Transport publiczny w Gdańsku na podium
Gdańsk zajął drugie miejsce w Polsce w kategorii „Transport zbiorowy”, ustępując jedynie Warszawie, a wyprzedzając m.in. Poznań, Lublin i Olsztyn. To efekt wieloletniej strategii, której celem jest stworzenie miasta, w którym transport publiczny jest nie tylko wygodny, ale i ekologiczny oraz dostępny dla każdego mieszkańca.
W tegorocznej edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności 2025 przygotowanej przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) oraz Politykę Insight, Gdańsk zdobył 31,45 punktu. Autorzy raportu ocenili 37 największych polskich miast, analizując ich działania w siedmiu obszarach – od transportu publicznego i ruchu pieszego po infrastrukturę elektromobilności i czyste powietrze.
Gdańsk miasto, które stawia na równowagę
Eksperci podkreślają, że sukces Gdańska to nie przypadek, lecz rezultat konsekwentnej polityki miejskiej. W raporcie doceniono równowagę między jakością floty, dostępnością usług i inwestycjami.
– To miasto, które od lat buduje spójny system transportowy oparty na zrównoważonej mobilności. Choć nie dorównuje Warszawie pod względem budżetu czy skali, to wyróżnia się równowagą między jakością floty, dostępnością usług i inwestycjami – czytamy w publikacji.
Wysoko oceniono m.in. dostępność cenową komunikacji (55 punktów), efektywność eksploatacji pojazdów (49 punktów) oraz częstotliwość korzystania z transportu publicznego (72 punkty). Gdańsk zdobył również uznanie za rozwój infrastruktury rowerowej i pieszej, co sprawia, że coraz więcej mieszkańców decyduje się na podróż bez samochodu.
Warszawa nadal liderem, ale Gdańsk idzie w ślad za stolicą
W kategorii „Transport zbiorowy” zwycięzcą została Warszawa, która uzyskała 42,46 punktu, zdobywając maksymalne noty za nakłady finansowe i skalę usług. Stolica wyróżniła się też planowanym nowym systemem biletowym, który od 2027 roku ma zrewolucjonizować sposób korzystania z komunikacji miejskiej.
Mimo to Gdańsk utrzymuje silną pozycję – jego rozwój jest bardziej zrównoważony, mniej uzależniony od ogromnych budżetów i dużej skali. Miasto pokazuje, że można osiągnąć wysoką jakość usług dzięki mądremu planowaniu, a nie tylko wysokości wydatków.
– Nasz ranking nie został stworzony po to, by rozdawać nagrody i kary. To raczej mapa, na której zaznaczamy przykłady działań, które warto powielać, oraz inicjatywy, które warto rozwijać – tłumaczy Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. – Chcielibyśmy, by inspirował władze miast do odważnych decyzji.
Gdańsk już dziś realizuje plan rozwoju elektromobilności, a w magistracie funkcjonuje pełnomocnik ds. zrównoważonego transportu. Dzięki temu miasto może skutecznie łączyć inwestycje w transport publiczny z polityką środowiskową i przestrzenną. W praktyce oznacza to m.in. modernizację taboru, rozwój sieci tramwajowej, nowe połączenia autobusowe i integrację taryfową, dzięki której mieszkańcy mogą łatwiej przesiadać się między środkami transportu. Miasto inwestuje również w bezpieczne drogi rowerowe i nowoczesne węzły przesiadkowe, które łączą komunikację miejską z mobilnością indywidualną.
Nowe wyzwania miejskiej mobilności. Gdynia też wyróżniona
Ranking pokazuje, że polskie miasta coraz poważniej traktują zrównoważony transport jako klucz do poprawy jakości życia. Oceniano nie tylko komunikację miejską, ale także działania w zakresie czystego powietrza, bezpieczeństwa pieszych i infrastruktury elektromobilności. W tym roku wprowadzono też nową kategorię – „Ruch pieszy i bezpieczeństwo”, w której najlepiej wypadł Gorzów Wielkopolski, wyprzedzając Chorzów, Gliwice, Tychy i Włocławek.
Liderem całego rankingu została natomiast Gdynia, która zdobyła najwyższe noty m.in. w kategoriach „czyste powietrze” i „infrastruktura elektromobilności”.
Gdańsk przykładem dla innych samorządów
Drugie miejsce Gdańska pokazuje, że zrównoważony rozwój komunikacji miejskiej jest możliwy bez gigantycznych nakładów finansowych. Kluczem jest długofalowa strategia i współpraca z mieszkańcami.
– Ranking pokazuje, że sukcesy jednych samorządów mogą być inspiracją dla innych. Dla Związku Miast Polskich inicjatywy tego typu są wyjątkowo ważne, bo wspierają współpracę i wymianę doświadczeń – mówi Radosław Żyto, przewodniczący Komisji Transportu Związku Miast Polskich.
Dzięki takim podejściom Gdańsk staje się symbolem miasta, które potrafi łączyć nowoczesność, ekologię i komfort życia mieszkańców w jednym, spójnym systemie.
Komentarze (0)