Przez pierwszych sześć miesięcy tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. Jest to wzrost o 26% w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku. Już po pierwszym kwartale Port Gdańsk znalazł się na 8. miejscu w rankingu portów europejskich. Gdańsk wyprzedził takie porty jak: Marsylia, Barcelona, Konstancja, czy Walencja. Wyniki Portu Gdańsk zbliżają się nawet do Amsterdamu. Ponadto niezmiennie utrzymuje pozycję lidera pod względem przeładunku kontenerów na Bałtyku, a w całej Europie zajmuje 2 miejsce w przeładunkach ogółem. Lepszy wynik osiągnął tylko port Ust Ługa.
W pierwszym półroczu największe wzrosty notują surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla – 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-procentowy spadek – osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Rosną także przeładunki zbóż, co jest wynikiem aktualnej sytuacji geopolitycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. W pierwszym półroczu w gdańskim porcie przeładowano około 1,4 mln zboża, czyli o 52% więcej niż w pierwszym półroczu roku ubiegłego.
- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej – reasumuje Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk. – Jeszcze w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce - dodaje.
Przez pół roku 2023 roku do Gdańska zawinęły 1 832 statki handlowe, czyli o 125 więcej niż w pierwszym półroczu 2022 roku.
Będą inwestycje w port
Szczególnie duży wzrost, w wysokości 66,7% odnotowały przeładunku w Porcie Wewnętrznym. Władze portu przypisują ten wynik poczynionym inwestycjom w tę część portu, np. modernizacji toru wodnego i rozbudowie nabrzeży. W planach są kolejne prace, ponieważ por otrzymał dofinansowanie w wysokości niespełna 100 mln euro na przebudowę czterech nabrzeży o łącznej długości 2 kilometrów. Do ich obsługi wybudowana zostanie niezbędna infrastruktura podziemna oraz kolejową.Modernizacja obejmie Nabrzeża Wiślane i Bytomskie, które znajdują się wzdłuż kanału portowego, a także zlokalizowane w Basenie Górniczym Nabrzeża Rudowe III i Węglowe. W toku są trzy przetargu na prace przy trzech nabrzeżach. Przetarg na modernizację Nabrzeża Węglowego zaplanowano na ostatnie miesiące tego roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.