reklama

Raport: Prędkości komunikacyjne tramwajów 2021

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Raport: Prędkości komunikacyjne tramwajów 2021 - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

TransportW Polsce funkcjonuje dziś łącznie 15 sieci tramwajowych. W poniższym raporcie sprawdzamy, z jakimi przeciętnymi prędkościami poruszają się tramwaje w naszym kraju. Poddaliśmy analizie 12 z 15 istniejących systemów tramwajowych w kraju: Gdańsk, Szczecin, Elbląg, Olsztyn, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Warszawę, Łódź, Wrocław, Górnośląski Okręg Przemysłowy i Kraków.
reklama

Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach

O raporcie

W Polsce funkcjonuje dziś łącznie 15 sieci tramwajowych. W poniższym raporcie sprawdzamy, z jakimi przeciętnymi prędkościami poruszają się tramwaje w naszym kraju. Poddaliśmy analizie 12 z 15 istniejących systemów tramwajowych w kraju: Gdańsk, Szczecin, Elbląg, Olsztyn, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Warszawę, Łódź, Wrocław, Górnośląski Okręg Przemysłowy (GOP) i Kraków.

Z uwagi na trwający szeroki zakres prac modernizacyjnych i radykalnie zmniejszoną skalę funkcjonowania sieci, w naszej analizie nie wzięliśmy pod uwagę Częstochowy, Gorzowa Wielkopolskiego i Torunia.

reklama

W raporcie prezentujemy krótką charakterystykę badanych sieci oraz analizę prędkości komunikacyjnych dla całych sieci i wybranych linii.

W rankingu uwzględnionych zostało 168 linii tramwajowych. Ranking nie obejmuje linii kursujących jedynie w weekendy oraz linii nocnych.

 

Prędkość komunikacyjna

Prędkość komunikacyjna jest to stosunek drogi, którą pokonuje tramwaj do całkowitego czasu jazdy z uwzględnieniem czasów postoju na przystankach pośrednich.

W niniejszym raporcie prezentujemy prędkość teoretyczną, zakładaną przez organizatorów transportu zbiorowego w rozkładzie jazdy. Dane o długościach linii tramwajowych zostały pozyskane od organizatorów transportu w każdym z miast. Czasy przejazdu zostały zaczerpnięte z ogólnodostępnych rozkładów jazdy ważnych w marcu 2021r.

reklama

W raporcie prezentujemy trzy rodzaje prędkości komunikacyjnych:

  • Szczytową – dotyczy kursów realizowanych w szczycie komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 15.00)
  • Pozaszczytową - dotyczy kursów realizowanych poza szczytem komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 21.00)
  • Ogółem – średnia z dwóch powyższych prędkości
 

Dane ogólne prędkości tramwajów

Ranking miast pod względem średniej prędkości komunikacyjnej tramwajów

Średnia prędkość komunikacyjna
Miejsce Miasto Prędkość komunikacyjna
1 Poznań 20,8 km/h
2 Bydgoszcz 20,5 km/h
3 Szczecin 20,3 km/h
4 Olsztyn 19,8 km/h
5 Warszawa 18,9 km/h
6 Grudziądz 18,8 km/h
7 Kraków 18,8 km/h
8 GOP* 18,6 km/h
9 Wrocław 17,8 km/h
10 Gdańsk 17,1 km/h
11 Elbląg 17,0 km/h
12 Łódź 15,6 km/h
*GOP - Górnośląski Okręg Przemysłowy

reklama

 

Ranking miast średniej prędkości komunikacyjnej tramwajów w szczycie i poza szczytem

