reklama

Na portową stacje kolejową wkroczył XXI wiek [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Kolej PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują gdańskie portowe stacje: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Zaspa Towarowa. Na tej ostatniej oddano właśnie do użytku nową nastawnię. Centrum sterowania stacją zyskało warunki na miarę XXI wieku.
reklama

Nastawnia kolejowa to bardzo ważny obiekt kolejowy. To właśnie tutaj prowadzony jest ruch pociągów na stacji lub kilku stacjach. Dyżurny ruchu stąd kieruje pociągi na odpowiednie tory, udziela im zezwolenia na wjazd, wyjazd lub przejazd przez stację. Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa nowa nastawnia komputerowa zastąpiła stary system sterowania za pomocą kostkowego pulpitu.

– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Trójmieście znacząco zwiększają dostęp transportu kolejowego do portów morskich Gdańska i Gdyni, co sprzyja rozwojowi gospodarki. Obsługę większej ilości ładunków zapewnią dłuższe, nawet 750-metrowe pociągi. Dzięki wykorzystaniu środków instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę, ekologiczny transport kolejowy staje się jeszcze bardziej bezpieczniejszy na trasach krajowych i międzynarodowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Od teraz dyżurni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa w Letnicy otrzymują informację o sytuacji na torach dojazdowych i stacyjnych prosto na ekrany komputerów. Po zakończeniu remontu stacji i wybudowaniu wszystkich torów oraz zakończenia remontu linii nr 227 do Gdańska Głównego, zwiększy się przepustowość stacji. To oznacza, że do portu w ciągu doby będzie mogło dotrzeć znacznie więcej ładunku. Dziś w ciągu doby stacja obsługuje około 30 pociągów.

Na samej stacji prace jeszcze trwają. Dotychczas wymieniono tory na bocznicy Gdańsk Wiślany. Zamontowano 50 nowych rozjazdów oraz wymieniono kilkanaście kilometrów nowych torów, które dotarły m.in. aż do Wolnego Obszaru Celnego w Nowym Porcie. Wyremontowano tor linii 249 z Gdańska Głównego, którym poruszały się pociągi SKM wożące kibiców na stadion. Tymczasowo korzystają teraz z niego pociągi towarowe, bowiem rozpoczął się remont linii 227, która dotychczas służyła temu rodzajowi przewozów. 

Port Północny też jak nowy

Prace intensywnie toczą się także na stacji Gdańsk Port Północny, gdzie docierają między innymi pociągi z kontenerami przeznaczonymi na terminal DCT. Tutaj po wzmocnieniu terenu położono 22 kilometry nowych torów oraz zamontowano 55 rozjazdów. W trakcie budowy są kolejne tory, rozjazdy oraz sieć trakcyjna. Wykonawca prac układa także instalację teletechniczną, elektroenergetyczną i tworzy nowoczesny system sterowania ruchem. Dla większego bezpieczeństwa montowane jest nowe oświetlenie torów. Ruch odbywa się obecnie po sześciu nowych torach. Jeszcze w tym miesiącu pociągi towarowe pojadą po nowym torze w kierunku Westerplatte. Kolejarze likwidują przejazd w poziomie szyn na ul. Ku Ujściu. W jego miejscu powstaje wiadukt, który zwiększy bezpieczeństwo zarówno pracowników kolei, jak i użytkowników drogi. 

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama