reklama

Wraki zalegają w miejskiej przestrzeni. Wiemy, ile z nich zniknęło

Opublikowano:
Autor:

Wraki zalegają w miejskiej przestrzeni. Wiemy, ile z nich zniknęło - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Drogi Porzucone wraki bywają sporym problemem dla mieszkańców i właścicieli terenów, szczególnie parkingowych. W ubiegłym roku z ulic Gdańska zniknęło ponad 250 wraków samochodów. Część z nich trafiła do rozbiórki, a dochód z niej zasilił budżet miasta.
reklama

Porzucone auta są zmorą każdego miasta i jego mieszkańców. Wpływają one negatywnie na walory estetyczne oraz często zajmują miejsca parkingowe lub utrudniają poruszanie się po drodze czy chodniku. Usunięcie pojazdów nie jest jednak tak łatwe, jak może się wydawać. Aby samochód został uznany za wrak, jego stan musi jednoznacznie wskazywać, że nie nadaje się on do użytku, np. musi mieć przebite opony, powybijane szyby, wybrakowane oświetlenie, zniszczoną karoserię lub nie posiadać tablic rejestracyjnych. Wszystkie przypadki porzuconych pojazdów są jednak rozpatrywane indywidualnie. Zdarza się, że strażnicy miejscy dostają zgłoszenia dotyczące pojazdów, które nie mogą zostać odholowane. 

-Zdarza się, że do Straży Miejskiej w Gdańsku wpływają zgłoszenia dotyczące pojazdów nieużytkowanych, które jak się później okazuje nie spełniają warunków usunięcia jako wrak. To samochody, które nie są używane przez dłuższy czas lub są jedynie zabrudzone. Ich właściciele na przykład wyjechali lub trafili do szpitala. Z tego powodu nie można usunąć auta-mówi Robert Kacprzak, Starszy Inspektor do spraw komunikacji społecznej Straży Miejskiej w Gdańsku.  

W ubiegłym roku z gdańskich ulic zniknęło łącznie 367 wraków, z czego 99 usunęli strażnicy miejscy, a pozostałe 268 zostało usuniętych przez właścicieli po interwencji mundurowych. Strażnicy miejscy, zanim odholują pojazd, który kwalifikuje się jako wrak, próbują skontaktować się z właścicielem.

-Właściciel pojazdu ma określony czas na zajęcie się problemem. Jeśli nie wywiąże się z obowiązku lub gdy nie da się ustalić właściciela, strażnicy mogą zlecić odwiezienie wraka na parking administracyjny. Tam czeka na swojego właściciela - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego UM w Gdańsku.

Koszty wiążące się z usunięciem pojazdu oraz przetrzymywaniem go na parkingu administracyjnym ponoszą właściciele, jeżeli się po niego zgłoszą lub zostaną ustaleni. Do odebrania pojazdu z parkingu potrzebny jest dowód rejestracyjny lub pokwitowanie, potwierdzające jego zatrzymanie. 

Jeżeli właściciel nie zgłosi się po odbiór pojazdu, w okresie 6 miesięcy od jego odholowania, pojazd automatycznie przechodzi na rzecz gminy. Samochody te są przekazywane do stacji demontażu, z którego dochód w całości wpływa do budżetu miast. W 2022 roku do demontażu przekazano 119 aut, a przychód z ich likwidacji wyniósł 116 305,85 zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama