Klasyczna, dobrze znana mieszkańcom zatoka autobusowa to poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie dokładnie odwrotne. W miejscu przystanku poszerza się chodnik dla pieszych, a zawęża jezdnię.
Rozwiązanie antyzatoki jest trochę podobne do przystanków wiedeńskich znanych m.in. z linii tramwajowej na Stogi. Jednak w przypadku wiedeńskich jest to miejsce podniesienie jezdni do wysokości chodnika i dopuszczony jest po tej powierzchni ruch samochodów. W przypadku antyzatoki jest to szerszy chodnik, bez możliwości poruszania się innych pojazdów.
Schemat jednostonnej antyzatoki
Nowy przystanek z nowym rozwiązaniem
Nowe rozwiązanie zostanie po raz pierwszy zastosowane w Gdańsku na nowo budowanym przystanku we Wrzeszczu. Na ulicy Kochanowskiego, na wysokości posesji Wrzeszczańska 13, oba pasy ruchu zostaną zawężone w taki sposób, że na środku jezdni w miejscu przystanku powstanie jeden pas. Obowiązywać będzie na nim ruch dwukierunkowy.
- Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy. A to oznacza podniesienie poziomu bezpieczeństwa – przekonuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Budowa w tym miejscu przystanku przystankowego z antyzatoką ma pomóc wyegzekwować na kierowcach przestrzeganie obowiązującego ograniczenia prędkości do 30 km/h. Jak wykazały przeprowadzone przez GZDiZ analizy ruchu, kierowcy na ulicy Kochanowskiego jeżdżą obecnie ze średnią prędkością powyżej 50 km/h.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.