reklama

Samochodów przybywa, a na drogach jest coraz bezpieczniej

Opublikowano:
Autor:

Samochodów przybywa, a na drogach jest coraz bezpieczniej - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

DrogiChoć mogłoby się wydawać, że rosnąca ilość samochodów w mieście wpłynie na większą ilość groźnych zdarzeń drogowych, to trend jest zupełnie odwrotny. Wypadków śmiertelnych albo tych, w których ktoś doznaje poważnych obrażeń, jest w Gdańsku coraz mniej. Przyczyn jest wiele - od wyższych mandatów, po miejską politykę planowania przestrzennego.
reklama

Prawie 50% wypadków mniej 

Urząd Miejski w Gdańsku wziął pod lupę i przeanalizował liczbę zdarzeń drogowych w latach 2009-2022. Wnioski, choć mogą budzić wątpliwości (rosnąca ilość samochodów), są raczej pozytywne. Wniosek jest prosty - groźnych wypadków jest coraz mniej. Dosadnie prezentuje to poniższa statystyka:

 

Rok Liczba wypadków (Gdańsk) Ranni Ofiary śmiertelne
2022 336 367 6
2009 595 694 33
źródło: dane statystyczne Policji

reklama

Ofiar śmiertelnych w zeszłym roku było o 76% mniej niż w 2009 roku, jak i samych zdarzeń z udziałem pieszych (62%). Władze Gdańska nie ukrywają, że wpływ na ilość wypadków ma miejska polityka przestrzenna, czyli zwężenia, ograniczenia prędkości, czy nowe przejścia naziemne. 

- Konsekwentnie dążymy do większego bezpieczeństwa, a jednym z takich przykładów jest al. Zwycięstwa, gdzie wprowadzenie ograniczenia do 50 km/h przyniosło wymierne efekty - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. 

Takie zmiany poza alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką wprowadzono między innymi na ulicy Jana z Kolna przy okazji budowy drogi rowerowej w jezdni.

[news:1140397]

Prędkość zabija

Urzędnicy i policjanci mówią wprost: prędkość zabija. To właśnie życie i zdrowie są najważniejszymi wartościami, na które zwracają uwagę decydenci. Nie da się ukryć, że duży wpływ na zmiany w przestrzeni miejskiej ma realizowana polityka Wizji Zero oraz strategii rozwoju miasta do 2030 roku. Podejmowanych działań jest wiele, poniżej prezentujemy najważniejsze z nich:

reklama

  • wprowadzanie stref TEMPO 30
  • tworzenie rond
  • zwężanie jezdni
  • instalacja słupków, czy progów zwalniających
Sama polityka opiera się na trzech filarach: infrastrukturze, zarządzaniu i edukacji. Dobrym przykładem w praktyce jest ulica Piramowicza we Wrzeszczu, na której odwrócono ruch samochodowy. Kierowcy, którzy chcieli ominąć korek na alei Hallera, notorycznie powodowali wypadki z udziałem rowerzystów jadących wzdłuż alei Zwycięstwa. Po wprowadzonych zmianach nie dochodzi już do wypadków w tym miejscu.

- Jak pokazują ostatnie badania Bloomberg American Health Initiative, wąskie pasy ruchu są najlepszą formą uspokojenia ruchu, a więc tak naprawdę ratują życie – mówi wiceprezydent Piotr Kryszewski.

reklama

mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Są też przeciwnicy miejskiej polityki tworzenia na przykład przejść sugerowanych w strefach TEMPO 30. Choć sukcesywnie, to nadal wielu kierowców przekracza w nich notorycznie prędkość oraz powoduje niebezpieczne sytuacje. Mimo tego w wielu miejscach miasta likwiduje się klasyczne przejścia dla pieszych właśnie na rzecz sugerowanych. Różnica jest duża, bo na tym drugi pieszy nie ma pierwszeństwa. Takie rozwiązanie zastosowano między innymi na oddanej do użytku w tym roku ulicy Piotrkowskiej.

[news:1334702]

Są efekty ograniczeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Już ponad dwa lata obowiązuje ograniczenie prędkości na alejach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Choć nadal wiele osób przekracza dopuszczalne 50 km/h, to liczba wypadków spada, tak jak zresztą średnia prędkość rozwijana przez kierowców (spadek 17%). 

reklama

mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Urzędnicy podkreślają, że ograniczenie prędkości nie wpłynęło w żaden sposób na przepustowość, choć wiele osób twierdzi, że system Tristar nadal nie został do niego dostosowany. W ten sposób osoby jadące przepisowo mają napotykać "czerwoną falę". 

Tak prezentują się statystyki zdarzeń na alejach Zwycięstwa i Grunwaldzkiej (urzędnicy porównują 2019 r. zamiast 2020 r. z uwagi na pandemię).

Grunwaldzka 

  • 2019: 750 zdarzeń drogowych
  • 2022: 536 zdarzeń drogowych
Zwycięstwa 

  • 2019: 152 zdarzeń drogowych
  • 2022: 100 zdarzeń drogowych
[news:1464605]

Wyższe mandaty robią swoje

Nie ma co ukrywać, że ostra podwyżka mandatów zrobiła swoje w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Szczególnie tuż po wprowadzonych zmianach wiele osób w obawie przed konsekwencjami ściągnęło nogę z gazu. Niewątpliwie wpływ na mniejszą ilość wypadków mają również inwestycje w np. przejścia naziemne, które są fizyczną barierą dla kierowców.

- Miasto konsekwentnie realizuje także program przejść naziemnych przez wielkie arterie. Początkowo budziło to pewne emocje. Myślę, że teraz już widzimy, jak to poprawiło dostępność przestrzeni miejskiej dla innych użytkowników ruchu – mówi Anna Golędzinowska, radna klubu Koalicji Obywatelskiej.

W zeszłym roku oddano takie przejścia przy Bramie Wyżynnej oraz GUM-edzie. W planach jest budowa tego przy Dworcu Głównym.

[news:1494127]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama