reklama

Procedury przetargowe opóźniają ważne inwestycje. Sprawdzamy dlaczego

Opublikowano:
Autor:

Procedury przetargowe opóźniają ważne inwestycje. Sprawdzamy dlaczego - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Inwestycje Przeciąga się rozpoczęcie niektórych ważnych inwestycji w mieście. O przygotowaniu do nich informowaliśmy jeszcze w ubiegłym roku. W kilku przypadkach przeciągające się procedury przetargowe spowodowały wielotygodniowy impas. Sprawdzamy, jakie są przyczyny problemów.
reklama

W listopadzie i na początku grudnia ubiegłego roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła koperty w kilku przetargach na ważne dla mieszkańców inwestycje. Od tego momentu w przypadku części z nich nadal nie doszło do wyboru wykonawcy. Miesiąc na rozstrzygnięcie czekała rozbudowa ul. Słowackiego w okolicy lotniska. Ponad miesiąc oczekuje budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej. Rekordowo, bo ponad dwa miesiące, oczekuje na rozstrzygnięcie przetarg dotyczący nowych tablicach SIP, które pojawią się na przystankach komunikacji miejskiej. 

Procedury przetargowe prowadzone są w różnym tempie. Niektóre inwestycje oczekują na rozstrzygnięcie postępowania relatywnie krótko, poniżej jednego miesiąca. Tak było na przykład w przypadku dużej inwestycji, jaką była Budowa ul. Nowej Bulońskiej. Od otwarcia ofert, które miało miejsce 20 grudnia 2017 roku do wyboru wykonawcy, który nastąpił 9 stycznia 2018 roku, minęły około 3 tygodnie. Mając na uwadze przerwę świąteczno-noworoczną, tempo było naprawdę szybkie. 

Niestety, nie wszystkie inwestycje mają tyle szczęścia. Bardzo długo na rozstrzygnięcie oczekuje przetarg dotyczący nowych tablic SIP. Otwarcie ofert nastąpiło 6 listopada 2020 roku, a rozstrzygnięcia przetargu nie opublikowano do dziś. Choć oferty mieściły się w całościowym kosztorysie inwestycji okazało się, że sytuacja budżetowa jest bardziej skomplikowana.

- W prowadzonym postępowaniu na nowe tablice informacji pasażerskiej współzamawiającym jest Zarząd Transportu Miejskiego. Po otwarciu ofert okazało się, że oferta z najniższą ceną przekracza zabezpieczony budżet w części finansowanej przez ZTM, pomimo, że łączna cena oferty była niższa niż łączna kwota zabezpieczona przez Zamawiającego. DRMG musiało zaczekać na potwierdzenie możliwości zwiększenia budżetu przez ZTM - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. 

Oprócz kwestii finansowych w trakcie weryfikacji ofert pojawiły się dodatkowo kwestie związane z uzupełnianiem dokumentacji przez wykonawców. Takie sytuacje zdarzają się, gdy złożone oferty wymagają dodatkowych wyjaśnień celem prawidłowej ich oceny.

- Zamówienie składa się z dwóch istotnych elementów – dostawy samych tablic informacji pasażerskiej oraz dostawy aplikacji służącej obsłudze tych tablic. Sama aplikacja ma zostać stworzona zgodnie z wytycznymi ZTM załączonymi do SIWZ. Potrzebny był w związku z tym czas na weryfikację tego, że oferta spełnia w tym zakresie wymogi SIWZ. Sama procedura wymagała również dwukrotnego wezwania wykonawcy do złożenia dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału, a także potwierdzenia ich spełnienia przez wykonawcę ze strony drugiego z Zamawiających - dodaje Aneta Niezgoda.

Przyczyn opóźnień może być wiele

Jak zaznacza DRMG, czas poświęcany na ocenę ofert w przetargach często jest nieprzewidywalny ze względu na bardzo zróżnicowane zakresy inwestycji. Czynników, jakie wpływają na prędkość procedur przetargowych jest wiele. Różnice pojawiają się także w przypadku inwestycji realizowanych z funduszy unijnych. 

-  przypadku zbyt wysokich ofert i  niedostatecznej ilości środków zabezpieczonej na realizację inwestycji, konieczne jest zwołanie tzw. komitetu sterującego, w którego skład wchodzą władze Gdańska. Na podstawie decyzji komitetu podejmuje się procedurę unieważnienia przetargu lub procedurę mającą na celu zwiększenie finansowania, które podejmowane jest przez Radę Miasta Gdańska - mówi Aneta Niezgoda.

W tempie prowadzenia procedury przetargowej znaczenie ma konieczność weryfikacji składanych przez wykonawców dokumentów, które wielokrotnie wymagają sprawdzenia przez różne jednostki miejskie lub analizy prawnej. Częstym powodem opóźnień w procedurach są także wspomniane braki w dokumentacji, które wykonawcy muszą uzupełniać, co wymaga dodatkowego czasu. 

Coraz bliżej finałów

Prawdopodobnie, mimo perturbacji, wkrótce dojdzie do wyłonienia wykonawcy inwestycji. Dotyczy do zarówno tablic SIP, jak i pozostałych przedsięwzięć. Część inwestycji zbliża się już do zawarcia umowy. 

- W przyszłym tygodniu, po 18 stycznia, zaplanowany jest wybór oferty w przetargu na montaż tablic SIP i w dalszej kolejności nastąpi zawarcie umowy z wykonawcą. W podobnym terminie planuje się wybrać najkorzystniejszą ofertę na budowę linii tramwajowej Nowa Warszawska. Zawarcie umowy na rozbudowę ul. Słowackiego planuje się w końcówce stycznia - uspokaja Aneta Niezgoda. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama