reklama

Miał ważny bilet miesięczny, a i tak dostał mandat. SKM wyjaśnia

Opublikowano:
Autor:

Miał ważny bilet miesięczny, a i tak dostał mandat. SKM wyjaśnia - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Nasz dziennikarz podróżował na początku sierpnia pociągiem SKM. Mimo posiadania ważnego biletu miesięcznego ZTM i aktywnego Pakietu Mieszkańca otrzymał mandat. Kontrolerzy nie przyjmowali żadnych argumentów ani dowodów. PKP SKM w Trójmieście wyjaśnia sprawę i zrzuca winę na… MZK Wejherowo.
reklama

W czwartek, 3 sierpnia nasz dziennikarz podróżował pociągiem SKM w relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Główny. Posiadał zakodowany na karcie bilet miesięczny ZTM Gdańsk ważny do 3 sierpnia oraz drugi ważny od 4 sierpnia. Z takim biletem i aktywnym Pakietem Mieszkańca na Gdańskiej Karcie Mieszkańca miał prawo do swobodnego podróżowania pociągiem SKM w granicach miasta.

Zaraz za stacją Gdańsk Wrzeszcz dwóch kontrolerów PKP SKM rozpoczęło kontrolę biletów. Po zeskanowaniu karty naszego dziennikarza stwierdzili, że nie posiada on ważnego biletu. Nie pomogło pokazanie przez pasażera dowodów w postaci zapisów w aplikacji Jestem z Gdańska oraz sprawdzenia ważności biletu na stronie ZTM Gdańsk. Mimo przedstawienia dowodów kontrolerzy nakazali naszemu dziennikarzowi zapłacenie kary oraz zakup nowego biletu. Łącznie musiał zapłacić kontrolerom prawie 70 złotych.

Dlaczego pasażer, który miał ważny bilet, musiał zapłacić karę? Przewoźnik kolejowy winę za całą sytuację zrzuca na MZK Wejherowo.

- Pasażer okazał kontrolerom bilet ZTM Gdańsk zapisany na Karcie Mieszkańca Gdańska. Baza danych tych biletów znajduje się na serwerach firmy zewnętrznej. Jak wynika z wyjaśnień otrzymanych od MZK Wejherowo (właściciel systemu sprzedaży biletów w całym MZKZG, w tym ZTM Gdańsk – przyp. red.), w momencie tamtej kontroli wystąpiły zakłócenia w łączności z bazą danych, w której przechowywane są informacje o biletach. System przełączył się na zapasową bazę danych, ale okazało się, że nie ma tam wszystkich danych. Brakowało w niej m.in informacji o bilecie tego Pasażera, dlatego nasi kontrolerzy, mimo kilkukrotnego sprawdzenia biletu dwoma urządzeniami do kontroli, za każdym razem otrzymywali informację o braku ważnego biletu – tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Przypomnijmy, że bilet naszego dziennikarza był już ważny od ponad 4 tygodni, nie był to więc nowy bilet. MZK Wejherowo, które jest właścicielem systemu sprzedaży biletów w całym MZKZG (m.in. w ZTM Gdańsk) przekonuje, że "ten specyficzny błąd nie był możliwy do wcześniejszego wykrycia". Otrzymaliśmy zapewnienie, że MZK wprowadziło już w swoim systemie zmiany, które powinny wyeliminować podobne sytuacje w przyszłości.

Przepisy prawa przewozowego pozwalają pasażerowi na złożenie reklamacji w związku z otrzymaną opłatą dodatkowo. Przewoźnik kolejowy ma na jej rozpatrzenie aż 30 dni. W tym przypadku SKM nie potrzebowało tyle czasu, jednak sprawę przewoźnik analizował ponad tydzień. Nasz dziennikarz już otrzymał zwrot niesłusznie pobranej przez kontrolerów opłaty.

- Mimo że, ten błąd wynikał z działania czynników zewnętrznych, niezależnych od naszej firmy, to jednak Pasażer podróżował naszym pociągiem, dlatego ubolewamy, że doszło to takiej sytuacji – dodaje Złotoś.

Kilka reklamacji rocznie

Pasażerowie posiadający ważny bilet miesięczny oraz aktywny Pakiet Mieszkańca od kilku lat mogą bez dodatkowych opłat podróżować pociągami Polregio oraz SKM po obszarze miasta. Jak przekonuje rzecznik PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, w ciągu roku do spółki trafia tylko kilka reklamacji związanych z kontrolą biletów zapisanych na Karcie Mieszkańca. W 2022 r. łącznie były 23 takie reklamacje, z tego 8 zostało rozpatrzonych pozytywnie. W tym roku reklamacji było 13, z czego tylko jedna została rozpatrzona pozytywnie.

- Trzy pozytywnie rozpatrzone reklamacje były konsekwencją błędu aplikacji Jestem z Gdańska. W zdecydowanej większości przypadków powodem negatywnego rozpatrzenia reklamacji był brak ważnego Pakietu Mieszkańca na Karcie Mieszkańca Gdańska – tłumaczy Tomasz Złotoś.

Procedury do zmiany?

Podczas kontroli biletów nasz dziennikarz okazał kontrolerom dowód na posiadanie ważnego Pakietu Mieszkańca oraz pokazał na stronie ZTM, że bilet zakodowany na karcie jest ważny. Dlaczego nie wystarczyło to do uznania uprawnień do przejazdu? Jak wskazuje przewoźnik kolejowy, pracownicy spółki zachowali się prawidłowo. Procedury wskazują, że wskazanie terminali kontrolerskich jest najważniejsze.

Inaczej jest podczas kontroli w pojazdach ZTM Gdańsk. W przypadku problemów z odczytem karty miejskiej, kontroler sprawdza ważność biletu na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. Ważność Pakietu Mieszkańca też może być sprawdzona w specjalnej aplikacji – korzystają z niej m.in. firmy i instytucje, które oferują darmowe wejście dla posiadacza Gdańskiej Karty Mieszkańca.

W przypadku PKP SKM okazuje się, że to pasażer musi udowadniać, że miał prawo do podróży w przypadku awarii jednego z systemów informatycznych. Przeciętny pasażer nie ma nawet pocięcia, że MZK Wejherowo administruje systemem kart miejskich ZTM Gdańsk. 

[news:1459752]

[news:1343922]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama