reklama

Przystanek Gdańsk Firoga jeszcze w tym roku. Elektryczny pociąg też? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Kolej Budowa przystanku kolejowego Gdańsk Firoga i elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwają w najlepsze. Pasażerowie mogą gołym okiem zauważyć duże zaawansowanie prac, dlatego sprawdzamy, kiedy skorzystamy z efektów kolejowych inwestycji.
reklama

Zarówno elektryfikacja, jak i budowa przystanku Gdańsk Firoga na Matarni, rozpoczęły się ponad rok temu. Robotnicy przez ten czas nie próżnowali. Pasażerowie podróżujący pociągami po linii PKM mogą z łatwością dostrzec systematyczny „wzrost” przystanku Gdańsk Firoga, a także kolejne metry sieci trakcyjnej nad torami. Zarządca linii potwierdza wysoki poziom zaawansowania inwestycji.

- Aktualnie przystanek Gdańsk Firoga jest na etapie montażu konstrukcji wiat szklanych oraz wiat czerwonej wstążki przy drugim torze, a niebawem rozpocznie się etap wykończeniowy polegający między innymi na zabudowie nawierzchni peronowej, montażu dźwigów osobowych i wykańczaniu przejścia podziemnego oraz pomieszczeń technicznych – tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Błażej Szumała z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dwa 150-metrowe perony będą zbliżone stylistycznie do pozostałych tego typu obiektów wzdłuż linii PKM. Na czerwonej wiacie będzie widniał numer przystanku „6@”. Taki symbol zastosowano z dwóch powodów. Pierwszym jest lokalizacja przystanku pomiędzy Gdańskiem Matarnią, będącą przystankiem nr 6, a portem lotniczym, który jest przystankiem nr 7. Symbol „@” nawiązuje z kolei do znajdujących się w okolicy biur informatycznego koncernu Intel.

Elektrycznym pociągiem jeszcze w tym roku?

Ku końcowi zmierza także elektryfikacja linii.

- Niebawem rozpocznie się wieszanie ostatnich przewodów jezdnych na odcinku Kiełpinek – Rębiechowo, następnie cała sieć zostanie przetestowana i wyregulowana, aby do końca 2022 roku umożliwić poruszanie się nie po niej także składom elektrycznym. Pierwsze jazdy testowe są planowane w ostatnim kwartale 2022 roku – informuje nas Błaszej Szumała.

Pierwsze jazdy testowe pociągami elektrycznymi po linii PKM nie dają jednak gwarancji, że pasażerowie pojadą takimi pociągami jeszcze w tym roku. Decyzję o terminie uruchomienia planowych pociągów elektrycznych na tej trasie podejmą wspólnie przewoźnicy wraz z samorządem województwa.

Czy PKMką pojadą zabytkowe pociągi?

Elektryfikacja niesie za sobą szereg zalet, które wielokrotnie omawialiśmy na łamach Pulsu Gdańska. W naszych lokalnych warunkach niesie też za sobą ryzyka. Część pasażerów obawia się obniżenia komfortu podróży. Obecnie po linii PKM kursują wyłącznie stosunkowo nowe i nowoczesne spalinowe jednostki, wyposażone w klimatyzację, gniazdka, niską podłogę, czy toalety dla niepełnosprawnych. Składy elektryczne w województwie pomorskim w przytłaczającej większości nie oferują takiego komfortu podróży.

Podstawowymi pociągami obsługującymi połączenia na liniach zelektryfikowanych, w tym linii SKM Gdańsk -Wejherowo, są jednostki serii EN57 i EN71 z lat 60., 70., i 80. Niezmodernizowane składy nie mają praktycznie żadnych z udogodnień, które posiadają składy spalinowe. Zmodernizowanych i nowych pojazdów jest natomiast bardzo niewiele. SKM posiada 27 zmodernizowanych, ale nieklimatyzowanych składów EN57 i EN71 oraz dwa nowoczesne Impulsy, dorównujące komfortem podróży pociągom kursującym dziś po PKM-ce. Na trasach regionalnych kursuje natomiast 10 podobnych, ale dłuższych Impulsów, oraz 13 zmodernizowanych i klimatyzowanych jednostek EN57. Jeśli część z tych pojazdów trafi do obsługi trasy PKM, to zabraknie ich na innych trasach. Jeśli nie, to czy na trasie PKM pojawią się zabytkowe, niezmodernizowane EN57, nieodpowiadające żadnym współczesnym standardom podróży? Pomorska Kolej Metropolitalna nie wyklucza takiej możliwości.

- Jeżeli taki pojazd (EN57 – przyp. red.) będzie spełniał wymogi techniczne naszej linii (np. wyposażenie w telefon GSM-R), nie widzimy przeszkód – informuje nas Błażej Szumała.

Aktualnie stare jednostki nie posiadają wspomnianych przez zarządcę linii systemów, jednakże nie jest wykluczone, że przewoźnicy będą je chcieli w przyszłości zamontować.

Zakup nowych pojazdów elektrycznych do obsługi linii PKM jest jeszcze na wczesnym etapie. Samorząd województwa dopiero zamierza podpisać umowę na dostawę nowych składów z nowosądeckim Newagiem. Na razie będzie to jeden pojazd na linię Gdańsk – Wejherowo i jeden pojazd na linię PKM. Ewentualny zakup większej liczby, nawet do 31 pociągów, będzie zależał od możliwości finansowych samorządu. Niemniej, pierwszy pojazd i tak pojawi się na Pomorzu dopiero za kilkanaście miesięcy.

Na razie rzadko pod prądem

Warto mieć na uwadze, że nawet gdyby ziścił się najgorszy scenariusz i na torach linii PKM pojawiłyby się wiekowe jednostki EN57, w najbliższych latach nie będzie ich wiele. Ponieważ ukończenie elektryfikacji odcinka linii 201 Gdynia – Kościerzyna i 229 Glincz – Kartuzy przewidziano dopiero w 2027 roku, większość pociągów przez najbliższe lata i tak będzie obsługiwana trakcją spalinową. Pociągi elektryczne będą mogły dojechać z Gdańska Wrzeszcza maksymalnie do lotniska lub Gdańska Rębiechowa.

- W pierwszej kolejności układ połączeń ma spełniać oczekiwania pasażerów dojeżdżających do szkół i miejsc pracy w Trójmieście, Żukowie, Kartuzach i Kościerzyny. Niemniej rozważamy możliwość uruchomienia dodatkowych połączeń w trakcji elektrycznej, jeśli to będzie korzystne dla pasażera. Łączenie relacji zawsze jest korzystniejszym rozwiązaniem dla pasażera przy założeniu, że układ połączeń nie ulegnie zmianie - informuje nas w listopadzie ubiegłego roku Mirosław Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Wobec zaistniałych faktów na razie najważniejszą zmianą dla pasażerów będzie uruchomienie przystanku Gdańsk Firoga, dzięki któremu poprawi się dojazd rozrastającego się w okolicy kompleksu biurowego.

[news:1240386]

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama