reklama

Projekt kolei przez Kokoszki mocno okrojony

Opublikowano:
Autor:

Projekt kolei przez Kokoszki mocno okrojony - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do ponownego ogłoszenia przetargu na remont linii przez Kokoszki, zwanej bajpasem kartuskim. Inwestycja będzie jednak mocno okrojona, co w przyszłości wpłynie na atrakcyjność kolejowej oferty.
reklama

Bajpas kartuski to linia kolejowa łącząca linię kolejową z Kartuz na wysokości Glincza z linią PKM na wysokości Kiełpinka. Ma stanowić alternatywne połączenie na czas modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do Kościerzyny, której fragmentem poruszają się dziś pociągi jadące z Kartuz do Gdańska. Pierwszy przetarg na rewitalizację tej trasy unieważniono z powodu zbyt drogich ofert. PKP Polskie Linie Kolejowe chciały  przeznaczyć na ten cel 216 mln. Najtańsza oferta była jednak o 35 mln zł wyższa, więc przetarg unieważniono.

Z ambitnych planów zostanie niewiele?

Drugi przetarg pojawi się na przełomie kwietnia i maja. Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto kolejarze postanowili w międzyczasie mocno okroić projekt. Według pierwotnych założeń na jednotorowej linii miały pojawić się trzy mijanki: w Żukowie Zachodnim, Starej Pile i Gdańsku Kokoszkach. W ramach swojej części inwestycji Pomorska Kolej Metropolitalna miała wybudować trzecią krawędź peronową na przystanku Gdańsk Kiełpinek dla przyjmowania pociągów kończących bieg od strony Starej Piły. Prędkość między Glinczem a Starą Piłą miała wynosić 80 km/h, zaś dalej 120 km/h z ograniczeniem na terenie stacji Gdańsk Kokoszki do 100 km/h.

Powyższe plany są już jednak nieaktualne. Aby zmniejszyć koszty budowy trasy objazdowej zrezygnowano z budowy mijanek w Żukowie Zachodnim i Gdańsku Kokoszkach, pozostawiając tylko jedną mijankę w Starej Pile. Ponadto obecnie na całej długości tej około 16-kilometrowe trasy planuje się uzyskanie prędkości tylko 80 km/h. Kolej obecnie chce przeznaczyć na tę inwestycję nie więcej niż 100 mln zł, a więc ponad dwa razy mniej niż według pierwotnych założeń. Decyzję tę podjęto mimo wpięcia zadania w projekt modernizacji linii Gdynia – Kościerzyna, objętego 85% dofinansowaniem unijnym. PKP PLK nie zgodziły się również na budowę przez PKM trzeciej krawędzi peronowej w Gdańsku Kiełpinku.

Niższa prędkość maksymalna i znaczne ograniczenie liczby mijanek oznacza poważne ograniczenia dla przyszłej oferty kolei. Niższa prędkość maksymalna wraz z mniejszą liczbą miejsc, gdzie pociągi mogą się mijać, spowoduje, że w ciągu doby trasą będzie mogło przejechać znacznie mniej pociągów. To także może spowodować znaczne utrudnienia w ruchu w przypadku opóźnień.  

Przy braku mijanki w Kokoszkach pociągi będą spotykać się na przystanku Gdańsk Kiełpinek. Jeżeli opóźni się pociąg z Kartuz, to nie będzie mógł wyjechać pociąg do Kartuz. A stojąc w Kiełpinku, będzie blokował ruch w kierunku Osowej. Opóźnienia będą więc od razu przenosić się na całą linię PKM.

PKM przygotowuje swój przetarg

Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na swoją część inwestycji, co nastąpi do końca maja. W ramach tego zadania powstanie projekt łączący linię PKM z prowadzącą od Starej Piły do Kokoszek linią nr 234 PKP Polskich Linii Kolejowych. Zadanie obejmie również budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ul. Osiedlową i Dojazdową.

Prace w ramach obu inwestycji powinny zakończyć się do listopada 2022 roku, przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej do Kościerzyny. Po oddaniu do użytku zmodernizowanej trasy kościerskiej i zakończeniu objazdów, planuje się utrzymanie ruchu kolejowego także na linii przez Kokoszki i Starą Piłę.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama