Gdańsk Główny powoli staje się prawdziwą wizytówką miasta. Widoczne zewnętrzne efekty prac pozwalają przypuszczać, że gdańszczanie będą z tej wizytówki dumni. Od kilku lat trwa głęboka modernizacja ponadstuletniego dworca wraz z przywróceniem mu pierwotnych walorów historycznych. Mieszkańcy i pasażerowie na razie mogą zobaczyć odnowioną elewację, witraże i dach, ale wiele prac dzieje się aktualnie wewnątrz budynku.
- Obecnie wykonawca skupia się przede wszystkim na pracach wykończeniowych oraz instalacyjnych. W holu głównym prowadzone są prace konserwatorskie polegające na odtworzeniu jego historycznego wyglądu. Trwają prace przy kamiennej okładzinie, a także odtwarzanych na wzór historycznych witrynach i stolarce okiennej i drzwiowej. Na poziomie – 1, w nowym tunelu montowane są okładziny ścienne oraz szklane witryny. W budynku montowane są również nowe windy – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
Roboty na zewnątrz budynku także jeszcze trwają.
- Prace toczą się także w przyszłych pomieszczeniach przeznaczonych na wynajem, które są wykańczane do standardu deweloperskiego. W otoczeniu dworca trwają roboty związane z wykonaniem nawierzchni. Wstępnie również rozmieszczono oprawy oświetleniowe wokół budynku i rozpoczęto próby w zakresie iluminacji poszczególnych części elewacji dworca – dodaje Bartłomiej Sarna.
Opóźnienie mogło ulec zmianie. I uległo
Pierwotnego terminu oddania dworca do użytku w grudniu 2021 nie udało się utrzymać. Kolejarze przyznają, że termin otwarcia we wrześniu 2022 roku też jest już nieaktualne. Przyczyny opóźnienia są złożone.
- Choć zaawansowanie prac związanych z przebudową dworca Gdańsk Główny jest znaczne, to do wykonania zostało jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim – tłumaczy Bartłomiej Sarna. - W związku z tym, a także przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanym wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkości realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 – dodaje.
NIK skontrolował inwestycję
Opóźnienia w remontach dworców kolejowych w całej Polsce nie umknęły uwadze Najwyższej Izby Kontroli. W swoim raporcie dotyczącym realizacji inwestycji związanych z dworcami kolejowymi kilkukrotnie wspomniano o gdańskim dworcu. Jednym z zarzutów było właśnie duże opóźnienie w realizacji prac.
- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni – czytamy w raporcie Najwyższej Izby Kontroli.
W przypadku gdańskiej inwestycji NIK wytykał też takie błędy jak: braki w dokumentacji projektowej, opóźnienia w przygotowaniu dokumentacji projektowej, a także błędy w dokumentacji.
- W dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny przekazanej wykonawcy robót budowlanych odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy wskutek odkrycia stanu istniejącego oraz 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy. Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną – ujawnia raport NIK.
Instytucja wskazuje także przyczyny opóźnienia remontu, które odbiegają od informacji przekazywanych przez kolejarzy.
- Realizacja inwestycji na etapie robót budowlanych wymagała wprowadzenia licznych zmian do dokumentacji wykonawczej, zawarcia aneksów wydłużających terminy na ukończenie projektów oraz umowy uzupełniającej dla projektu przebudowy dworca Gdańsk Główny, co wydłużyło realizację inwestycji – czytamy w dokumencie Najwyższej Izby Kontroli.
Co z komercjalizacją dworca?
Najwyższa Izba Kontroli wskazała w licznych przykładach problem z komercjalizacją wyremontowanych dworców. Przykładem z najbliższego otoczenia był Tczew, na którym w momencie otwarcia nie był wynajęty żaden z 12 przygotowanych lokali komercyjnych. Po kilku miesiącach od otwarcia nadal większość lokali pozostaje pusta. Pustawy jest także wyremontowany 10 lat temu dworzec w Gdyni. Czy tak samo będzie z gdańskim obiektem?Kolejarze zapewniają, że najemcy są już poszukiwani. Część lokali ma być już wynajętych.
- Podpisaliśmy już pierwszą umowę na wynajem lokalu na dworcu Gdańsk Główny, kolejne są w trakcie zaawansowanych negocjacji. Łącznie powierzchnie te obejmują około 60 proc. całej przestrzeni komercyjnej dworca, dlatego równolegle cały czas pracujemy nad pozyskaniem kolejnych najemców – informuje Bartłomiej Sarna.
Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem modernizacji na dworcu funkcjonowały m.in. kwiaciarnia, piekarnia, czy restauracja Mc Donald’s.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.