reklama

Prędkości tramwajów 2022 - raport Pulsu Gdańska

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Prędkości tramwajów 2022 - raport Pulsu Gdańska - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

TransportJuż po raz drugi sprawdziliśmy, z jakimi przeciętnymi prędkościami poruszają się tramwaje w naszym kraju. Poddaliśmy analizie wszystkie istniejące systemy tramwajowe w kraju. Toruń, Częstochowa oraz Gorzów Wielkopolski w rankingu znalazły się po raz pierwszy. W zestawieniu za rok 2021 miasta te zostały wykluczone z uwagi na trwający wówczas szeroki zakres prac modernizacyjnych i radykalnie zmniejszoną skalę funkcjonowania tych sieci tramwajowych.
reklama

W tegorocznym zestawieniu uwzględnionych zostało 176 linii tramwajowych. Ranking nie obejmuje linii nocnych, weekendowych oraz turystycznych.

W niniejszym raporcie prezentujemy prędkość teoretyczną, zakładaną przez organizatorów transportu zbiorowego w rozkładzie jazdy.

Dane o długościach linii tramwajowych zostały pozyskane od organizatorów transportu w każdym z miast. Czasy przejazdu zostały zaczerpnięte z ogólnodostępnych rozkładów jazdy ważnych w ostatnim tygodniu kwietnia 2022r.

W raporcie prezentujemy trzy rodzaje prędkości komunikacyjnych:

- Szczytową – dotyczy kursów realizowanych w szczycie komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 15.00)
Pozaszczytową - dotyczy kursów realizowanych poza szczytem komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 21.00)
Ogółem – średnia z dwóch powyższych prędkości

reklama

Zestawienia ogólnopolskie prędkości tramwajów

Prędkość tramwajów ogółem 

Zmiany na podium wynikają przede wszystkim z prac remontowych prowadzonych na sieciach tramwajowych poszczególnych miast.

Mocny spadek Poznania wynika z szerokiego frontu robót w centrum miasta, na Wildzie, a także pogarszającego się stanu technicznego trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, który w tym roku ma zostać wyremontowany. Duży zakres prac w centrum i skierowanie wielu linii na trasy objazdowe skutkowało kumulacją tramwajów na czynnych odcinkach sieci, co wpłynęło na wydłużenie czasów jazdy między przystankami.

Prace torowe negatywnie wpłynęły też na wyniki w Bydgoszczy, Szczecinie, GOPie i we Wrocławiu. Należy podkreślić wpływ remontów na wynik Grudziądza. Szeroki zakres prac spowodował zawieszenie jedynej stałej linii nr 2 i zastąpienie jej linią zastępczą nr 1 o innym przebiegu.

reklama

Pozycja Miasto Prędkość Zmiana r/r
1 Olsztyn 20,24 2,12%
2 Bydgoszcz 20,06 -1,92%
3 Gorzów Wlkp. 20,01  
4 Szczecin 19,97 -1,39%
5 Toruń 19,92  
6 Poznań 19,85 -4,54%
7 Częstochowa 19,79  
8 Warszawa 19,33 2,18%
9 Kraków 19,21 2,19%
10 GOP 17,86 -4,04%
11 Grudziądz 17,72 -5,85%
12 Gdańsk 17,48 2,10%
13 Łódź 16,86 7,84%
14 Wrocław 16,65 -6,36%
15 Elbląg 16,50 -2,66%
 

reklama

Prędkość szczytowa tramwajów

W tegorocznej edycji raportu na pierwszych pozycjach znalazły się małe sieci tramwajowe w mniejszych miastach wojewódzkich. Prowadzenie objęła najmłodsza w Polsce, olsztyńska sieć tramwajowa, która już na etapie projektowania miała przewidziane rozwiązania priorytetyzujące ruch tramwajowy.

Duże sieci tramwajowe spadły w rankingu głównie za sprawą prowadzonych na szeroką skalę prac remontowych. Kumulacja tramwajów na trasach objazdowych skutkowała w godzinach szczytu wydłużonymi czasami przejazdów między przystankami i spadkiem prędkości komunikacyjnej. Największy spadek prędkości zanotowano we Wrocławiu, gdzie podczas przygotowywania raportu nie funkcjonowała trasa na znacznie oddaloną od centrum Leśnicę, na której tramwaje osiągały wyższą niż w centrum prędkość komunikacyjną. Prace remontowe i zmiany tras w centrum także wpłynęły negatywnie na prędkość wrocławskich tramwajów.

reklama

Przyspieszenie odnotowano w Łodzi, gdzie oddano do użytku zmodernizowaną podmiejską trasę do Zgierza, a z drugiej strony postępowały roboty torowe na najgorzej utrzymanych odcinkach.

Pozycja Miasto Prędkość
1 Olsztyn 20,24
2 Gorzów Wlkp. 20,01
3 Toruń 19,92
4 Bydgoszcz 19,90
5 Częstochowa 19,79
6 Poznań 19,38
7 Kraków 19,13
8 Szczecin 19,02
9 Warszawa 18,86
10 GOP 17,78
11 Grudziądz 17,72
12 Gdańsk 17,49
13 Łódź 16,55
14 Elbląg 16,33
15 Wrocław 15,87
 

Prędkość pozaszczytowa tramwajów

Poza godzinami szczytu znacząco wzrastają prędkości komunikacyjne w miastach stosujących zróżnicowane rozkłady jazdy w zależności od pory dnia. Na prowadzenie wysuwają się również sieci, które posiadają torowiska w jezdni.

Duże różnice w prędkościach komunikacyjnych względem godziny szczytu widoczne są m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi. Szczecin i Poznań wyprzedzają mniejsze sieci, na których stosuje się jednakowe czasy przejazdu przez całą dobę.

Na koniec rankingu spadają sieci, na których czasy jazdy w szczycie i poza szczytem są stałe, w tym w Gdańsku i Elblągu.

Pozycja Miasto Prędkość
1 Szczecin 21,39
2 Poznań 20,34
3 Bydgoszcz 20,27
4 Olsztyn 20,24
5 Gorzów Wlkp. 20,01
6 Toruń 19,92
7 Warszawa 19,90
8 Częstochowa 19,79
9 Kraków 19,30
10 GOP 17,94
11 Grudziądz 17,72
12 Wrocław 17,51
13 Łódź 17,45
14 Gdańsk 17,37
15 Elbląg 16,70
 

Tramwaje w Bydgoszczy

Obecnie bydgoska sieć liczy ponad 41 km długości, z czego około 80% torowisk jest wydzielonych z jezdni. Na trasie na Fordon zastosowano priorytetyzację ruchu tramwajowego na skrzyżowaniach, co pozwala rozwijać pojazdom wysokie prędkości komunikacyjne.

Z powodu remontu torów w ciągu ulicy Perłowej w Bydgoszczy funkcjonuje obecnie 10 z 11 całotygodniowych linii tramwajowych. Za wyjątkiem linii 5 i 7, kursujących w wąskich szczytach komunikacyjnych co 10 minut, wszystkie linie przez cały dzień kursują z niską jak na tramwaj częstotliwością co 20 minut. W weekendy częstotliwość na wszystkich liniach jest jeszcze niższa i wynosi zaledwie 30 minut, co jest niespotykane w innych miastach podobnej wielkości. Bydgoszcz stosuje zróżnicowane czasy przejazdu w szczycie i poza szczytem komunikacyjnym.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 20,1 km/h 20,4 km/h
Pozycja 2 2
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 5 23,5 km/h 4/176
Najwolniejsza 8 16,1 km/h 148/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 5 24,9 km/h 6/150
Najwolniejsza 4 16,3 km/h 138/150
 

Tramwaje w Częstochowie

Częstochowska sieć tramwajowa jest, po sieci olsztyńskiej, drugą najmłodszą w Polsce. Linia łącząca centrum z częstochowską hutą powstała w 1959 roku. W 1984 roku tramwaje dotarły do dzisiejszej pętli Fieldorfa-Nila. W 2012 roku otwarto najnowszy jak dotąd odcinek sieci do pętli Stadion Raków. W ostatnich latach wykonano generalny remont większości sieci, z wyjątkiem nowego odcinka do Stadionu Raków i odcinka do pętli Kucelin Szpital. Prace modernizacyjne zakończono w drugiej połowie 2021 roku.
Od 2012 roku w mieście funkcjonowały trzy linie tramwajowe.

Obecnie funkcjonują tylko dwie linie o numerach 2 i 3. Linia nr 1 została zawieszona z powodu złego stanu torów w kierunku pętli Kucelin – Szpital oraz niskiej frekwencji na tym odcinku. Tramwaje każdej z istniejących linii kursują co 12 minut w dni robocze i co 20 w weekendy, co na wspólnym odcinku daje sumaryczną częstotliwość odpowiednio co 6 i 10 minut. Częstochowskie linie są obsługiwane przez tramwaje 105Na oraz Pesa Twist.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 19,8 km/h brak w rankingu
Pozycja 7 brak w rankingu
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 3 20,0 km/h 31/176
Najwolniejsza 2 19,5 km/h 43/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 3 20,0 km/h 34/150
Najwolniejsza 2 19,5 km/h 51/150
 

Tramwaje w Elblągu

Na sporej części sieci ruch tramwajów odbywa się dwukierunkowo po jednym torze. Pierwsze i ostatnie jak dotąd całkowicie niskopodłogowe tramwaje wprowadzono do ruchu w 2006 roku. Od tego momentu kupowano tramwaje używane, które modernizowano wstawiając przy okazji niskopodłogową wstawkę. W ostatnich latach zakupiono kilka fabrycznie nowych, jednoczłonowych, lecz jedynie częściowo niskopodłogowych pojazdów.

Mimo tych inwestycji, elbląskie tramwaje przechodzą regres. Od lat maleje częstotliwość ich kursowania. Do 2002 roku kursy na liniach 1-3 odbywały się co 15 minut. Później częstotliwość obniżono do 20, a następnie do 24 minut, z wyjątkiem kursującej co 12 minut linii nr 4. Obecnie w mieście funkcjonuje 5 linii tramwajowych, w tym 4 całotygodniowe i jedna funkcjonująca od poniedziałku do piątku. Od 2020 roku żadna linia nie ma cyklicznego rozkładu jazdy. Odstępy między kursami są bardzo nieregularne i wahają się od 20 do blisko 50 minut w środku dnia roboczego.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 16,5 km/h 16,9 km/h
Pozycja 15 11
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 16,4 km/h 141/176
Najwolniejsza 1 16,2 km/h 147/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 16,7 km/h 132/150
Najwolniejsza 3 16,6 km/h 135/150
 

Tramwaje w Gdańsku

Obecnie gdańska sieć liczy ponad 55 kilometrów. Około 85% torowisk jest wydzielonych z jezdni. Tylko jeden odcinek sieci, pomiędzy Węzłem Groddecka a przystankiem Chałubińskiego na Chełmie, posiada cechy szybkiego tramwaju. Cała sieć charakteryzuje się stosunkowo dużym zagęszczeniem przystanków.

Od marca 2020 roku sieć obsługiwana jest przez 10 linii tramwajowych, w tym 8 linii całotygodniowych, 1 linię kursującą od poniedziałku do piątku oraz jedną linię funkcjonującą tylko w godzinach szczytu od poniedziałku do piątku. W sezonie letnim sieć tramwajowa w Gdańsku ma duże znaczenie w dowozie mieszkańców i turystów do plaż. W wakacje uruchamiane są linie nr 63 z Łostowic do Brzeźna Plaży oraz 68 z Łostowic do pętli Stogi Plaża. Na większości linii kursy wykonywane są z częstotliwością co 10 minut, a poza szczytem i w soboty co 20 minut. Wszystkie kursy na poszczególnych liniach mają takie same czasy przejazdu, niezależnie od pory dnia i natężenia ruchu tramwajowego.

