reklama

Nowych SKMek nie będzie? Kontrakt z samorządem rozczarowuje przewoźnika

Opublikowano:
Autor:

Nowych SKMek nie będzie? Kontrakt z samorządem rozczarowuje przewoźnika - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Urząd Marszałkowski podpisał ze spółką PKP SKM w Trójmieście pięcioletnią umowę na przewozy kolejowe na terenie województwa pomorskiego na linii PKM i na linii Gdańsk Śródmieście - Lębork. Forma i długość kontraktu rozczarowuje jednak przewoźnika, który obawia się utraty otrzymanych środków unijnych na zakup nowych pociągów.
reklama

Bardzo stary tabor to jedna z największych bolączek trójmiejskiej SKMki. Do obsługi trasy Gdańsk Wejherowo - Lębork przewoźnik dysponuje 59 pojazdami, z czego tylko 2 wyprodukowano w XXI wieku, a dokładniej w 2016 roku. Są to elektryczne zespoły trakcyjne serii 31WE Impuls. Pozostałe składy to jednostki serii EN57 i EN71 wyprodukowane w latach 1969-1989, z czego około połowy jest gruntownie zmodernizowana. Mimo to tabor trójmiejskiej SKMki jest jednym z najstarszych wśród polskich przewoźników.

Potrzebna umowa na 9 lat

Spółka dramatycznie potrzebuje nowego taboru, bowiem coraz więcej składów osiąga wiek i przebieg kwalifikujący do kolejnego generalnego remontu, który w przypadku 50-letnich pojazdów jest już nieopłacalny. Najbardziej pesymistyczny scenariusz to taki, w którym za około 5 lat przewoźnik nie będzie miał czym wozić pasażerów. Remedium na problemy taborowe jest zakup 10 nowych, ośmioczłonowych pociągów, które mogłyby zastąpić 20 najstarszych, trzywagonowych jednostek. SKM uzyskała nawet 160 mln zł unijnego dofinansowania na taki zakup, jednak cały czas jest problem w pozyskaniu wkładu własnego. Zapewnić może go wieloletni kontrakt na przewozy. Zdaniem SKM podpisana niedawno 5-letnia umowa na okres od grudnia 2021 do grudnia 2026 roku jest jednak niewystarczająca. 

- Pozyskanie nowego taboru jest dla PKP SKM absolutnym priorytetem. Za wszelką cenę nie chcieliśmy dopuścić, aby przepadło pozyskane przez PKP SKM  160 milionów złotych unijnego dofinansowania - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście. 

Mając na uwadze kryzys spowodowany pandemią i trudną sytuację finansową samorządów, w tym samorządu województwa pomorskiego, spółka przedstawiła różne warianty wieloletniej umowy. Jednym z takich wariantów było przejęcie zakupu przez województwo, wraz z pozyskanym przez SKM dofinansowaniem z UE. W myśl takiej umowy pojazdy byłyby użytkowane przez SKMkę, ale ich właścicielem pozostałby samorząd województwa. Ze swej strony przewoźnik zapewnił akceptację tej idei przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

- Niestety, ten pomysł nie został zaakceptowany przez Samorząd Województwa. Istnieje więc realna groźba utraty 160 milionów unijnego dofinasowania przeznaczonego na zakup nowych pojazdów, a perspektywa pozyskania nowych pojazdów niebezpiecznie się oddala - tłumaczy Tomasz Złotoś. 

Dłuższe umowy w innych województwach

SKM informuje, że w celu pozyskania nowego taboru potrzebny jest jej dłuższy, przynajmniej 9-letni kontrakt. Spółka zaznacza, że samorządy innych województw podpisują z przewoźnikami podobne umowy.

- Na sesji Pomorskiego Sejmiku Zarząd Województwa tłumaczył radnym, że obawia się zawrzeć dłuższą umowę z PKP SKM, gdyż jest zbyt wiele czynników, których obecnie nie da się przewidzieć.   Są to m.in. ceny energii elektrycznej czy wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. To istotne argumenty należy jednak zauważyć, że brak tych informacji   nie przeszkodził Organizatorom Przewozów w 9 województwach w podpisaniu   11 umów  z przewoźnikami na okres nie krótszy niż do 2030 roku (stan na dzień 10.12.2020 r.). Warto też zaznaczyć, że wartość jednego pociągokilometra zapisana w tych umowach (z jednym wyjątkiem) jest zacznie wyższa, niż w umowie zawartej przez Organizatora Przewozów z PKP SKM. Dotyczy to także tych województw, gdzie przewoźnicy mają niższe koszty, gdyż korzystają z taboru będącego własnością Organizatorów - mówi Tomasz Złotoś. 

Faktycznie takie umowy obowiązujące co najmniej podpisano w ubiegłych latach m.in. z Polregio i Kolejami Dolnośląskimi w województwie dolnośląskim. Pomorski samorząd zdecydował się na krótsze kontrakty - z PKP SKM na 5, a z Polregio na 6 lat.

Całkowity brak nowego taboru na linii SKM nie jest jednak jeszcze przesądzony. Własne zakupy planuje bowiem.... Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. W ciągu najbliższych kilkunastu lat planuje zakup kilkudziesięciu pojazdów do obsługi różnych tras w województwie, w tym aglomeracyjnej linii Gdańsk Śródmieście - Wejherowo. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie taki tabor mógłby się tam pojawić. Priorytetem jest teraz bowiem zakup elektrycznych i hybrydowych pociągów do obsługi linii PKM.

[news:1097558]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama