Na wieloletnie umowy na przewozy z niecierpliwością czekają przewoźnicy. Stałe, długotrwałe kontrakty umożliwią im zaciąganie kredytów m.in. na zakup nowych pociągów. Oczekuje na to szczególnie trójmiejska SKMka, która otrzymała unijne dofinansowanie na zakup 10 nowych ośmiowagonowych składów, a obecnie szuka źródła finansowania wkładu własnego do wspomnianego projektu.
Umowy z dwoma przewoźnikami będą obowiązywały do końca 2026 roku, ale rozpoczną się w różnych terminach. Na dłuższą umowę może liczyć Polregio.
– W tym trudnym okresie epidemii, w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach tarczy antykryzysowej pragniemy zapewnić finansowanie usług transportu publicznego – podkreśla wicemarszałek Leszek Bonna. – Dlatego umowy zostaną podpisane do grudnia 2026 r. Umowa z Polregio zacznie obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a kontrakt z PKP SKM będzie zawarty od 12 grudnia 2021 r. – dodaje.
To dość duża zmiana w finansowaniu transportu kolejowego. Dotychczas podpisywano z przewoźnikami umowy jednoroczne, co spotykało się niezadowoleniem przewoźników, którzy mieli problem z pozyskiwaniem źródeł finansowania inwestycji. Umowy wieloletnie województwo pomorskie będzie mogło podpisać dzięki zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej, określającej wydatki budżetu województwa w perspektywie wielu lat. Wcześniej odpowiedniego zapisu w dokumencie nie było.
W ciągu sześciu lat obaj przewoźnicy będą mieli zapewnioną stabilność finansową. Organizator przewozów, czyli województwo pomorskie, w ciągu najbliższych lat przeznaczy na funkcjonowanie transportu kolejowego na Pomorzu około miliarda złotych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.