Średnia prędkość komunikacyjna w szczycie
Miejsce Miasto Prędkość komunikacyjna
1 Poznań 19,8 km/h
2 Olsztyn 19,8 km/h
3 Bydgoszcz 19,8 km/h
4 Szczecin 19,0 km/h
5 Grudziądz 18,8 km/h
6 Kraków 18,8 km/h
7 GOP 18,6 km/h
8 Warszawa 18,4 km/h
9 Gdańsk 17,1 km/h
10 Wrocław 17,0 km/h
11 Elbląg 16,8 km/h
12 Łódź 15,3 km/h
 

reklama

Średnia prędkość komunikacyjna poza szczytem
Miejsce Miasto Prędkość komunikacyjna
1 Poznań 21,8 km/h
2 Szczecin 21,2 km/h
3 Bydgoszcz 21,2 km/h
4 Olsztyn 19,8 km/h
5 Warszawa 19,5 km/h
6 Kraków 18,9 km/h
7 Grudziądz 18,8 km/h
8 Wrocław 18,7 km/h
9 GOP 18,6 km/h
10 Gdańsk 17,1 km/h
11 Elbląg 17,1 km/h
12 Łódź 16,0 km/h

 

Prędkości komunikacyjne tramwajów w Polsce

27,2 km/h - Najwyższa prędkość komunikacyjna na linii w szczycie

12,5 km/h - Najniższa prędkość komunikacyjna na linii w szczycie

 

TOP10 linii - prędkości komunikacyjne tramwajów

Najwyższe prędkości komunikacyjne ogółem
Miejsce Linia Miasto Prędkość komunikacyjna
1 14 Poznań 27,6 km/h
2 2 Warszawa 27,2 km/h
3 15 Poznań 26,7 km/h
4 8 Szczecin 25,6 km/h
5 5 Bydgoszcz 25,2 km/h
6 16 Poznań 25,1 km/h
7 7 Szczecin 25,0 km/h
8 12 Poznań 24,2 km/h
9 7 Bydgoszcz 24,0 km/h
10 1 Poznań 23,7 km/h
 

TOP10 linii - prędkości komunikacyjne tramwajów w szczycie i poza szczytem

Najwyższe prędkości komunikacyjne w szczycie
Miejsce Linia Miasto Prędkość komunikacyjna
1 2 Warszawa 27,2 km/h
2 14 Poznań 27,0 km/h
3 15 Poznań 24,5 km/h
4 8 Szczecin 24,4 km/h
5 5 Bydgoszcz 24,1 km/h
6 16 Poznań 23,8 km/h
7 50 Kraków 23,7 km/h
8 7 Szczecin 23,6 km/h
9 2 Szczecin 23,4 km/h
10 12 Poznań 23,4 km/h
 

Najwyższe prędkości komunikacyjne poza szczytem
Miejsce Linia Miasto Prędkość komunikacyjna
1 14 Poznań 28,2 km/h
2 2 Warszawa 27,2 km/h
3 15 Poznań 26,9 km/h
4 8 Szczecin 26,9 km/h
5 7 Szczecin 26,6 km/h
6 16 Poznań 26,5 km/h
7 5 Bydgoszcz 26,3 km/h
8 3 Bydgoszcz 26,1 km/h
9 12 Poznań 25,1 km/h
10 7 Bydgoszcz 24,7 km/h
 

Dane szczegółowe dla miast

Bydgoszcz

Tramwaje konne kursowały po Bydgoszczy od 1888 roku. Tramwaje elektryczne ruszyły na trasy, podobnie jak w Gdańsku, w 1896 roku. Sieć uległa w ostatnich latach znacznej rozbudowie. Wybudowano między innymi linię do głównego dworca kolejowego oraz najdłuższą w mieście trasę na Fordon, noszącą znamiona szybkiego tramwaju. Najnowszą inwestycją jest oddany pod koniec 2020 roku odcinek torów wzdłuż ulicy Kujawskiej, znacznie skracający czas podróży z tzw. górnego tarasu do centrum. Obecnie bydgoska sieć liczy ponad 41 km długości, z czego około 80% torowisk jest wydzielonych z jezdni. Na trasie na Fordon zastosowano priorytetyzację ruchu tramwajowego na skrzyżowaniach, co pozwala rozwijać pojazdom wysokie prędkości komunikacyjne.

