Remont nawierzchni Długiego Targu był wyczekiwany przez mieszkańców i turystów od lat. Chodzenie po krzywej i zużytej nawierzchni jest bardzo niewygodne, szczególnie dla osób o ograniczonej mobilności oraz osób z niektórymi schorzeniami. Dodatkowo dotychczasowa nawierzchnia nie miała żadnych walorów historycznych.
W latach 70. na deptaku pojawiła się zupełnie nowa nawierzchnia z granitowych płyt. Z biegiem lat zaczęły one pękać, stając się często niebezpiecznymi dla pieszych. Zniszczone fragmenty zaczęto zastępować drobną kamienną kostką. Jak mogą zauważyć spacerowicze, dzisiaj na Długim Targu jest więcej zastępczej kostki kamiennej, niż płyt z lat 70.
Spacerowicze mogą zobaczyć już pierwsze metry kwadratowe nowej nawierzchni. Remont trwa etapowo, aby nie utrudniać znacząco ruchu pieszych. Prace powinny zakończyć się w czerwcu 2022 roku. Harmonogram prac przewiduje ewentualną przerwę zimową na wypadek trudnych warunków atmosferycznych.
Stara kostka się przyda?
Na placu budowy można zaobserwować rosnący stos kamiennych kostek, które do tej pory stanowiły nawierzchnię Długiego Targu. W przeciwieństwie do granitowych płyt kostka mogłaby zostać jeszcze wykorzystana w inny sposób. Jak się okazuje, właśnie taki plan ma Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
- Kostka kamienna, która pozyskana zostanie z wymiany nawierzchni środkowych pasów nawierzchni Długiego Targu, zostanie wykorzystana na nawierzchnię pomiędzy latarniami, a fasadami budynków. Wymiana nawierzchni, która obecnie trwa, obejmuje środek do linii latarni - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Materiały często przydają się ponownie
Ponowne wykorzystanie kostki z Długiego Targu nie jest jednostkowym działaniem. Miejska jednostka zaznacza, że stara się efektywnie wykorzystywać stary, ale jeszcze zdatny do użytku materiał odzyskany podczas różnego rodzaju remontów. Zdarzają się także elementy zniszczone w takim stopniu, że nadają się tylko do utylizacji.
- Wszystkie materiały kamienne (bez względu na rodzaj i stan techniczny materiałów) pochodzące z rozbiórek nawierzchni drogowych są składowane w magazynie GZDiZ z przeznaczeniem do dalszego wykorzystania przy remontach ulic na terenie miasta - mówi Magdalena Kiljan.
W przypadku innych materiałów, elementy pochodzące z rozbiórki oceniane są pod kątem możliwego wykorzystania w przyszłości.
- Prefabrykowane materiały rozbiórkowe z betonu takie jak: płytki chodnikowe, kostka betonowa, obrzeża betonowe po zakwalifikowaniu przez służby GZDiZ jako przydatne do dalszego wykorzystania są składowane w magazynie GZDiZ z przeznaczeniem do wykorzystania przy naprawach nawierzchni. Prefabrykowane materiały betonowe zakwalifikowane jako nienadające się do dalszego wykorzystania przy naprawach nawierzchni jezdni i chodników są utylizowane przez wykonawcę - dodaje rzeczniczka GZDiZ.
Prace budowlane związane z pierwszym etapem wymianą kostki na Długim Targu powinny zakończyć się do 20 czerwca przyszłego roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.