Na peronach PKP SKM pojawią się nowe windy. Spółka ogłosiła przetarg na wymianę 14 dźwigów osobowych na ośmiu przystankach. Szyby windowe pozostaną te same, natomiast wmontowane w nie będą zupełnie nowe urządzenia.
- Zaplanowaliśmy wymianę wind najstarszych, najczęściej psujących się oraz niewyposażonych w zabezpieczenia awaryjne umożliwiające awaryjny zjazd podczas zaniku napięcia. Takie zabezpieczenia eliminują możliwość utknięcie pasażera w szybie windowym, gdy na przystanku nie ma zasilania. Nowe windy oczywiście będą wyposażone w te zabezpieczenia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM.
Wszystkie nowe dźwigi mają pochodzić od jednego producenta, co ma ułatwić dostęp do części zamiennych, a zatem czas ewentualnych napraw zostanie skrócony. Dzięki temu będą mniej awaryjne. Obecnie jest z tym różnie, ponieważ urządzenia wyprodukowały różne firmy, w tym takie, co już ich nie ma na rynku. Z tego powodu, gdy winda się zepsuje, jej czas wyłączenia z eksploatacji się wydłuża.
Gdzie pojawią się nowe windy?
Prace będą odbywać się na stacjach:
- Gdańsk Śródmieście (3 windy)
- Gdańsk Główny (1 winda)
- Gdańsk Wrzeszcz (2 windy)
- Gdańsk Żabianka-AWFiS (3 windy)
- Sopot (1 winda)
- Sopot Kamienny Potok (1 winda)
- Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana (1 winda)
- Gdynia Cisowa (2 windy)
Wymiany mają następować etapami - 4 windy w 2024 roku, 5 w 2025 roku i 5 w 2026 roku. Na pierwszy ogień pójdą dźwigi na peronach: Gdańsk Śródmieście (1), Gdańsk Wrzeszcz (1) i Gdynia Cisowa (2).
- Obecnie są wyłączone z eksploatacji dwie windy na peronie Gdynia Cisowa i jedna winda na peronie Sopot z powodu uszkodzeń po zalaniu i długiego czasu oczekiwania na części zamienne mechaniczne i elektroniczne. Ponadto trwa przygotowanie windy do badania okresowego przez Transportowy Dozór Techniczny na przystanku Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. Badanie jest przewidziane w najbliższych dniach i jeśli wypadnie pozytywnie, winda zostanie niezwłocznie uruchomiona - dodaje Złotoś.
Kilkanaście lat pracy
Przedział wiekowy wind SKM jest dość szeroki. Najmłodsze mają zaledwie dwa lata, a najstarsza liczy już 14 lat. Najdłuższej pasażerom służą na przystankach: Sopot (14 lat) oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana (13 lat). Najmłodsza zakwalifikowana do wymiany działa od 9 lat.Spółka nie chce zdradzać szacowanego kosztu wymiany urządzeń ze względu na trwający przetarg. Jak informują, cena to najważniejsze kryterium postępowania przetargowego (75%). Pozostałe to koszt przeglądów w okresie gwarancji (15%) oraz długość gwarancji (10%).
Otwarcie ofert jest zaplanowane na 27 sierpnia tego roku. Potencjalny wykonawca przez pierwsze 3 lata będzie zobowiązany dbać o czystość w kabinach wind, a także dokonywać napraw i przeglądów urządzeń. Wymiana wszystkich 14 dźwigów ma zakończyć się we wrześniu 2026 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.