Dwunapędowe zespoły trakcyjne będą wyposażone zarówno w silniki spalinowe, jak i elektryczne. Dzięki temu będą mogły korzystać z sieci trakcyjnej na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także dojechać tam, gdzie sieć nie dociera, na przykład do Kartuz. Pojazdy te kupiono przede wszystkim z myślą właśnie o dopiero co zelektryfikowanej linii PKM. Ponieważ PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze nie rozpoczęły elektryfikacji linii Gdynia Kościerzyna i Glincz – Kartuzy (choć prace miały toczyć się równocześnie z tymi na linii PKM), sieć trakcyjna kończy się za Gdańskiem Rębiechowem. Pociągi elektryczne nie mogą więc pojechać do Kartuz.
Niedawno informowaliśmy o uruchomieniu dwór par pociągów elektrycznych, które jadąc od strony Wrzeszcza, skończą bieg na przystanku Gdańsk Port Lotniczy. Tego problemu nie będą miały nowe zamówione pociągi, które w pewnym momencie złożą odbieraki prądu, uruchomią silnik spalinowy i pojadą dalej w kierunku Kartuz.
-To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – mówi Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego.
Niewykluczone, że pociągi pojawią się na innych trasach, np. do Helu, do którego trasa też jest częściowo niezelektryfikowana.
[news:1435122]
Nowymi pojazdami będą dobrze znane już pasażerom Impulsy z Newagu, jednak tym razem drugiej, ulepszonej generacji. Pociągi będą standardowo klimatyzowane, a także wyposażone w gniazdka elektryczne, elektroniczne wyświetlacze i przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Nowością będą właśnie dwa rodzaje napędu, a także superkondensatory, dzięki którym pojazdy podczas ruszania skorzystają z energii, którą same wytworzyły w trakcie hamowania.
Zgodnie z umową Newag ma dostarczyć pierwsze dwa pojazdy w 16 miesięcy, a kolejne dwa w 17 miesięcy. Na pomorskich torach nowe pociągi pojawią się więc w drugiej połowie 2024 roku. Koszt ich zakupu wynosi 128 mln złotych.
Cztery dwunapędowe Impulsy nie są jedynymi zamówionymi w tym roku. Kilka tygodni temu informowaliśmy, że na Pomorze w najbliższych latach trafi jeszcze 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, także Impulsów. 20 sztuk w wersji aglomeracyjnej obsłuży linię SKM Gdańsk – Wejherowo, a pozostałe 11 inne zelektryfikowane trasy z Gdańska, prowadzące w różne części województwa. Po wszystkich zakupach po Pomorzu będzie kursowało 47 pojazdów rodziny Impuls.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.