralgicznych miejsc jak na przykład wiadukt kolejowy. Choć na tym etapie nie możemy publicznie udostępniać dokumentacji projektowej, to zweryfikowaliśmy zastosowane rozwiązania. Okazuje się, że rowerzyści jadący z al. Grunwaldzkiej w stronę Chłopskiej będą korzystali pod wiaduktem z chodnika, na którym dopuszczono ruch rowerów. W przeciwnym kierunku projektantowi udało się wygospodarować część jezdni, dzięki czemu pas dla jednośladów będzie poprowadzony bez przeszkód.
W tym miejscu istniejący pas rowerowy będzie wprowadzony bezpośrednio na chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów
Przed każdym skrzyżowaniem projektant przewidział śluzę rowerową, która ułatwi manewr skrętu w lewo. Niestety na Kołobrzeskiej nie znajdziemy miejsc do tzw. skrętu w lewo "na dwa". Zabraknie również przejazdów rowerowych obok istniejących przejść dla pieszych, które pozwoliłyby wygodniej zmieniać kierunek jazdy wedle potrzeb.
[news:1516810]
Będzie wycinka drzew
Projekt nowej trasy rowerowej przewiduje niestety również miejscowe wycinki drzew. Choć jest to drzewostan kilkunastoletni, to jednak każda zieleń wysoka na takiej arterii jak Kołobrzeska jest na wagę złota. W upalne dni opisywany odcinek ulicy zamienia się w istną wyspę ciepła.
Wykonawca prac weźmie pod topór m.in. lipy na pierwszym planie
Nie zabraknie jednak nasadzeń zastępczych zieleni niskiej, jak i wysokiej. Tej przybędzie również po drugiej stronie ulicy, którą czeka większa metamorfoza. Zgodnie z projektem, chodnik w końcu zostanie oddany pieszym, a rowerzyści zyskają przestrzeń do bezpieczniejszej niż dotychczas jazdy.
Warto dodać, że wszystkie skrzyżowania na trasie zostaną włączone do systemu Tristar. Dzięki temu zaistnieje możliwość dynamicznego sterowania sygnalizacją świetlną w zależności od natężenia ruchu. Pętle indukcyjne zostaną zamontowane w nawierzchni pasów ruchu dla aut oraz rowerów.
[news:1551355]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.