Ogłoszony przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej PKM Południe składa się z trzech zadań. Jedno dotyczy samej infrastruktury kolejowej, a dwa towarzyszących inwestycji zadań drogowych.
Co trzeba zaprojektować?
W ramach pierwszego zadania wyłoniona w przetargu firma będzie musiała zaprojektować dwutorową, zelektryfikowaną linię kolejową o długości ponad 7 kilometrów, która włączy się w linię kolejową SKM nr 250 w Gdańsku Śródmieściu. Na trasie należy zaprojektować 6 stacji pasażerskich. Dwie będą się znajdować pod ziemią, dwie w wykopach, a dwie na estakadach.Z uwagi na ukształtowanie terenu i konieczność zapewnienia odpowiedniego profilu linii, który umożliwi pociągom szybkie poruszanie się, trzeba będzie zaprojektować kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych. Będą to zarówno tunele, jak i mosty oraz wiadukty. Projektant będzie musiał też wziąć pod uwagę kolizje z istniejącą infrastrukturą. Chodzi nie tylko o sieci podziemne, ale także to, co znajduje się na powierzchni i nad ziemią.
Dodatkowe inwestycje drogowe
Aby projekt PKM Południe był kompleksowy, konieczne będą też inwestycje w drogi sąsiadujące z planowanym szlakiem kolejowym. W tym celu trzeba zaprojektować bezkolizyjne przekroczenie magistrali kolejowej E-65 (Gdańsk – Tczew – Warszawa) i Traktu św. Wojciecha. Bezkolizyjny ruch zapewni tak zwana ulica Nowa Sandomierska, którą będzie trzeba zaprojektować w ramach drugiego zadania. Przewiduje się, że Nowa Sandomierska będzie zaczynać się przy ulicy Sandomierskiej, po wschodniej stronie istniejącej linii kolejowej nr 9 w kierunku Tczewa. Następnie droga poprowadzi poprzez ulice Nakielską oraz Raduńską i zakończy się wlotem w ulicę Małomiejską. Znaczna jej część ma przebiegać na wiadukcie.Drugie zadanie drogowe dotyczy zaprojektowania II etapu ulicy Nowej Świętokrzyskiej między ulicą Kampinoską a ulicą Świętokrzyską, w rejonie planowanego węzła „Kowale”. Będzie to kontynuacja pierwszego odcinka Nowej Świętokrzyskiej od alei Havla, do ulicy Kampinoskiej, której projekt i budowę gdański samorząd zlecił kilka miesięcy temu.
– Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców -dodaje.
fot. PKM SA.
Trzy lata na projekt
Urzędnicy przewidują, że prace projektowe pochłoną 29 milionów złotych i potrwają 2 lata. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 25 stycznia 2024 roku, choć doświadczenie nakazuje przypuszczać, że termin ten może ulegać przesunięciu. Niemniej prace projektowe mają rozpocząć się w 2024 roku i potrwać do 2027 roku. Jeśli samorządom uda się w międzyczasie zdobyć szybko dofinansowane unijne, budowa linii mogłaby się odbyć w latach 2027-2029. Optymistyczny wariant zakłada zatem, że pociągiem w kierunku kowal pierwsi pasażerowie pojadą za około 6 lat.[news:1499950]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.