W Bydgoszczy funkcjonuje obecnie 11 całotygodniowych linii tramwajowych. Za wyjątkiem linii 5 i 7, kursujących w wąskich szczytach komunikacyjnych co 10 minut, wszystkie linie przez cały dzień kursują z niską jak na tramwaj częstotliwością co 20 minut. W weekendy częstotliwość na wszystkich liniach jest jeszcze niższa i wynosi zaledwie 30 minut, co jest niespotykane w innych miastach podobnej wielkości. Bydgoszcz stosuje zróżnicowane czasy przejazdu w szczycie i poza szczytem komunikacyjnym.

 

Tramwaje w Bydgoszczy 

20,5 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

2 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 5 24,1 km/h 5 / 168
Poza szczytem 5 26,3 km/h 7 / 160
Ogółem 5 25,2 km/h 5 / 160
Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 1 16,2 km/h 139 / 168
Poza szczytem 11 16,3 km/h 143 / 160
Ogółem 11 16,4 km/h 135 / 160
 

Elbląg

W Elblągu pojawiły się od razu tramwaje elektryczne, które uruchomiono w 1895 roku. Dzisiejsza sieć o rozstawie 1000 mm liczy około 16 km długości. Ostatnie trasy oddano do użytku w 2002 (ul. płk. Dąbka) i 2006 roku (ul. Ogólna). Na sporej części sieci ruch tramwajów odbywa się dwukierunkowo po jednym torze.

Pierwsze i ostatnie jak dotąd całkowicie niskopodłogowe tramwaje wprowadzono do ruchu w 2006 roku. Od tego momentu kupowano tramwaje używane, które modernizowano wstawiając przy okazji niskopodłogową wstawkę. W ostatnich latach zakupiono kilka fabrycznie nowych, jednoczłonowych, lecz jedynie częściowo niskopodłogowych pojazdów. Mimo tych inwestycji, tramwaje w tym mieście przechodzą regres. Od lat w Elblągu maleje częstotliwość kursowania tramwajów. Do 2002 roku kursy na liniach 1-3 odbywały się co 15 minut. Później częstotliwość obniżono do 20, a następnie do 24 minut, z wyjątkiem kursującej co 12 minut linii nr 4.

Obecnie w mieście funkcjonuje 5 linii tramwajowych, w tym 4 całotygodniowe i jedna funkcjonująca od poniedziałku do piątku. Od 2020 roku żadna linia nie ma cyklicznego rozkładu jazdy. Odstępy między kursami są bardzo nieregularne i wahają się od 20 do blisko 50 minut w środku dnia roboczego.

 

Tramwaje w Elblągu

17,0 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

11 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 17,0 km/h 108 / 168
Poza szczytem 2 17,4 km/h 114 / 160
Ogółem 2 17,2 km/h 108 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 1 16,4 km/h 133 / 168
Poza szczytem 3 16,8 km/h 132 / 160
Ogółem 1 16,7 km/h 129 / 160
 

Gdańsk

Gdańska sieć tramwajowa funkcjonuje od 1873 roku. Początkowo kursowały po niej tramwaje konne, lecz od 1896 roku obsługę przejęły tramwaje elektryczne. Sieć rozrastała się sukcesywnie zarówno przed, jak i po II Wojnie Światowej. Stagnację przyniósł schyłek PRLu oraz przełom XX i XXI wieku. Od 2007 roku wybudowano wiele nowych tras na tzw. górnym tarasie: na Chełm, Łostowice, Piecki-Migowo, Brętowo, Lawendowe Wzgórze. W budowie jest trasa tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej. Według stanu na marzec 2021 roku sieć liczy ponad 55 kilometrów. Około 85% torowisk jest wydzielonych z jezdni. Tylko jeden odcinek sieci, pomiędzy Węzłem Groddecka a przystankiem Chałubińskiego na Chełmie, posiada cechy szybkiego tramwaju. Cała sieć charakteryzuje się stosunkowo dużym zagęszczeniem przystanków. Na gdańskiej sieci praktycznie nie stosuje się priorytetyzacji ruchu tramwajowego na skrzyżowaniach.

Od marca 2020 roku sieć obsługiwana jest przez 10 linii tramwajowych, w tym 8 linii całotygodniowych, 1 linię kursującą od poniedziałku do piątku oraz jedną linię funkcjonującą tylko w godzinach szczytu od poniedziałku do piątku. W sezonie letnim sieć tramwajowa w Gdańsku ma duże znaczenie w dowozie mieszkańców i turystów do plaż. W wakacje uruchamiane są linie nr 63 z Łostowic do Brzeźna Plaży oraz 68 z Łostowic do pętli Stogi Plaża. Na większości linii kursy wykonywane są z częstotliwością co 10 minut, a poza szczytem i w soboty co 20 minut. W niedzielę aż do godziny 13 stosowana jest niska częstotliwość co 30 minut, a następnie co 20 minut. Wszystkie kursy na poszczególnych liniach mają takie same czasy przejazdu, niezależnie od pory dnia i natężenia ruchu tramwajowego.

 

Tramwaje w Gdańsku

17,1 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

10 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 7 18,7 km/h 62 / 168
Poza szczytem 7 18,7 km/h 79 / 160
Ogółem 7 18,7 km/h 68 / 160
Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 4 16,6 km/h 130 / 168
Poza szczytem 4 16,6 km/h 142 / 160
Ogółem 4 16,6 km/h 133 / 160
 

Górnośląski Okręg Przemysłowy (GOP)

Sieć tramwajowa Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego jest zdecydowanie największym systemem tramwajowym w Polsce, mimo zamknięcia licznych tras w ostatnich dziesięcioleciach. System łączy ze sobą wiele miast aglomeracji górnośląskiej: Katowice, Sosnowiec, Będzin, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Siemianowice Śląskie, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Bytom i Zabrze. Sieć liczącą ponad 170 kilometrów obsługuje dziś 29 linii tramwajowych. Linia nr 38 jest najkrótszą linią tramwajową w Polsce. Obsługuje ona liczący nieco ponad 1 kilometr jednotorowy odcinek w ciągu ulicy Piekarskiej w Bytomiu.

Sieć tramwajowa GOPu jest specyficzna, nieporównywalna z żadną inną w Polsce. Tramwaje zaspokajają nie tylko potrzeby transportowe wewnątrz miast, ale także pomiędzy poszczególnymi miastami konurbacji. Z uwagi na znaczne zróżnicowanie sieci, zróżnicowana jest również częstotliwość kursowania poszczególnych linii. Część z nich kursuje co 15 minut w godzinach szczytu, inne kursują tylko co 30 lub co 60 minut. Istnieją także linie wykonujące zaledwie kilka kursów dziennie, nieujęte w niniejszej analizie. Organizator transportu ZTM GOP stosuje na sieci jednakowe czasy przejazdu we wszystkich porach dnia.

 

Tramwaje w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym

18,6 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

8 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 28 23,2 km/h 12 / 168
Poza szczytem 28 23,2 km/h 13 / 160
Ogółem 28 23,2 km/h 13 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 38 12,5 km/h 168 / 168
Poza szczytem 38 12,5 km/h 160 / 160
Ogółem 38 12,5 km/h 160 / 160
 

Grudziądz

Liczący blisko 100 tysięcy mieszkańców Grudziądz jest najmniejszym w Polsce miastem posiadającym transport tramwajowy. Funkcjonuje on od 1896 roku, kiedy uruchomiono tramwaj konny z dworca do Tarpna. W 1899 roku linię zelektryfikowano. Trasa ta istnieje w niemal niezmienionym kształcie do dziś. Dawniej pokonywały ją tramwaje linii nr

1. Dziś tramwaje kursują na co dzień jednak tyko na linii nr 2 z Tarpna do osiedla Rządz, a odcinek do dworca wykorzystywany jest przez tramwaje wyjeżdżające i zjeżdżające do zlokalizowanej w tej okolicy zajezdni.

Cała sieć liczy 9 kilometrów, a obsługiwany przez linię nr 2 odcinek liczy ponad 7 kilometrów. Na sieci znajdują się odcinki jednotorowe, po których prowadzony jest ruch dwukierunkowy. Na części trasy z Tarpna do osiedla Rządz funkcjonuje priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach. Linia nr 2 funkcjonuje co 10 minut w dni robocze, co 15 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele i święta. W przypadku nieprzejezdności, np. z powodu remontów odcinka do osiedla Rządz, uruchamiana jest linia nr 1 na trasie Dworzec Kolejowy - Tarpno. W przypadku braku możliwości dojazdu do Tarpna uruchamiana jest linia nr 3 na trasie Dworzec Kolejowy - Rządz.

W ostatnich latach wyremontowano torowisko na Starym Mieście i do pętli Tarpno oraz zmodernizowano część tramwajów 805Na. Grudziądz jest obecnie jedynym miastem bez tramwajów niskopodłogowych. To jednak wkrótce się zmieni, ponieważ miasto zamówiło w firmie Modertrans cztery częściowo niskopodłogowe tramwaje Moderus Beta.

 

Tramwaje w Grudziądzu

18,8 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

6 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 18,8 km/h 53 / 168
Poza szczytem 2 18,8 km/h 76 / 160
Ogółem 2 18,8 km/h 64 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 18,8 km/h 53 / 168
Poza szczytem 2 18,8 km/h 76 / 160
Ogółem 2 18,8 km/h 64 / 160
 

Kraków

Pierwsze tramwaje konne w Krakowie pojawiły się w 1882 roku. Tramwaje elektryczne rozpoczęły kursowanie w 1901 roku. Krakowski system rozrósł się mocno w okresie PRLu wraz z budową wielkiej dzielnicy Nowa Huta. Sieć liczy dziś niecałe 100 kilometrów i jest cały czas rozbudowywana. Jednymi z najnowszych, zakończonych w ubiegłych latach inwestycji są: budowa tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju między Rondem Mogilskim a Politechniką Krakowską, budowa estakady nad torami kolejowymi na Płaszowie oraz budowa trasy na Czerwone Maki. W budowie znajduje się trasa na Górkę Narodową, z Kurdwanowa na Łagiewniki oraz budowa linii przez ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Krakowską sieć obsługują łącznie 22 linie tramwajowe. Jedna linia ma funkcję wspomagającą, a dwie są elementem tzw. Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Z uwagi na znaczne potoki pasażerskie, na niektórych liniach kursuje dłuższy niż w innych miastach tabor, czyli liczące blisko 43 metry tramwaje Pesa 2014N Krakowiak. Dla linii nr 50 zaprogramowany jest system priorytetyzacji ruchu tramwajów na skrzyżowaniach, co pozwala na podniesienie średnich prędkości komunikacyjnych. Na krakowskiej sieci tramwajowej funkcjonują przystanki na żądanie. Na części linii zastosowano zróżnicowane czasy przejazdu w zależności od pory dnia.

 

Tramwaje w Krakowie

18,8 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

7 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 50 23,7 km/h 7 / 168
Poza szczytem 50 23,7 km/h 12 / 160
Ogółem 50 23,7 km/h 11 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 14,3 km/h 162 / 168
Poza szczytem 2 14,7 km/h 156 / 160
Ogółem 2 14,5 km/h 155 / 160
 

Łódź

Pierwsze tramwaje elektryczne wyjechały na łódzkie ulice w 1898 roku. Silnie uprzemysłowione miasto rozwinęło na przestrzeni lat gęstą sieć linii miejskich, a także linie podmiejskie. W minionych dziesięcioleciach wyremontowano trasy z Retkini na Widzew oraz trasę tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Obecnie łódzka sieć tramwajowa jest jedyną w Polsce, która przeżywa dziś znaczący regres. Po niemal całkowitej likwidacji sieci podmiejskiej, postępuje degradacja sieci torowisk w mieście. W ciągu niecałych pięciu lat z powodu skrajnie wyeksploatowanych torowisk zamknięto wiele kilometrów tras w różnych częściach miasta. Zdaniem miejscowego magistratu zamknięte trasy mają zostać w przyszłości wyremontowane. Częste zawieszania ruchu na kolejnych odcinkach powoduje liczne zmiany tras tramwajowych i czyni ofertę niestabilną w oczach pasażerów.

W marcu 2021 roku w Łodzi funkcjonowało 18 linii tramwajowych. Kursy są wykonywane na większości z nich co 15 minut przez większość dnia w dni robocze, co 15 lub 20 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele. Ponieważ znaczna część torowisk, szczególnie w centrum, poprowadzona jest w jezdni, w rozkładach jazdy stosuje się zróżnicowane czasy przejazdów między przystankami w zależności od pory dnia. Zły stan wielu odcinków torów, torowiska w jezdni oraz gęsta sieć skrzyżowań w centrum miasta wpływają negatywnie na osiągane prędkości komunikacyjne.

 

Tramwaje w Łodzi

15,6 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

12 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 10AB 19,4 km/h 36 / 168
Poza szczytem 10AB 19,4 km/h 56 / 160
Ogółem 10AB 19,4 km/h 46 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 15 12,9 km/h 167 / 168
Poza szczytem 15 14,0 km/h 159 / 160
Ogółem 15 13,5 km/h 159 / 160
 

Olsztyn

Tramwaje w Olsztynie kursowały po raz pierwszy w latach 1907-1965. W 2015 roku oddano do użytku zupełnie nowy system, obsługiwany przez trzy linie. Jest to najnowsza sieć tramwajowa w Polsce i jednocześnie jedyna, na której nie ma ani jednej klasycznej pętli oraz jedyna, na której zastosowano dwukierunkowe perony wyspowe. Sieć na razie obsługuje wyłącznie 15 dwustronnych i dwukierunkowych tramwajów Solaris Tramino. Trwają dostawy tramwajów o podobnych cechach, wyprodukowanych przez Turecką firmę Dulmarzar. Zostały one zakupione w celu wzmocnienia istniejących tras oraz obsługi planowanej trasy na Pieczewo, której budowa powinna rozpocząć się w najbliższych miesiącach.

Na najnowszej polskiej sieci tramwajowej funkcjonują 3 linie tramwajowe: 1, 2 i 3. Pierwsze dwie funkcjonują co 15 minut w dni robocze (ze wzmocnieniami w godzinach szczytu). W soboty do wczesnego popołudnia ich częstotliwość wynosi co 15 minut, a później co 20 minut. W niedzielę na obu liniach kursy są wykonywane co 20 minut. Linia nr 3 obecnie uruchamiana jest głównie podczas trwania zajęć na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Przed pandemią kursy były wykonywane co 30 minut. Aktualnie linia ta jest zastąpiona zastępczą linią autobusową Z-3. Na olsztyńskiej sieci tramwajowej zastosowano priorytet na skrzyżowaniach.

 

Tramwaje w Olsztynie

19,8 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

4 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 3 20,0 km/h 30 / 168
Poza szczytem 3 20,0 km/h 45 / 160
Ogółem 3 20,0 km/h 30 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 1 19,6 km/h 35 / 168
Poza szczytem 1 19,6 km/h 55 / 160
Ogółem 1 19,6 km/h 41 / 160
 

Poznań

Tramwaje konne pojawiły się w Poznaniu już w 1880 roku. W 1898 roku wyparły je tramwaje elektryczne. Poznańska sieć rozrasta się systematycznie aż do dnia dzisiejszego. W 1997 roku zbudowano pierwszą w Polsce trasę szybkiego tramwaju do Osiedla Sobieskiego. Poprowadzona na estakadzie oraz w wykopie trasa, pozbawiona jest kolizji z drogami kołowymi. Przystanki zbudowane są na podobieństwo stacji metra i zlokalizowane w dużych odległościach od siebie. Tramwaje rozwijały pierwotnie na tej trasie prędkość 70 km/h. Z uwagi na pogarszający się stan torowiska, obecnie maksymalna prędkość na PST wynosi 60 km/h. W XXI wieku wydłużono trasę PST do Dworca Zachodniego, wybudowano trasę na Franowo wraz z największą w Polsce zajezdnią, a także zbudowano trasę do osiedla przy ul. Unii Lubelskiej. Ponadto trwa budowa trasy na Naramowice. Duża część torowisk w centrum znajduje się w jezdni. Poza tym obszarem dominują torowiska wydzielone z ruchu kołowego.

W Poznaniu funkcjonuje dziś 18 linii tramwajowych dziennych i jedna nocna. Częstotliwość kursowania (z wyjątkiem okresów zwiększonych obostrzeń epidemicznych) jest zróżnicowana i dla części linii wynosi nawet 5 minut w godzinach szczytu. Na liniach mniej obciążonych częstotliwość kursowania wynosi 10 minut w szczycie, a poza szczytem co 12 minut. W weekendy tramwaje na większości linii kursują co 20 minut. Na wybranych liniach kursy w soboty są wykonywane co 10 minut. ZTM Poznań stosuje zróżnicowane czasy przejazdów w zależności od pory dnia.

 

Tramwaje w Poznaniu

20,8 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

1 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 14 27,0 km/h 1 / 168
Poza szczytem 14 28,2 km/h 1 / 160
Ogółem 14 27,6 km/h 1 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 17,0 km/h 107 / 168
Poza szczytem 18 18,1 km/h 97 / 160
Ogółem 18 17,6 km/h 97 / 160
 

Szczecin

W 1879 roku na ulice Szczecina wyruszył pierwszy tramwaj konny. W 1897 roku wybudowane do tej pory trasy zelektryfikowano. Do II Wojny Światowej sieć tramwajowa w mieście intensywnie się rozwijała. Po wojnie nieznacznie wydłużono kilka tras. Na przełomie XX i XXI wieku system był mocno niedoinwestowany i wymagał szeroko zakrojonych inwestycji w remont infrastruktury i remont taboru. W ostatnich latach stan sieci poprawia się dzięki remontom istniejących tras oraz budowie nowych. Wiele mocno wyeksploatowanych odcinków jednak nadal czeka na modernizację. Najważniejszym osiągnięciem ostatnich lat była budowa czterokilometrowej trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od Basen Górniczy do pętli Turkusowa. Dzięki zastosowanym priorytetom dla pojazdów szynowych na skrzyżowaniach oraz zastosowaniu przystanków na żądanie, tramwaje osiągają na tym odcinku atrakcyjne czasu przejazdu.

Dziś na szczecińskiej sieci tramwajowej funkcjonuje 12 linii tramwajowych. Trzy z nich obsługują trasę szybkiego tramwaju do pętli Turkusowa. Poza linią nr 4, wszystkie linie funkcjonują codziennie.

Podstawowa częstotliwość na większości linii w dni robocze wynosi 12 minut. W soboty kursy na większości linii także wykonywane są co 12 minut przez większość dnia, zaś w niedziele i święta tramwaje na poszczególnych liniach kursują zazwyczaj co 20 minut lub co 24 minuty. Na trasach ośmiu z dwunastu linii znajdują się przystanki na żądanie.

 

Tramwaje w Szczecinie

20,3 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

3 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 8 24,4 km/h 4 / 168
Poza szczytem 8 26,9 km/h 4 / 160
Ogółem 8 25,6 km/h 4 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 12 15,4 km/h 150 / 168
Poza szczytem 3 17,7 km/h 107 / 160
Ogółem 3 16,7 km/h 128 / 160
 

Warszawa

Pierwsze konne tramwaje w dzisiejszej stolicy Polski ruszyły na trasy już pod koniec 1866 roku. Pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się na ulicach w 1908 roku. Początkowo tory miały rosyjski rozstaw 1525 mm. Po II Wojnie Światowej odbudowano tylko część tras i przekuto je na normalny rozstaw 1435 mm. W czasach PRLu wybudowano kilka nowych tras, a także kilka zlikwidowano. W ostatnich latach sieć dalej rozbudowywano. Powstała m.in. trasa na Nowodwory. Aktualnie trwa m.in. budowa trasy tramwajowej na Winnicę. W planach jest budowa trasy do Wilanowa, a także budowa nowej zajezdni na Annopolu.

W Warszawie funkcjonuje dziś 26 linii tramwajowych. Częstotliwości kursowania są zróżnicowane. Na linii nr 2 w godzinach szczytu kursy wykonywane są nawet co 2-3 minuty. Na pozostałych liniach częstotliwość w szczycie wynosi 4-5, 7-8 minut lub co 10 minut. Poza szczytem i w weekendy kursy na liniach są najczęściej wykonywane co 15 minut. W niektórych rejonach sieci tramwajowej występują przystanki na żądanie. Od kilku lat Warszawa wprowadza na wybranych odcinkach sieci priorytety dla pojazdów szynowych na skrzyżowaniach.

 

Tramwaje w Warszawie

18,9 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

5 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 2 27,2 km/h 1 / 168
Poza szczytem 2 27,2 km/h 2 / 160
Ogółem 2 27,2 km/h 2 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 14 15,2 km/h 140 / 168
Poza szczytem 31 16,7 km/h 137 / 160
Ogółem 14 16,0 km/h 140 / 160
 

Wrocław

Tramwaje konne we Wrocławiu wyruszyły na trasy w 1877 roku. Zastępowanie trakcji konnej elektryczną rozpoczęto w 1893 roku, a zakończono w 1906 roku. Przed II Wojną Światową w mieście funkcjonowała bardzo gęsta sieć torowisk. Po wojnie wielu tras nie odbudowano, jednak mimo to do dziś w centrum miasta sieć torowisk jest stosunkowo gęsta. W drugiej połowie XX wieku rozwój sieci opierał się na doprowadzaniu tramwajów do dzielnic położonych z dala od centrum. Najnowszą inwestycją było wybudowanie trasy na Gaj, Kozanów i pod Stadion Wrocław. Aktualnie trwa budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór i Popowice. W dalszych planach jest także budowa nowej zajezdni.

Wrocławska sieć tramwajowa, choć jest rozbudowana, cechuje się znacznym wyeksploatowaniem. Stan torowisk w wielu rejonach miasta jest bardzo zły, przez co często dochodzi do wykolejeń.

Na wrocławskiej sieci tramwajowej funkcjonują 23 linie tramwajowe, w tym cztery linie okólne: 0L i 0P oraz 14 i 24. Linie 31 i 32 obsługiwane są tramwajami dwukierunkowymi z powodu braku klasycznych pętli na krańcach GAJ oraz Stadion Wrocław. Na większości linii tramwaje kursują co około 12 minut w szczycie i co 15 minut poza szczytem, a w weekendy i w dni robocze po godzinie 20:00 co 20 minut. Gęsta sieć w centrum miasta, przecinająca wiele dużych skrzyżowań, w połączeniu ze złym stanem infrastruktury odbijają się negatywnie na prędkościach komunikacyjnych wrocławskich linii tramwajowych.

 

Tramwaje we Wrocławiu

17,8 km/h - Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych

9 - Pozycja miasta w rankingu ogólnopolskim

Najszybsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 3 19,4 km/h 37 / 168
Poza szczytem 3 21,3 km/h 22 / 160
Ogółem 3 20,3 km/h 27 / 160
 

Najwolniejsze linie w mieście
  Linia Prędkość komunikacyjna Rankingogólnopolski
W szczycie 8 14,1 km/h 164 / 168
Poza szczytem 8 15,8 km/h 148 / 160
Ogółem 8 14,9 km/h 153 / 160
 

Autorzy raportu

Autorami raportu „Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2021” są dziennikarze portalu PulsGdanska.pl:

Emil Włuka

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo