Jak poinformował PKN Orlen, w Gdańsku powstanie nowy terminal przeładunkowy dla paliw, olejów i biododatków. Ma zostać zbudowana również instalacja do produkcji wysokiej jakości olejów. Obie inwestycje łącznie pochłoną 2 miliardy złotych.
- Przeznaczamy łącznie 2 mld zł na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym projekcie - stwierdził prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Terminal za pół miliarda
Nowy terminal na nadbrzeżu Rafinerii Gdańskiej ma kosztować Orlen ok. 500 milionów złotych. Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego, które będzie obsługiwało statki o długości do 130 m i szerokości do 17,6 m, rurociągi, stalowe estakady, infrastrukturę podziemną oraz pomocniczą, łączącą terminal z gdańską rafinerią. Odciąży on również bocznicę znajdującą się na terenie zakładu, przez którą odbywa się transport między rafinerią, a zewnętrznymi miejscami przeładunku.Nowy terminal ma zacząć funkcjonować w 2025 roku. Umożliwi przeładowywanie komponentów i biokomponentów. Dzięki niemu będzie można przeładować ponad milion ton produktów w ciągu roku. Budową zajmie się konsorcjum spółek: Grupa NDI, Biproraf, BPBM "PROJMORS" oraz Scherzer GmbH.
Nowoczesna instalacja HBO
PKN Orlen poinformował także o nowej instalacji HBO, czyli Hydrokrakingowy Blok Olejowy. Będzie on prawie trzy razy droższy niż sam terminal, bo koszt wyniesie ponad 1,4 miliarda złotych. Instalacja umożliwi produkcję olejów wysokiej jakości. Budowa HBO rozpoczęła się już pod koniec 2021 roku.
- Dzięki instalacji HBO, realizowanej od 2021 r. poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych - informuje spółka.
Projekty zarówno nowego morskiego terminala przeładunkowego, jak i instalacji HBO przygotowali specjaliści z Grupy Lotos.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.