Dla wielu osób może wydawać się to zaskakujące, ale obecnie w Gdańsku, ani nigdzie na Pomorzu, nie ma ani jednej czynnej całodobowo kolejowej kasy biletowej. Ostatnia kasa biletowa zamyka się o godzinie 20:00 i jest zlokalizowana w tymczasowym budynku dworca Gdańsk Główny. W Gdańsku Wrzeszczu ostatnia kasa zamyka się o godzinie 19:00, a w Gdańsku Oliwie już o 17:20.
Sytuacja nie budziłaby dużych wątpliwości, gdyby nie fakt, że niektórych biletów na pociągi dalekobieżne nie sposób dostać w inny sposób, niż udając się właśnie do kasy biletowe. W przypadku pociągów SKM i Polregio wszystkie rodzaje biletów można bez problemu kupić w automatach biletowych, aplikacjach mobilnych, w Internecie oraz u obsługi pociągu. Trudności zaczynają się w przypadku pociągów dalekobieżnych. Mimo iż mamy XXI wiek, biletów na większość pociągów międzynarodowych PKP Intercity nie sposób kupić inaczej, niż w kasie biletowej. Z Gdańska pociągi międzynarodowe kursują do Berlina i Wiednia. Można także pojechać do innych zagranicznych miast, z przesiadką np. w Warszawie. Bilety na takie połączenie jednak także dostępne są tylko w kasie.
Warto podkreślić, iż bilety w zwykłej taryfie międzynarodowej są bardzo drogie. Bilety w stosunkowo atrakcyjnych cenach można jednak kupić dzięki ofertom promocyjnym. Te jednak są limitowane. Często, aby dostać bilet promocyjny, należy kupić go tuż po rozpoczęciu przedsprzedaży, na 60 dni przed datą wyjazdu. Pasażerowie często robią to już po północy, gdyż niejednokrotnie do rana cała pula biletów promocyjnych zostaje wyprzedana. Aktualnie całodobowe kasy biletowe czynne są w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
Mieszkańcy tych miast mają nieograniczony dostęp do ofert promocyjnych. Kasy w Gdańsku otwierają się dopiero o 6 rano, co w skrajnych przypadkach może oznaczać, że mieszkańcy naszego miasta i całego Trójmiasta mogą nie mieć szansy na zakup promocyjnych biletów.
Całodobowe kasy biletowe w dużym mieście wojewódzkim potrzebne są jednak również z innych powodów. Część pasażerów nie potrafi korzystać z innych kanałów sprzedaży, takich jak Internet czy automat biletowy. Z różnych przyczyn te formy sprzedaży bywają niedostępne, np. z powodu awarii. Ostatnia awaria internetowego systemu sprzedaży biletów PKP IC miała miejsce przed majówką. Utrudnienia trwały wówczas kilka dni! Zakup biletu u obsługi pociągu także jest ryzykowny, gdyż z powodu aktualnej sytuacji epidemicznej nie można sprzedawać biletów w pociągach dalekobieżnych, gdy brakuje wolnych miejsc siedzących. Jeśli okaże się, że wolnych miejsc nie ma, pasażer zostanie na peronie.
Wobec braku solidnego internetowego systemu sprzedaży biletów kolejowych obecność całodobowych kas biletowych przynajmniej w miastach wojewódzkich wydaje się wręcz niezbędna.
Podróż pociągiem tylko dla zdesperowanych?
Narodowy przewoźnik PKP Intercity w ubiegłym roku na łamach Rynku Kolejowego radziło pasażerom jak kupić tańszy bilet na pociąg międzynarodowy w sytuacji, gdy brak jest czynnej kasy biletowej.
- Osoby mogą kupić bilety na odcinek krajowy u konduktora w pociągu, a na odcinek zagraniczny u konduktora zagranicznego na granicy państwa – poinformowało RK biuro prasowe PKP Intercity.
PKP Intercity radzi więc zakup biletu na najdłuższy możliwy odcinek na terenie Polski. W przypadku np. pociągu EIC Sobieski do Wiednia bilet należałoby kupić do stacji Chałupki. Pierwszy postój tego pociągu po stronie czeskiej (podróżując do Wiednia, konieczny jest przejazd przez Czechy) znajduje się na stacji Bohumin. Dopiero w tym miejscu na pokład pociągu wsiada czeska obsługa. Jeśli pasażer skorzysta z rekomendacji PKP Intercity, bilet u obsługi kolei czeskich kupi z dodatkową dopłatą za wydanie biletu u konduktora i to tylko do granicy tego państwa. Kolejny bilet na odcinek od granicy czesko-austriackiej do Wiednia należałoby kupić u obsługi austriackiej, wsiadającej na stacji Breclav. W związku z tym najkorzystniej byłoby wysiąść z pociągu w Bohuminie i kupić bilet już prosto do Wiednia w czeskiej kasie biletowej. Z uwagi na wymianę lokomotywy pociągi z Polski mają w Bohuminie kilkunastominutowy postój.
Oficjalne rekomendacje narodowego przewoźnika wyraźnie pokazują, iż podróżowanie polskimi pociągami, szczególnie za granicę, pozostaje w dalszym ciągu sportem dla wytrwałych. Co ciekawe, narodowi przewoźnicy innych krajów, takich jak np. Niemcy, Austria czy Czechy, umożliwiają bezproblemowo zakup biletów międzynarodowych przez Internet. Na stronie i w aplikacji mobilnej kolei czeskich łatwo kupimy bilet np. z Pragi do Wiednia, Berlina czy nawet Budapesztu. W dodatku można wybrać samemu miejsce z graficznego, co w Polsce w przypadku większości pociągów nadal jest niemożliwe.
Kiedy kasy znów będą całodobowe?
Warto nadmienić, iż jeszcze w ubiegłoroczne wakacje całodobowe kasy biletowe funkcjonowały na dworcach Gdańsk Główny i Gdynia Główna. Teraz na obu stacjach kasy czynne są tylko w godzinach 6:00-20:00. Co ciekawe, w niektórych mniejszych miastach kasy czynne są dłużej. Przykładowo w Rzeszowie kasy biletowe czynne są od 5:45 do 21:55, a w Lublinie od 4:40 do 21:05. Wbrew pozorom nie ma to większego związku z godzinami odjazdów pociągów dalekobieżnych. Po godzinie 20:00 z Gdańska Głównego rusza w Polskę jeszcze kilka pociągów dalekobieżnych, a mimo to kasy są już nieczynne. W czasie zamknięcia kas, między 20:00 a 6:00 z Gdańska odjeżdżają pociągi m.in. IC Żuławy do Olsztyna, TLK Rozewie do Bielska-Białej, TLK Ustronie do Krakowa, IC Albatros do Szczecina, IC Pomorzanin do Wrocławia i TLK Małopolska do Krakowa.Narodowy przewoźnik wytłumaczy nam przyczyny takich, a nie innych godzin otwarcia kas w Gdańsku.
- Liczba kas biletowych w danej lokalizacji oraz godziny ich otwarcia dostosowywane są do potoków podróżnych. Nie zawsze zatem liczba mieszkańców danego miasta determinuje automatycznie liczbę kas i ich całodobową pracę. Warto zauważyć, że obecnie coraz wyraźniej zauważalny jest proces przechodzenia do samoobsługowych kanałów dystrybucji. W ciągu ostatnich lat stale rośnie udział kanałów zdalnych w ogólnej sprzedaży biletów - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Czynnikiem branym pod uwagę podczas ustalania czasu pracy kas w danej lokalizacji jest przede wszystkim liczba transakcji dokonywanych w kasach w poszczególnych przedziałach godzinowych. W ostatnich miesiącach, w wyniku obostrzeń pandemicznych i znacznego spadku liczby pasażerów nabywających bilety za pośrednictwem kas biletowych, ograniczona została zarówno liczba czynnych okienek, jak również godziny ich otwarcia - dodaje.
Aktualnie najbliższe całodobowe kasy biletowe PKP Intercity znajdują się dopiero w Warszawie i Poznaniu. Spółka przekazuje jednak pasażerom dobrą informację. Czynne całą dobę kasy biletowe wrócą do Gdańska, przynajmniej na jakiś czas.
- PKP Intercity monitoruje sytuację na bieżąco. Przy obecnym powrocie do możliwości sprzedaży 100% miejsc siedzących oraz oczekiwanych zwiększonych potokach podróżnych przy okienkach kasowych, godziny pracy kas zostaną wydłużone. W Gdańsku Głównym oraz w Gdyni Głównej, wzorem lat ubiegłych, na okres sezonu letniego kasy PKP Intercity będą funkcjonować przez całą dobę - zapewnia Agnieszka Serbeńska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.