W połowie 2021 roku powołano zespół mający na celu przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. Jego prace opierają się przede wszystkim na opracowywaniu i wdrażaniu nowych programów sygnalizacji świetlnej z priorytetyzacją ruchu tramwajowego. W ciągu niespełna roku zmiany wdrożono na 6 skrzyżowaniach w dzielnicy Piecki-Migowo, na trasie linii 10 i 12. W momencie powstawania raportu priorytet był wdrożony na 2 skrzyżowaniach.

Ranking 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 17,5 km/h 17,1 km/h
Pozycja 12 10
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 7 18,8 km/h 56/176
Najwolniejsza 4 16,5 km/h 137/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 9 18,5 km/h 79/150
Najwolniejsza 2 16,9 km/h 129/150
 

Tramwaje w GOP (Górnośląski Okręg Przemysłowy)

Sieć tramwajowa Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego jest zdecydowanie największym systemem tramwajowym w Polsce, mimo zamknięcia licznych tras w ostatnich dziesięcioleciach. System łączy ze sobą wiele miast aglomeracji górnośląskiej: Katowice, Sosnowiec, Będzin, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Siemianowice Śląskie, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Bytom i Zabrze.

W ostatnich lat część tras przeszła kompleksową modernizację. Proces odnowy torów tramwajowych trwa do dziś. Sieć liczącą ponad 170 kilometrów obsługuje dziś 26 linii tramwajowych. Linia nr 38 jest najkrótszą linią tramwajową w Polsce. Obsługuje ona liczący nieco ponad 1 kilometr jednotorowy odcinek w ciągu ulicy Piekarskiej w Bytomiu.

Sieć tramwajowa GOPu jest specyficzna, nieporównywalna z żadną inną w Polsce. Tramwaje zaspokajają nie tylko potrzeby transportowe wewnątrz miast, ale także pomiędzy poszczególnymi miastami konurbacji. Z uwagi na znaczne zróżnicowanie sieci, zróżnicowana jest również częstotliwość kursowania poszczególnych linii. Część z nich kursuje co 15 minut w godzinach szczytu, inne kursują tylko co 30 lub co 60 minut. Istnieją także linie wykonujące zaledwie kilka kursów dziennie, nieujęte w niniejszej analizie. Organizator transportu ZTM GOP stosuje na sieci jednakowe czasy przejazdu we wszystkich porach dnia.

Z powodu szerokiego zakresu robót torowych na sieci GOP, układ i liczba linii tramwajwych uległy znaczącym zmianom. 

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 17,8 km/h 18,6 km/h
Pozycja 10 8
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 35 21,1 km/h 20/176
Najwolniejsza 38 12,5 km/h 176/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 35 21,1 km/h 19/150
Najwolniejsza 3 14,9 km/h 149/150
 

Tramwaje w Gorzowie Wielkopolskim

Gorzów był jednym z ostatnich miast, w których pojawiły się tramwaje niskopodłogowe. Pierwsze Pesy Twist rozpoczęły kursowanie dopiero w 2020 roku. Jednocześnie Gorzów był pierwszym miastem, który wycofał z ruchu tramwaje 105Na.

Od 2017 roku trwa wielki remont gorzowskiej tramwajowej. Do 2020 roku tramwaje w ogóle nie kursowały. Linia nr 1 wznowiła funkcjonowanie 2 lipca 2020 roku na trasie Wieprzyce – Dowgielewiczowej. Remont sieci jednak nadal trwa, dlatego linie 2 i 3 do osiedla Piaski pozostają zawieszone. Przywrócenie ich funkcjonowania planowane jest w sierpniu 2022 roku. Tramwaje jedynej funkcjonującej linii kursują obecnie z częstotliwością co 15 minut w dni robocze i co 20 minut w weekendy i święta.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 20,0 km/h  brak w rankingu
Pozycja 3 brak w rankingu
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 1 20,0 km/h 32/176
Najwolniejsza 1 20,0 km/h 32/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 1 20,0 km/h 36/150
Najwolniejsza 1 20,0 km/h 36/150
 

Tramwaje w Grudziądzu

Liczący blisko 100 tysięcy mieszkańców Grudziądz jest najmniejszym w Polsce miastem posiadającym transport tramwajowy. W podstawowym układzie na grudziądzkiej sieci funkcjonuje tylko linia nr 2, łącząca Tarpno z osiedlem Rządz. Z powodu modernizacji torów w ulicy Chłemińskiej oraz w kierunku Rządza, w 2022 roku funkcjonuje tylko zastępcza linia nr 1 z Tarpna do dworca kolejowego. Trasa linii nr 1 liczy niespełna 4 kilometry, podczas gdy cała grudziądzka sieć ma około 9 kilometrów.

Linia nr 1 funkcjonuje co 10 minut w dni robocze, co 15 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele i święta. 

Do niedawna Grudziądz był jedynym miastem bez tramwajów niskopodłogowych. Kilka tygodni temu do miasta przyjechał pierwszy z czterech częściowo niskopodłogowych tramwajów Moderus Beta. 

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 17,7 km/h 18,8 km/h
Pozycja 11 6
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 1 17,7 km/h 93/176
Najwolniejsza 1 17,7 km/h 93/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 1 17,7 km/h 100/150
Najwolniejsza 1 17,7 km/h 100/150
 

Tramwaje w Krakowie

Sieć Krakowa liczy dziś niecałe 100 kilometrów i jest cały czas rozbudowywana. Jednymi z najnowszych, zakończonych w ubiegłych latach inwestycji są: budowa tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju między Rondem Mogilskim a Politechniką Krakowską, budowa estakady nad torami kolejowymi na Płaszowie oraz budowa trasy na Czerwone Maki. W budowie znajduje się trasa na Górkę Narodową, z Kurdwanowa na Łagiewniki oraz budowa linii przez ul. Meissnera do Mistrzejowic. Z uwagi na znaczne potoki pasażerskie, na niektórych liniach kursuje dłuższy niż w innych miastach tabor, czyli liczące blisko 43 metry tramwaje Pesa 2014N Krakowiak.

Dla linii nr 50 zaprogramowany jest system priorytetyzacji ruchu tramwajów na skrzyżowaniach, co pozwala na podniesienie średnich prędkości komunikacyjnych. Na krakowskiej sieci tramwajowej funkcjonują przystanki na żądanie. Na części linii zastosowano zróżnicowane czasy przejazdu w zależności od pory dnia.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 19,2 km/h 18,7 km/h
Pozycja 9 7
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 50 23,3 km/h 6/176
Najwolniejsza 2 14,6 km/h 170/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 50 23,3 km/h 12/150
Najwolniejsza 2 15,0 km/h 148/150
 

Tramwaje w Łodzi

Obecnie łódzka sieć tramwajowa jest jedyną w Polsce, która przeżywa dziś znaczący regres. Po niemal całkowitej likwidacji sieci podmiejskiej, postępuje degradacja sieci torowisk w mieście. W ciągu niecałych pięciu lat z powodu skrajnie wyeksploatowanych torowisk zamknięto wiele kilometrów tras w różnych częściach miasta. Zdaniem miejscowego magistratu zamknięte trasy mają zostać w przyszłości wyremontowane. Częste zawieszania ruchu na kolejnych odcinkach powoduje liczne zmiany tras tramwajowych i czyni ofertę niestabilną w oczach pasażerów. W ciągu minionego roku udało się przywrócić ruch na podmiejskiej trasie do Zgierza, która przeszła generalny remont. Reaktywowany odcinek obsługuje linia nr 6. Podmiejski charakter zmodernizowanej trasy uczynił linię 6 najszybszą w łódzkim systemie tramwajowym. Ma to swoje odzwierciedlenie w średniej prędkości komunikacyjnej dla całej sieci, która uległa podwyższeniu względem roku 2021. Prace torowe trwają również w kilku częściach miasta.

W kwietniu 2022 roku w Łodzi funkcjonowało 19 linii tramwajowych. Kursy są wykonywane na większości z nich co 15 minut przez większość dnia w dni robocze, co 15 lub 20 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele. Ponieważ znaczna część torowisk, szczególnie w centrum, poprowadzona jest w jezdni, w rozkładach jazdy stosuje się zróżnicowane czasy przejazdów między przystankami w zależności od pory dnia. Zły stan wielu odcinków torów, torowiska w jezdni oraz gęsta sieć skrzyżowań w centrum miasta wpływają negatywnie na osiągane prędkości komunikacyjne.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 16,9 km/h 15,6 km/h
Pozycja 13 12
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 10B 19,6 km/h 41/176
Najwolniejsza 3A 13,8 km/h 173/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 6 20,2 km/h 30/150
Najwolniejsza 3B 14,7 km/h 150/150
 

Tramwaje w Olsztynie

Jest to najnowsza sieć tramwajowa w Polsce i jednocześnie jedyna, na której nie ma ani jednej klasycznej pętli oraz jedyna, na której zastosowano dwukierunkowe perony wyspowe. Sieć obsługuje m.in. 15 dwustronnych i dwukierunkowych tramwajów Solaris Tramino. Ponadto niedawno zakończono dostawę 12 tramwajów o podobnych cechach, wyprodukowanych przez Turecką firmę Dulmarzar. Zostały one zakupione w celu wzmocnienia istniejących tras oraz obsługi planowanej trasy na Pieczewo, której budowa rozpoczęła się w ostatnich miesiącach.

Na najnowszej polskiej sieci tramwajowej funkcjonują 2 linie tramwajowe: 1 i 2, które funkcjonują co 15 minut w dni robocze (ze wzmocnieniami w godzinach szczytu). W soboty do wczesnego popołudnia ich częstotliwość wynosi co 15 minut, a później co 20 minut. W niedzielę na obu liniach kursy są wykonywane co 20 minut. Do niedawna funkcjonowała linia nr 3, łącząca dworzec z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, która funkcjonowała głównie podczas trwania zajęć na uczelni. Przed pandemią kursy były wykonywane co 30 minut.

Aktualnie, od początku 2022 roku, linia ta jest zastąpiona zastępczą linią autobusową Z-3, bez perspektyw na przywrócenie kursów tramwajów co najmniej do rozpoczęcia roku akademickiego 2022/2023. Na olsztyńskiej sieci tramwajowej zastosowano priorytet na skrzyżowaniach.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 20,2 km/h 19,8 km/h
Pozycja 1 4
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 20,3 km/h 27/176
Najwolniejsza 1 20,1 km/h 30/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 20,3 km/h 26/150
Najwolniejsza 1 20,1 km/h 32/150
 

Tramwaje w Poznaniu

Poznańska sieć rozrasta się systematycznie aż do dnia dzisiejszego. W 1997 roku zbudowano pierwszą w Polsce trasę szybkiego tramwaju do Osiedla Sobieskiego. Poprowadzona na estakadzie oraz w wykopie trasa, pozbawiona jest kolizji z drogami kołowymi. Przystanki zbudowane są na podobieństwo stacji metra i zlokalizowane w dużych odległościach od siebie. Tramwaje rozwijały pierwotnie na tej trasie prędkość 70 km/h. Z uwagi na pogarszający się stan torowiska, obecnie maksymalna prędkość na PST wynosi 60 km/h.

W 2022 roku rozpocznie się remont tej trasy, który pozwoli na przywrócenie pierwotnych parametrów eksploatacyjnych. W XXI wieku wydłużono trasę PST do Dworca Zachodniego, wybudowano trasę na Franowo wraz z największą w Polsce zajezdnią, a także zbudowano trasę do osiedla przy ul. Unii Lubelskiej oraz do krańcówki „Błażeja” na Naramowicach. Duża część torowisk w centrum znajduje się w jezdni. Poza tym obszarem dominują torowiska wydzielone z ruchu kołowego.

W 2022 roku, z powodu szerokiego frontu robót torowych m.in. w centrum i na Wildzie, część linii kursuje na trasach zmienionych. Tymczasowe zmiany odbiły się negatywnie na średnich prędkościach komunikacyjnych wybranych linii. 

W Poznaniu funkcjonuje dziś 17 linii tramwajowych dziennych i dwie nocne. Jedna linia dzienna pozostaje tymczasowo zawieszona. ZTM Poznań stosuje zróżnicowane czasy przejazdów w zależności od pory dnia.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 19,8 km/h 20,7 km/h
Pozycja 6 1
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 14 25,8 km/h 2/176
Najwolniejsza 9 15,0 km/h 165/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 14 26,9 km/h 2/150
Najwolniejsza 9 15,8 km/h 142/150
 

Tramwaje w Szczecinie

W ostatnich latach stan sieci poprawia się dzięki remontom istniejących tras oraz budowie nowych. Wiele mocno wyeksploatowanych odcinków jednak nadal czeka na modernizację. Najważniejszym osiągnięciem ostatnich lat była budowa czterokilometrowej trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od Basen Górniczy do pętli Turkusowa. W ciągu ostatniego roku otwarto nową trasę z Lasu Arkońskiego do Osiedla Zawadzkiego. Dzięki zastosowanym priorytetom dla pojazdów szynowych na skrzyżowaniach oraz zastosowaniu przystanków na żądanie, tramwaje osiągają na wybranych odcinkach atrakcyjne czasu przejazdu. 

Dziś na szczecińskiej sieci tramwajowej funkcjonuje 11 linii tramwajowych. Jedna linia, oznaczona numerem 4, pozostaje zawieszona z powodu remontów torowisk. Trzy linie obsługują trasę szybkiego tramwaju do pętli Turkusowa. Co ważne, w 2022 roku na szczecińskiej sieci tramwajowej prowadzone są szeroko zakrojone prace remontowe, które znacząco odbijają się na funkcjonowaniu transportu tramwajowego. Tylko 3 linie funkcjonują na swoich stałych trasach. Pozostałe 8 linii ma trasy czasowo zmienione. Z powodu znaczących zmian część linii uległa wydłużeniu, część skróceniu, a niektóre zmieniły swój charakter z codziennych na szczytowe. 

Podstawowa częstotliwość na większości linii w dni robocze wynosi 12 minut. W soboty kursy na większości linii także wykonywane są co 12 minut przez większość dnia, zaś w niedziele i święta tramwaje na poszczególnych liniach kursują zazwyczaj co 20 minut lub co 24 minuty. Na trasach niektórych linii znajdują się przystanki na żądanie.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 20,0 km/h 20,2 km/h
Pozycja 4 3
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 8 22,9 km/h 9/176
Najwolniejsza 11 15,7 km/h 155/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 8 25,2 km/h 4/150
Najwolniejsza 11 16,9 km/h 127/150
 

Tramwaje w Toruniu

W minionych latach prowadzono liczne prace remontowe toruńskiej sieci tramwajowej. Co więcej, obecnie trwa jej rozbudowa. W budowie znajduje się trasa do położonego z dala od centrum osiedla Jar. 

Po Toruniu kursują zarówno tramwaje wysokopodłogowe typu 805Na, jak i niskopodłogowe Pesy Swing w wersji jedno- i dwukierunkowej. Problemem sieci jest mała zajezdnia z 1899, która nie mieści całego taboru. Część tramwajów nocuje na pętlach. 

W Toruniu funkcjonują dziś cztery linie tramwajowe o numerach 1, 2, 4 i 5. Na każdej z nich tramwaje kursują co 20 minut w szczycie i co 30 minut poza szczytem. W weekendy kursy wykonywane są co 30 minut. Częstotliwości kursów na wszystkich liniach są niskie jak na standardy miejskiego transportu szynowego. Od 1 maja 2022 roku zrezygnowano z nocnych linii tramwajowych, które zastąpiono liniami autobusowymi.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 19,9 km/h  brak w rankingu
Pozycja 5 brak w rankingu
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 5 21,1 km/h 18/176
Najwolniejsza 4 18,5 km/h 69/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 5 21,1 km/h 18/150
Najwolniejsza 4 18,5 km/h 80/150
 

Tramwaje w Warszawie 

W ostatnich latach warszawską sieć mocno rozbudowywano. Powstała m.in. trasa na Nowodwory. W ubiegłym roku otwarto nowy odcinek sieci z Nowodworów na Winnicę. Aktualnie trwa m.in. budowa torów w ciągu ulicy Kasprzaka. Pod koniec ubiegłego roku podpisano umowę na budowę nowej zajezdni na Annopolu. W planach jest budowa trasy do Wilanowa. 

W Warszawie funkcjonuje dziś 26 linii tramwajowych. Częstotliwości kursowania są zróżnicowane. Na linii nr 2 w godzinach szczytu kursy wykonywane są nawet co 2-3 minuty. Na pozostałych liniach częstotliwość w szczycie wynosi 4-5, 7-8 minut lub co 10 minut. Poza szczytem i w weekendy kursy na liniach są najczęściej wykonywane co 12-15 minut. Część linii kursuje ze zwiększoną częstotliwością co 7-8 minut także w weekendy.

W niektórych rejonach sieci tramwajowej występują przystanki na żądanie. Od kilku lat Warszawa wprowadza na wybranych odcinkach sieci priorytety dla pojazdów szynowych na skrzyżowaniach.

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 19,3 km/h 18,9 km/h
Pozycja 8 5
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 31,4 km/h 1/176
Najwolniejsza 14 15,9 km/h 153/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 2 31,4 km/h 1/150
Najwolniejsza 31 16,7 km/h 131/150
 

Tramwaje w Wrocławiu

Najnowszą inwestycją było wybudowanie trasy na Gaj, Kozanów i pod Stadion Wrocław. Aktualnie trwa budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór i Popowice. W dalszych planach jest także budowa nowej zajezdni. 

Wrocławska sieć tramwajowa, choć jest rozbudowana, cechuje się znacznym wyeksploatowaniem. Stan torowisk w wielu rejonach miasta jest bardzo zły, przez co często dochodzi do wykolejeń. W ostatnich latach rozpoczęto program modernizacji poszczególnych elementów infrastruktury w celu zwiększenia niezawodności transportu szynowego. W momencie przygotowywania raportu, na wrocławskiej sieci tramwajowej funkcjonowało 20 linii tramwajowych, w tym dwie tymczasowe linie okólne: 70 i 74. Linie 31 i 32 obsługiwane są tramwajami dwukierunkowymi z powodu braku klasycznych pętli na krańcach GAJ oraz Stadion Wrocław. Część stałych linii uległa zawieszeniu z powodu licznych prac remontowych na sieci.

Na większości linii tramwaje kursują co około 12 minut w szczycie i co 15 minut poza szczytem, a w weekendy i w dni robocze po godzinie 20:00 co 20 minut. Gęsta sieć w centrum miasta, przecinająca wiele dużych skrzyżowań, w połączeniu ze złym stanem infrastruktury odbijają się negatywnie na prędkościach komunikacyjnych wrocławskich linii tramwajowych

Ranking (miast) 2022 (15) 2021 (12)
Średnia prędkość 16,6 km/h 17,7 km/h
Pozycja 14 9
 

Tramwaje w szczycie
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 31 17,5 km/h 97/176
Najwolniejsza 23 13,6 km/h 175/176
       
       
Tramwaje poza szczytem
Linia Numer linii Prędkość Pozycja PL
Najszybsza 31 19,3 km/h 56/150
Najwolniejsza 23 15,1 km/h 147/150
 

Raport 2021

Ubiegłoroczny raport jest dostępny tutaj: pulsgdanska.pl/transport/RaportTramwajowy2021

 

Autorzy raportu

Autorami raportu "Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2022" są dziennikarze portalu PulsGdanska.pl: Krzysztof Kalkowski oraz Emil Włuka.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo