reklama

Pierwsze metry sieci nad linią PKM. Widoczny postęp prac [VIDEO]

Opublikowano:
Autor:

Pierwsze metry sieci nad linią PKM. Widoczny postęp prac [VIDEO] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wkroczyła w kolejny etap. Po niecałym roku od rozpoczęcia prac sieciowcy rozpoczęli rozwieszanie sieci trakcyjnej nad linią kolejową. Za rok skorzystają z niej pierwsze pociągi elektryczne.
reklama

Rozwieszanie sieci trakcyjnej rozpoczęło się w nocy z 20 na 21 kwietnia. Pierwszym odcinkiem objętymi tymi pracami jest tor nr 2 (w kierunku Wrzeszcza) pomiędzy przystankami Gdańsk Niedźwiednik i Gdańsk Strzyża.

Jak informuje Pomorska Kolej Metropolitalna, prace tego typu, poza kilkoma przypadkami, będą prowadzone w trakcie dnia. Elektryfikacja potrwa do 2023 roku. Wtedy na trasę linii PKM ruszą pierwsze pociągi elektryczne. Z powodu ogromnego opóźnienia w elektryfikacji linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, przez pierwsze lata elektryczne składy będą mogły dojechać z Wrzeszcza maksymalnie do Gdańska Rębiechowa.

[facebook:https://www.facebook.com/PomorskaKolejMetropolitalna/posts/5536380653061940]

Po co elektryfikacja?

Zastosowanie trakcji elektrycznej na linii PKM ma wymiar ekologiczny, ale przede wszystkim ekonomiczny. Przy dużym natężeniu ruchu eksploatacja pociągów elektrycznych jest tańsza. Co ważne, pojazdy zasilane energią elektryczną mają lepsze przyspieszenie, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu. Pociągi będą poruszały się szybciej, szczególnie jadąc w kierunku z Wrzeszcza na lotnisko. Pasażerowie zauważają, że pod górę pociągi startują z przystanków bardzo mozolnie i osiągają niewielkie prędkości. Pociągi elektryczne będą poruszały się bardziej dynamicznie.

W naszych realiach elektryfikacja będzie wiązała się także ze zwiększeniem pojemności pociągów. Jeżdżące na Pomorzu jednostki elektryczne są większe i pojemniejsze od spalinowych. W parku taborowym SKM i Polregio znajdują się elektryczne składy o długości od 64 do 90 metrów i pojemności około 550-650 pasażerów. Jednostki spalinowe mają od 43 do 58 metrów i mieszczą maksymalnie około 300 – 390 osób.  Możliwe będzie tworzenie nowych relacji pociągów, których dziś nie można uruchomić z powodu zbyt małej liczby dostępnych pojazdów spalinowych.

Trzeba jednak pamiętać, że pełne efekty elektryfikacji będą wykorzystane dopiero po zelektryfikowaniu linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z odnogą do Kartuz. Inwestycja powinna już trwać, jednakże do dziś nie ogłoszono nawet przetargu na jej realizację. Według stanowiska PKP Polskich Linii Kolejowych z końca 2021 roku elektryfikacja tej trasy powinna zakończyć się w 2027 roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama