Nowe światła w Gdańsku. Czy przejazd stanie się łatwiejszy?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Nowe światła w Gdańsku. Czy przejazd stanie się łatwiejszy? - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook
TransportNa jednym z najruchliwszych odcinków Gdańska zmieniono działanie świateł. System Tristar zyskał nowe ustawienia, które mają usprawnić przejazd w stronę lotniska i Wrzeszcza oraz poprawić bezpieczeństwo pieszych. Czy rzeczywiście działa lepiej?
reklama

Gdańsk wprowadza zmiany w sygnalizacji świetlnej

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił, że w ostatnich dniach zmodyfikowano działanie sygnalizacji świetlnej na odcinku od ulicy Żołnierzy Wyklętych do Słowackiego. Wszystkie objęte modyfikacjami skrzyżowania należą do systemu Tristar, który steruje ruchem w aglomeracji trójmiejskiej od ponad dekady.

reklama

Nowe ustawienia mają poprawić płynność ruchu w godzinach szczytu, skrócić czas oczekiwania na światłach i zwiększyć komfort pieszych. Jak zapewniają urzędnicy, system jest nieustannie monitorowany, a jego algorytmy będą dalej dostosowywane do aktualnego natężenia ruchu.

Kluczowy odcinek: Słowackiego, Żołnierzy Wyklętych, Złota Karczma

Najwięcej zmian wprowadzono w rejonie skrzyżowania ulic Słowackiego i Złota Karczma. Wdrożono tam rozwiązanie pozwalające automatycznie lub ręcznie wydłużać sygnał zielony. Ma to umożliwić płynniejsze rozładowywanie ruchu kierowców jadących w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Z analizy GZDiZ wynika, że kierowcy mogą już odczuć poprawę – szczególnie w porannym szczycie w stronę lotniska oraz po południu w kierunku Wrzeszcza. Najbardziej zauważalne usprawnienia odnotowano jednak poza godzinami szczytu i w weekendy.

reklama

Bezpieczniej dla pieszych. Zmiany na Żołnierzy Wyklętych

Udogodnienia pojawiły się również dla pieszych. Na skrzyżowaniu Żołnierzy Wyklętych – Chrzanowskiego – Partyzantów można teraz przejść przez całą jezdnię w jednym cyklu świateł. To długo wyczekiwana zmiana, o którą mieszkańcy prosili od lat. Rozwiązanie wpisuje się w politykę miasta stawiającą na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Urzędnicy przypominają, że skuteczność systemu Tristar zależy również od samych kierowców. Aby utrzymać tzw. „zieloną falę”, czyli możliwość płynnego przejazdu przez kolejne skrzyżowania, zaleca się jazdę z prędkością zbliżoną do 50 km/h. Zbyt szybkie przyspieszanie po ruszeniu spod świateł może zaburzyć synchronizację systemu i sprawić, że zamiast zielonego kierowcy zobaczą… kolejne czerwone.

Mieszkańcy podzieleni. Kierowcy wciąż sceptyczni

Choć miasto przekonuje o skuteczności zmian, opinie kierowców pozostają mieszane. W mediach społecznościowych pojawiają się komentarze, że Tristar wciąż nie zapewnia płynnego przejazdu, a „zielona fala” istnieje tylko w teorii. Niektórzy kierowcy zwracają uwagę, że system wymaga idealnej prędkości jazdy, co przy dużym ruchu jest praktycznie niemożliwe. Inni doceniają poprawę w weekendy i poza godzinami szczytu, gdy ruch jest mniejszy.

reklama

Tristar po 10 latach. Inteligentny, ale nie doskonały

System Tristar Gdańsk działa od 2013 roku. Wdrożenie kosztowało około 184 milionów złotych, z czego większość pochodziła z funduszy unijnych. Miał być przełomem w zarządzaniu ruchem – dynamiczne światła, priorytety dla komunikacji miejskiej, szybsze przejazdy.
Po ponad dekadzie jego skuteczność budzi jednak dyskusje. Eksperci podkreślają, że Tristar projektowano w realiach sprzed dekady, kiedy ruch samochodowy w Gdańsku był znacznie mniejszy. Dziś potrzebne są modernizacje, nie tylko korekty ustawień.

reklama

Nowe światła i buspasy. Miasto inwestuje dalej

Zmiany w systemie Tristar to część szerszego programu modernizacji sygnalizacji świetlnej w Gdańsku. W ramach bieżących prac nowe rozwiązania pojawiają się również na innych ulicach – m.in. al. Hallera, Piecewskiej, Pomorskiej i Srebrnikach. Na Hallera zdemontowano światła wstrzymujące tramwaje, co przyspieszyło ich przejazd. Z kolei przy ul. Srebrniki zamontowano dodatkowy maszt z sygnalizacją, który poprawia widoczność dla kierowców. Wszystkie prace prowadzi gdańska firma Eldro Budowa, a zakończenie zaplanowano na koniec listopada.

Jak zgłaszać uwagi do systemu Tristar

Miasto zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ulepszaniu systemu. Wszelkie uwagi dotyczące sygnalizacji świetlnej można zgłaszać poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu. Opinie mieszkańców pomagają inżynierom ruchu w dalszym dostrajaniu sygnalizacji i dopasowaniu cykli świateł do rzeczywistego natężenia ruchu.

Czy Tristar znów stanie się „inteligentny”?

Gdańsk nie planuje rewolucji, lecz ciągłą optymalizację. Jak zapowiada GZDiZ, algorytmy Tristara będą dalej analizować dane z czujników, by zwiększyć płynność przejazdów i skrócić czas oczekiwania. Urzędnicy zapewniają, że system nie jest martwy – przeciwnie, ma się rozwijać wraz z miastem. Czas pokaże, czy inteligentne światła faktycznie staną się przyjazne zarówno dla kierowców, jak i pieszych.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo