reklama

Zmiana strategii SKM. Zamiast 10 będzie 20 nowych pociągów?

Opublikowano:
Autor:

Zmiana strategii SKM. Zamiast 10 będzie 20 nowych pociągów? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Pasażerowie trójmiejskiej SKM cały czas wyczekują nowych pociągów, które diametralnie zmienią komfort podróżowania. Jak się okazuje, przewoźnik zmodyfikował swoje plany. Do Trójmiasta może trafić nie 10, jak pierwotnie planowano, ale nawet 20 nowych składów.
reklama

Temat zakupu nowych pociągów przez trójmiejską SKM ciągnie się od kilku lat. W 2018 roku przewoźnik uzyskał 160 milionów złotych z funduszy unijnych na zakup 10 nowych pociągów. Spółce brakowało jednak środków na wkład własny. Pieniądze mógł zapewnić wieloletni kontrakt na przewozy. Po długich negocjacjach z organizatorem przewozów, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, udało się uzyskać pięcioletnią umowę, która zdaniem przewoźnika była nadal za krótka, by sfinansować zakup tylu pojazdów.

Ostatecznie w pierwszej połowie 2021 roku ogłoszono przetarg na zakup jednego sześcio- lub ośmioczłonowego pojazdu z opcją na kolejnych dziewięć. Pozostałe pojazdy miały zostać zakontraktowane w zależności od dostępności posiadanych przez przewoźnika środków. Niestety przetarg ten zakończył się fiaskiem w lipcu ubiegłego roku z powodu braku ofert od producentów taboru.

Przewoźnik miał ogłosić nowy przetarg, jednakże to nie nastąpiło do tej pory. Okazało się, że w międzyczasie zmieniły się plany przewoźnika. Zamiast 10 długich sześcio- lub ośmioczłonowych składów, przewoźnik chciałby pozyskać do 20 krótszych, np. czteroczłonowych pojazdów. Zmianę zaakceptowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Akceptację musi wyrazić jeszcze Marszałek Województwa Pomorskiego. Pismo w tej sprawie czeka już od kilku miesięcy. Jednocześnie nieubłaganie zbliża się termin, do kiedy należy zrealizować zakup.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście  w październiku 2021 r. wystosowała pismo  do Marszałka Województwa Pomorskiego,  w którym przekazała projekt aneksu do umowy o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 roku do dnia 12 grudnia 2026 roku, w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego Projektu zakupu taboru – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM. - Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę 20 pojazdów, które mają być ekwiwalentem 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym.  Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany – dodaje.

Dużą rolę w całej sprawie odgrywa jednak czas. Umowa na dofinansowanie unijne zakłada, że zakup nowych pojazdów zostanie zrealizowany do końca 2023 roku. Pozostałe niecałe 2 lata to bardzo krótki czas na zrealizowanie przetargu, a następnie produkcję i dostarczenie pojazdów. Goniące terminy to jeden z powodów zmiany strategii SKM. Zakup sześcio- lub ośmioczłonowych pojazdów wymagałby dodatkowych badań i certyfikacji, gdyż wielu producentów nie ma w swoim portfolio tak długich pojazdów z dopuszczeniem do ruchu w Polsce. Na dodatkowe procedury z tym związane niestety nie ma już czasu. Zakup krótszych, np. czteroczłonowych pojazdów nie wymagałby dodatkowych procedur związanych z dopuszczeniem do ruchu, gdyż producenci taboru mają w swoim portfolio pojazdy tej długości z homologacją. 

Co ważne, mniejsze pojazdy pozwalają na większą elastyczność. W godzinach szczytu możliwe jest łączenie pojazdów w dłuższe składy. W godzinach wieczornych, gdy potoki podróżnych jest znacznie mniejsze, pociągi mogłyby kursować pojedynczo.

Na razie pozostają remonty

Dopóki zawiła sytuacja z zakupem nowych składów nie zostanie uporządkowana, przewoźnik musi polegać na starych jednostkach EN57 i EN71 z lat 1969-1989 oraz dwóch impulsach 31WE z 2016 roku. Mimo że pojazdy są wiekowe, SKM stara się jak najbardziej zwiększyć komfort podróży. W ostatnich latach, podczas dużych napraw, stare pojazdy przechodzą remonty wnętrza. Pojawiają się między innymi nowe ściany, obicia siedzeń, oświetlenie LED, a w ostatnim czasie także ładowarki USB. W tym roku przewidziano podobne remonty kolejnych dwóch składów. Siedem innych jednostek EN57 i EN71 przejdzie okresowe naprawy, pozwalające na użytkowanie przez kilka kolejnych lat.

Wiekowe pojazdy nie mogą jednak jeździć w nieskończoność. Po osiągnięciu określonego przebiegu każdy skład musi przejść generalny remont. Jeśli okaże się, że taki remont jest nieopłacalny, pojazd przeznaczany jest do kasacji. Jak informuje trójmiejska SKM, w tym roku żaden skład nie osiągnie takiego limitu kilometrów, który dyskwalifikowałby go z dalszej eksploatacji. Obsługa wszystkich kursów pociągów nie jest zagrożona.

- W 2022 roku nie planujemy wycofywać z ruchu pojazdów kolejowych. Liczba posiadanych przez spółkę sprawnych pojazdów będzie wystarczająca do obsługi wszystkich połączeń. Co więcej, do czasu końca ważności umów na przewozy zawartych przez naszą spółkę z organizatorem Przewozów (do 12.12.2026 w przypadku trasy Gdańsk - Lębork – przyp. red.), nie przewidujemy sytuacji, że może zabraknąć taboru do obsługi rozkładu w obecnym kształcie – tłumaczy nam Tomasz Złotoś.

Obecnie trójmiejska SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi trasy Gdańsk Śródmieście – Gdynia Główna – Wejherowo – Lębork. Tylko dwa pojazdy to nowoczesne, klimatyzowane składy serii 31WE Impuls, które na co dzień jeżdżą złączone w jeden skład. Pozostałe pojazdy to stare składy serii EN57 i EN71, wyprodukowane w latach 1969-1989. W latach 2009-2016 gruntownie zmodernizowano 27 z nich.  

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama