reklama

Na Kołobrzeskiej w końcu doczekamy się drogi rowerowej? Mamy projekt

Opublikowano:
Autor:

Na Kołobrzeskiej w końcu doczekamy się drogi rowerowej? Mamy projekt - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rowery W końcu, po ponad dekadzie zapowiedzi widać światełko w tunelu. Chodzi oczywiście o realizację trasy rowerowej w ulicy Kołobrzeskiej na newralgicznym odcinku od Chłopskiej do Grunwaldzkiej. Mimo wielu perturbacji i licznych opóźnień, przygotowywanie dokumentacji jest już na finiszu - informują nas urzędnicy. Kiedy więc czarna dziura na rowerowej mapie Gdańska zostanie załatana?
reklama

Czarna dziura

Na najbardziej newralgicznym i ruchliwym odcinku Kołobrzeskiej, rowerzyści od lat nie mogą doprosić się przyjaznej infrastruktury rowerowej. Od ulicy Chłopskiej do alei Grunwaldzkiej, legalna jazda jednośladem przyprawia o zawrót głowy - dziurawa nawierzchnia jezdni i wzmożony ruch samochodowy powodują, że wiele osób wybiera alternatywne trasy. Można wybrać też podróż chodnikiem, jednak ten jest wąski, zastawiony samochodami i również w nie najlepszym stanie. Jak temu zaradzić? Zapowiedzi padły już ponad 10 lat temu, w strategii STeR - to właśnie droga dla rowerów wzdłuż Kołobrzeskiej miała być bezwzględnym priorytetem.

Charakter Kołobrzeskiej nie zachęca do bezpiecznej jazdy jezdnią

Obietnicy nie udało się jednak dotrzymać i jest jeszcze gorzej niż było. Przez ostatnią dekadę, okolica zmieniła się dynamicznie. Poza studentami Uniwersytetu Gdańskiego, z ulicy Kołobrzeskiej korzystają również pracownicy biurowców. Ostatnim powodem opóźnień miały być przeciągające się uzgodnienia i decyzje terenowe.

[news:1132586]

Będą pasy rowerowe

Zapytaliśmy urzędników, w jakiej więc formie powstanie zapowiadana szumnie trasa i ile trzeba będzie czekać na jej realizację. W deklaracjach padają stwierdzenia o "jednokierunkowych drogach rowerowych" co mogłoby oznaczać rozwiązanie znane na przykład z alei Legionów, gdzie niekoniecznie się sprawdza. 

Wiadomo już jednak, że nowa infrastruktura powstanie w formie pasów ruchu dla rowerów. Kształt nowej trasy na Kołobrzeskiej będzie przypominał więc do złudzenia rozwiązania zastosowane na alei Jana Pawła II.

Pas rowerowy na al. Jana Pawła II. Podobne zostaną wykonane na Przymorzu

Środowiska rowerowe w większości bojkotują to rozwiązanie. Dlaczego? Wszystko rozbiega się o charakter ulicy. Przy sporym natężeniu ruchu rowerowego i samochodowego oraz jezdni dwupasmowej, proponowane rozwiązanie może nie być dostosowane do oczekiwanej przepustowości oraz powodować konflikty i niebezpieczne sytuacje.

- Dobrze zrobione pasy rowerowe są bezpieczne, ale do tego musi być mały ruch. Na takiej ulicy jak Kołobrzeska, gdzie są dwa pasy potrzeba infrastruktury oddzielającej pasy rowerowe od ulicy choćby przez montaż słupków. Szczególnie, że tam często jeżdżą autobusy, a pasy mają zostać zwężone - komentuje Justyna.

- To jest po prostu kolejne typowo gdańskie wywalanie pieniędzy w błoto i nic więcej. Pasy jednokierunkowe warto na jakimś zadupiu zrobić, ale nie na Kołobrzeskiej, która ma inną specyfikę i bardzo duże natężenie potoków pieszych i rowerowo-hulajnogowych - podkreśla Kamil.

Nie da się ukryć, że dla rowerzystów najwygodniejszą opcją byłaby co najmniej jedna dwukierunkowa droga rowerowa wzdłuż tej ulicy. Ta musiałaby jednak powstać kosztem pasa ruchu, na co nie chcą zgodzić się urzędnicy. Wariant jednokierunkowy tylko doraźnie poprawi sytuacje. 

Projekt już gotowy

Postanowiliśmy już po raz kolejny zweryfikować postępy przy budowie zapowiadanej trasy rowerowej. Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku poinformował nas, że projektant wystąpił już o uzyskanie niezbędnych do budowy decyzji.

- Dokumentacja jest ukończona. Projektant wystąpił o uzyskanie decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop.,red.). Projekt przewiduje budowę dwóch jednokierunkowych dróg rowerowych kosztem zawężenia obu jezdni - tłumaczy urzędnik.

Na trasie jest również kilka newralgicznych miejsc jak na przykład wiadukt kolejowy. Choć na tym etapie nie możemy publicznie udostępniać dokumentacji projektowej, to zweryfikowaliśmy zastosowane rozwiązania. Okazuje się, że rowerzyści jadący z al. Grunwaldzkiej w stronę Chłopskiej będą korzystali pod wiaduktem z chodnika, na którym dopuszczono ruch rowerów. W przeciwnym kierunku projektantowi udało się wygospodarować część jezdni, dzięki czemu pas dla jednośladów będzie poprowadzony bez przeszkód.

W tym miejscu istniejący pas rowerowy będzie wprowadzony bezpośrednio na chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów

Przed każdym skrzyżowaniem projektant przewidział śluzę rowerową, która ułatwi manewr skrętu w lewo. Niestety na Kołobrzeskiej nie znajdziemy miejsc do tzw. skrętu w lewo "na dwa". Zabraknie również przejazdów rowerowych obok istniejących przejść dla pieszych, które pozwoliłyby wygodniej zmieniać kierunek jazdy wedle potrzeb. 

[news:1516810]

Będzie wycinka drzew

Projekt nowej trasy rowerowej przewiduje niestety również miejscowe wycinki drzew. Choć jest to drzewostan kilkunastoletni, to jednak każda zieleń wysoka na takiej arterii jak Kołobrzeska jest na wagę złota. W upalne dni opisywany odcinek ulicy zamienia się w istną wyspę ciepła. 

Wykonawca prac weźmie pod topór m.in. lipy na pierwszym planie

Nie zabraknie jednak nasadzeń zastępczych zieleni niskiej, jak i wysokiej. Tej przybędzie również po drugiej stronie ulicy, którą czeka większa metamorfoza. Zgodnie z projektem, chodnik w końcu zostanie oddany pieszym, a rowerzyści zyskają przestrzeń do bezpieczniejszej niż dotychczas jazdy. 

Warto dodać, że wszystkie skrzyżowania na trasie zostaną włączone do systemu Tristar. Dzięki temu zaistnieje możliwość dynamicznego sterowania sygnalizacją świetlną w zależności od natężenia ruchu. Pętle indukcyjne zostaną zamontowane w nawierzchni pasów ruchu dla aut oraz rowerów.

[news:1551355]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama