Czym różni się masowiec od drobnicowca? Co kryje się pod tajemniczym skrótem ro-ro? Na jakich statkach produkuje się konserwy rybne? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź, odwiedzając nową wystawę czasową „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki”. Można ją obejrzeć, wchodząc do wnętrza innego statku, legendarnego „Sołdka”.
Modele są spore, ponieważ odwzorowują swoje oryginały w skali 1:100. Odwiedzający mogą obejrzeć je z bliska i przyjrzeć się pieczołowicie wykonanym detalom. Wszystkie przedstawiają jednostki wyprodukowane w Stoczni Gdynia S.A. do 2002 roku. Same modele powstały w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni i stanowiły reprezentacje ofertowe dla potencjalnych armatorów.
Wystawa czasowa prezentuje nie tylko statki zbudowane przez gdyńską stocznię, ale także opowiada o historii zakładu.
– Przedsiębiorstwo, powstałe w 1922 r. w sąsiedztwie gdyńskiego portu, początkowo stanowiło zaplecze techniczne dla przypływających do Gdyni statków oraz zajmowało się remontem kutrów rybackich. Pomimo różnych trudności, z jakimi stocznia borykała się w toku swojego rozwoju, do wybuchu II wojny światowej mogła już pochwalić się budową od podstaw pierwszych większych jednostek: motorówki sanitarnej „Samarytanka”, kutra rybackiego „HEL 111” czy trałowca „Jaskółka” – mówi Jakub Adamczak, kierujący Działem Historii Budownictwa Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego.
Kolekcję modeli udało się zakupić pod koniec ubiegłego roku, dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W posiadaniu Narodowego Muzeum Morskiego znalazło się 36 modeli.
- Zbiór obejmuje praktycznie wszystkie ważniejsze typy jednostek, jakie produkowano w Gdyni w latach 1963 – 2002, a więc zbiornikowce przystosowane do transportu m.in. ropy naftowej lub chemikaliów, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie i trawlery-zamrażalnie, samochodowce ro-ro, kontenerowce czy też budowane na początku dwudziestego pierwszego wieku uniwersalne wielozadaniowce – informuje dr Jan Tymiński, specjalista z Działu Historii Budownictwa Okrętowego.
Wystawę można oglądać w ładowni nr 2 w „Sołdka” do końca października 2022 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.