reklama

Pierwszy Impuls dla Pomorza gotowy. Wiemy, kiedy pojedzie z pasażerami [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
KolejPierwszy z kilkudziesięciu nowych pociągów dla Pomorza jest gotowy. W przyszłym miesiącu pojawi się na pomorskich torach. Z pasażerami wyjedzie kilka tygodni później. Lada moment dołączą do niego kolejne egzemplarze.
reklama

Pierwszy nowoczesny zespół trakcyjny z rodziny Impuls dla województwa pomorskiego jest już gotowy. Skład oznaczony jako 31WEbb-009 przechodzi testy statyczne i dynamiczne, które odbywają się w zakładzie Newagu w Nowym Sączu oraz na okolicznych liniach kolejowych do Tarnowa i Muszyny. Wraz z kolejnym pojazdem wkrótce przyjedzie do Trójmiasta.

- Pierwsze dwa pociągi dojadą już w listopadzie, a kolejnych 6 do końca roku – informuje Zenon Radzik, kierownik Działu Badan i Rozwoju Newagu.

Jako pierwsze nad morze dojadą pociągi „regionalne”. Będą to składy czteroczłonowe, posiadające po dwie pary drzwi w wagonach środkowych i po jednej parze drzwi w wagonach skrajnych, wyposażone w toaletę. Składy docelowo obsłużą połączenia regionalne, np. do Malborka, czy Elbląga, jednak osiem z jedenastu zamówionych pojazdów tego typu przez kilka pierwszych lat będzie kursować na linii SKM z Gdańska do Wejherowa (i Lęborka). Do obsługi połączeń regionalnych trafią dopiero po dostawie dwudziestu składów „aglomeracyjnych”, przeznaczonych specjalnie dla linii SKM.

reklama

Pociągi zamówione z myślą o trasie SKM będą trzywagonowe (jednak wagony będą dłuższe niż w przypadku pojazdów „regionalnych”), z równą podłogą dostosowaną wysokości peronów na linii SKM. Będą miały więcej drzwi, bo po nie jedną ani dwie, lecz trzy pary drzwi na człon. Pozwoli to na szybszą wymianę pasażerów, co jest istotne w zatłoczonej kolejce miejskiej. W pojazdach „aglomeracyjnych” nie będzie toalet. Będzie za to więcej miejsca dla pasażerów. Pociągi dostosowane do ruchu miejskiego w liczbie 20 sztuk będą dostarczane w latach 2025-2026.

Regionalna prowizorka na linii SKM

Tymczasowe skierowanie pociągów regionalnych na linię SKM wynika z rozliczeń finansowych z Unią Europejską. Mówiąc w skrócie, SKM realizuje swój projekt, który dotyczył zakupu ośmiu nowych pociągów, we współpracy z samorządem województwa. SKM-ce nie udało się bowiem samodzielnie zrealizować dwóch przetargów na dostawę taboru. Zgodnie z unijnymi wymaganiami projekt trzeba było rozliczyć do końca tego roku. Ponieważ SKM nie miała umowy z żadnym producentem, istniało ryzyko, że przyznane pieniądze przepadną. Dotacja zostanie więc wykorzystana w finansowaniu zakupu części pociągów zamówionych przez urząd marszałkowski. PKP SKM upoważniła samorząd do poniesienia wydatków w ramach tego projektu. Zgodnie z wymogami pociągi najpóźniej do końca roku muszą zacząć jeździć po linii SKM.

reklama

Pojazdów aglomeracyjnych Newag jednak do tej pory nie produkował, więc musi je zaprojektować, a to trwa. Z tego powodu osiem pociągów regionalnych będzie przez kilka lat obsługiwało linię SKM. Będzie to trwało aż do zakończenia do końca trwałości projektu unijnego. W zależności od tego, kiedy nastąpi rozliczenie, tabor regionalny zagości na trasie SKM aż do 2028 lub 2029 roku.

W przyszłym roku dotrą kolejne trzy pociągi regionalne, które trafią prosto do obsługi tras regionalnych. W ciągu kolejnych dwóch lat nad morze dotrą wspomniane Impulsy aglomeracyjne. W przyszłym roku do Trójmiasta powinny przyjechać także 4 dwunapędowe Impulsy, wyposażone w silniki spalinowe i elektryczne jednocześnie. Obsłużą one pociągi na linii PKM, np. do Kartuz.

Warto przypomnieć, że oprócz dostawy 20 aglomeracyjnych, 11 regionalnych i 4 hybrydowych Impulsów, województwo pomorskie zamówiło w Newagu kolejny pojazd z tej rodziny. Jeżeli uda się znaleźć odpowiednie środki, zamówienie będzie rozszerzone do 10 sztuk. To oznaczałoby, że w ciągu kilku lat liczba nowoczesnych elektrycznych (i dwunapędowych) zespołów trakcyjnych w województwie wzrośnie z obecnych 12 do nawet 57. Jednostki mają przynajmniej częściowo zastąpić wysłużone i niezbyt bezpieczne dla pasażerów i pracowników. O tym, jak bardzo potrzebny jest nowy tabor, pokazało zeszłotygodniowe zderzenie pociągów w Gdyni Głównej.

reklama

[news:1484008]

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama